371

آهن نوعی ماده معدنی ضروری برای کودکان است که دریافت آن برای رشد خردسالان بسیار مهم و حائز اهمیت است مراقب تامین ید کافی در غذای کودکان باشید این ماده برای هوش و استعداد فرزندتان مهم و تاثیرگذار است سعی کنید این موادمعدنی را در خوردنی های فرزندتان جای دهید و مانع کاهش ید و آهن در بدن آن ها شوید توصیه های متخصصین تغذیه را در ادامه می خوانیم .

در بین املاح مختلف، آهن از اهمیت خاصی برای دانش‌آموزان برخوردار است، چون وجود آن برای عملکرد شناختی و رشد مغزی ضروری به حساب می‌آید. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کمبود آهن باعث کاهش ضریب هوشی (IQ) در کودکان، ضعف در قوه تفکر و اختلال در توانایی‌های حل مساله آنان می‌شود. کمبود آهن، حتی اگر به سطح بیماری کم‌خونی نرسد، با ضعف در حافظه و اختلال در مهارت‌های فکری مرتبط است.

 

کمبود یُد نیز موجب کاهش ضریب هوشی در کودکان می‌شود. درواقع، مطالعات علمی نشان می‌دهند که کمبود یُد، ضریب هوشی را در کودکان بین ۱۲ تا ۱۴ نمره پایین‌تر می‌آورد. خوش‌بختانه، استفاده از مکمل‌ها در کودکان مبتلا به کمبود یُد و آهن، اثرات ناشی از کمبود آن‌ها را جبران می‌کند.

14325588743

 

از بین منابع غنی از آهن می‌توان به این موارد اشاره کرد: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزی‌های برگ سبز، مغزهای خام، حبوبات و انواع مواد غذایی غنی‌شده با آهن مثل ماکارونی یا نان.

ماده دیگری که از اهمیت خاصی در تمرکز دانش‌آموزان برخوردار است، امگا-۳ نام دارد. اسیدهای چرب امگا-۳، نوعی از چربی‌های سالم هستند که برای غشای سلولی مغز ضروری به حساب می‌آیند. بدن انسان نمی‌تواند امگا-۳ تولید کند، پس باید این ماده مهم را به رژیم غذایی اضافه کرد. کمبود امگا-۳ در دانش‌آموزان می‌تواند روی توانایی تمرکز آنان، تاثیر منفی بگذارد. یکی از مطالعات منتشرشده در Pediatrics در سال ۲۰۱۲ میلادی، نشان می‌دهد که کمبود امگا-۳ در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشتر است. بهترین منابع حاوی امگا-۳ بدین ترتیب هستند: ماهی‌های چرب، گردو و سویا. البته می‌توان از روغن ماهی و روغن بذر کتان نیز برای دریافت امگا-۳ استفاده کرد.

salamdr_57e784bbb4915

منبع:livestrong

ارسال شده در 4 آذر 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • با منوی غذای دریایی از حافظه خود مراقبت کنید
  • دانستنی هایی در مورد خوردنی های زنان باردار
  • به تمام ورزشكاران توصيه مي شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟
  • سلامت دندان با این نوع اسیدها
  • مشکلات روانی اطفال بدغذا
  • نیاز به دانسته هایی درباره هلیله سیاه
  • اختلالی به اسم دیس اورینت
  • یک مرد با شخصیت چه خصوصیاتی دارد
  • برای پوست های مستعد آکنه بهترین شوینده‌ها کدام است؟
  • خندیدن چه تاثیراتی بر شادابی افراد دارد؟
  • با این کار از افسردگی پس از زایمانتان پیشگیری کنید
  • خطر HIV برای جوانان
  • معجونی معجزه آسا برای لاغری
  • خوراکی های ممنوعه در زمان سردرد
  • آسیب های احتمالی خمیردندان های سفید کننده
  • محبوبترین ها

  • آسیب به دندان ها در سحری
  • بررسی کتب مرجع ملی
  • تضمین سلامت دهان و دندان، با رعایت این توصیه ها
  • توصیه های مراقبتی برای افرادی که ایمپلنت کرده اند
  • مسواک شما می تواند ناقل بیماری باشد!
  • راز افرادی که دندان براق دارند
  • همیشگی بودن این مسواک همراه
  • کشیدن دندان به جای درمان های دندانپزشکی
  • آنچه والدین باید قبل از مراجعه کودکشان به دندانپزشکی بدانند
  • مراقبت از زیبایی دندان
  • چه موقعی دندان ها احتیاج به روکش دارد؟
  • کشمش و پوسیدگی دندان ها
  • دانستنی های مهم قبل از مراجعه به دندانپزشک
  • تجربه براقی دندان با ریحان
  • جرم گیری دندان و برخی نظرات در مورد آن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است