1064812_774

وقتی به سن 30 سالگی رسیدیم چه اتفاقاتی در انتظارمان است ؟نیاز به چه مراقبت های تغذیه ای داریم ؟متخصصین تغذیه چه پیشنهاداتی برای افراد بالای 30 سال دارند ؟برای حفظ سلامتی و تندرستی تان هم که شده بهتر است خورد و خوراک خود را کنترل و تنظیم کنید مراقب عادات تغذیه ای خود باشید تا از بروز مشکلات گوارشی در بدنتان پیشگیری کنید .

گرسنگی، نتیجه یک ترکیب پیچیده از هورمون ها، فعالیت بدنی، محرومیت از خواب و حتی احساسات به ویژه استرس می باشد اما به مرور زمان تغییر می کند.
همین دیروز شما قادر بودید مانند یک انسان متمدن به سه وعده غذایی منظم در روز بسنده کنید اما امروز، نوعی تمایل حیوانی در درونتان، شما را وادار می کند هر چیزی که جلوی چشمتان است را ببلعید.

اغلب اوقات چنین احساس می شود که اشتها ی شما بصورت روزانه تغییر می کند و در واقع، هر روز می تواند کمی متفاوت باشد.

گرسنگی، نتیجه یک ترکیب پیچیده از هورمون ها، فعالیت بدنی، محرومیت از خواب و حتی احساسات بویژه استرس می باشد اما به مرور زمان تغییر می کند. برخی گرایشهای کلی وجود دارند که پابرجا می مانند و مورد توجه پزشکان و کارشناسان تغذیه هستند.

در اینجا می گوییم که در هر دهه، چه انتظاری می توانید از دردهای گرسنگی تان داشته باشید:
اشتها در دهه ۳۰ زندگیدکتر تسنیم باتیا که در طب جامع تخصص دارد، می گوید: هنگامیکه وارد این دهه می شوید، ممکن است متوجه شوید دچار گرسنگی غیر قابل کنترل شده اید یا اصلا میلی به غذا خوردن ندارید.

هورمون استرس (یعنی کورتیزول) می تواند نقش مهمی در هر دو سر این طیف بازی کند. باتیا بعنوان کسی که در زمان سندرم پیش از قاعدگی اش در خوردن شیرینی جات زیاده روی می کرد، می گوید: اما بالا و پایین رفتن (نوسان) طبیعی هورمون ها در سراسر چرخه قاعدگی شما نیز می تواند اشتهایتان را تغییر دهد.

باتیا می گوید: تقریبا در حدود ۳۵ سالگی، اثرات رژیمهای غذایی ضعیف، خودش را نشان می دهد. کمبود ویتامینها یا مواد معدنی خاص می تواند آنچه مشتاق خوردنش هستید و اینکه با چه شدتی می خواهید آن را بخورید، تغییر دهد. بعنوان مثال اگر شما بطور مداوم به دنبال چوب های شور با روکش شکلات (شیرین و شور) می روید، ممکن است دچار کمبود منیزیم و کلسیم باشید.

همچنین ممکن است در این دهه باردار باشید و به قول معروف برای دو نفر غذا بخورید. در حالیکه بارداری مطمئنا می تواند اشتهای شما را کمی افزایش دهد اما دکترهابینس، متخصص تغذیه و نویسنده Eat to Cheat Dementia و Eat to Cheat Aging می گوید «شما به مقدار زیادی مواد غذایی اضافی نیاز ندارید. بدن شما در فراهم کردن مواد مورد نیاز جنین در حال رشدتان، بسیار معجزه آسا عمل می کند اما ممکن است به این معنا باشد که شما چیزهایی را از دست دهید.

اگر در هنگام بارداری، گرسنه تر از حد معمول شدید، از اشتهایتان بهره ببرید.» هابینس می گوید «مواد غذایی بیشتری سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین ها بخورید. زیرا جنین، نسبت به شما الویت دارد.»

اشتها در دهه ۴۰ زندگیباتیا می گوید: در این دهه، مشکلات گوارشی به احتمال بیشتری بروز می کنند که بطور قابل درکی با اشتهای شما تداخل خواهد داشت. اما دهه ۴۰ زندگی تان ممکن است دهه کند شدن شما از نظر فیزیکی نیز باشد. اشتها معمولا با عدم تناسب نسبت به سطح فعالیت، افزایش می یابد.

مقاومت به انسولین نیز ممکن است در این دهه آغاز شود. هنگامیکه بدنتان بطور موثری از انسولین استفاده نکند، قند بجای ذخیره شدن در سلولها می تواند در خون شما جمع شد و اگر آن سلولها قند یا انرژی شان را دریافت نکنند، شما ممکن است احساس گرسنگی بیشتری کنید، بویژه بیشتر مشتاق کربوهیدراتهای ساده که سریعترین منبع انرژی هستند، می شوید. باتیا می گوید «اگر مقامت به انسولین پیدا کنید، بدنتان برای آنکه اعلام کند سیر شده، مشکلات بیشتری خواهد داشت.»

اشتها در دهه ۵۰ زندگی تانباتیا می گوید«برای برخی از زنان، پایین آمدن سطوح استروژن بعلت یائسگی در حدود ۵۰ یا ۵۱ سالگی می تواند منجر به الگویی مشابه هوس کردن کربوهیدراتها و قند بیشتر شود، بطوریکه انگار مقاومت به انسولین دارید. شاید باتیا عقیده دارد که این ممکن است علت افزایش وزن میانسالی باشد که بسیار از زنان در این دوران با آن روبرو می شوند.»

هابینس می گوید «در واقع بدن های زنان در طول این دهه، تمایل به حفظ کمی وزن بیشتر دارد اما ممکن است این، یک نوع مکانیزم دفاعی طبیعی در برابر مشکلات سلامتی آینده باشد. چربی بدن، اندوخته ای است که ممکن است در واقع از شما در برابر ضعف و سستی که با بالا رفتن سن افراد، واقعا مخرب است، محافظت کند.

حتی اگر در طول این دهه احساس گرسنگی بیشتری کنید، ممکن نیست به دنبال تنقلات اضافی بروید یک مطالعه تجربی در سال ۲۰۱۴ دریافت در حالیکه اشتها در خانمهایی که یائسگی را سپری می کردند، افزایش یافت اما مصرف واقعی غذای آنها کاهش یافت.
اشتها در دهه ۶۰ و بالاترهابینس می گوید «با وجود آنچه که ممکن است شنیده باشید، معده شما با بالارفتن سنتان، جمع نمی شوید اما بنظر می رسد همراه با بالارفتن سن، تغییراتی در قابلیت ارتجاعی معده شما ایجاد می شود که در هنگامیکه سیر نیستید، به اشتباه به مغزتان می گوید که سیرید.

این امر منجر می شود که بعضی از افراد مسن با افزایش سن، وزن از دست دهند. اگر چنین وضعیتی دارید، این دهه ممکن است شروع یک الویت جدید در مورد وزن باشد. ثابت نگه داشتن آن. داشتن وزن بسیار پایین در زمان بالا رفتن سن، با خطر بالاتر سقوط، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ زودرس مرتبط است.

اگر وزنتان در حال پایین آمدن است، می توانید به وعده های غذایی تان، کمی چربی اضافه کنید، مثلا روی سبزیجاتتان، مقداری روغن زیتون یا پنیر رنده شده بریزید.

باتیا می گوید «کاهش وزن بطور چشمگیر در افرادی که در دهه ۶۰ زندگی شان هستند، یک علامت خطر است که نشان می دهد مشکلی وجود دارد. یک لیست طولانی از نگرانی های سلامتی وجود دارد که می تواند زمینه ای باشد، مانند کاهش وزن سریع در سن بالای ۶۵ سال. بنابراین ارزشش را دارد که آن را با یک پزشک مطرح کنید.»

همچنین در این دهه، احتمال بیشتری دارد که شروع به مصرف دارو برای سایر مشکلات سلامتی مختلف کنید و قرص ها بدنام اند که در اشتهای شما اختلال ایجاد می کنند.

برخی از آنها طعم غذا را تغییر می دهند، برخی بزاق را خشک می کنند که باعث می شود عمل خوردن ناخوشایند شود، در حالیکه بقیه، دردهای گرسنگی شما را کاملا از بین می برند.

اما شاید نگران کننده ترین مسئله، این باشد که بعد از ۶۵ سالگی، زوال عقل شایع تر می شود و افراد مبتلا به زوال عقل، اغلب با عادات غذا خوردن سالم مبارزه می کنند. بسیاری از آنها به شدت تحلیل می روند، اما نه لزوما به دلیل آنکه اشتهایشان از بین رفته است.

هابینس می گوید:من مطمئنم بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل، در واقع گرسنه هستند اما ممکن است اتصالات مغزی برای انجام مراحل پی در پی برطرف کردن گرسنگی برقرار نشود.
بعبارت دیگر، یک فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است اتصالی که برای فروبردن چنگالش در غذای درون بشقاب مقابلش، سپس بردن آن چنگال به دهانش و جویدن غذا برای آرام کردن معده پر سر و صدایش لازم است را برقرار نکند.
وب‌سایت تناسب اندام

#
ارسال شده در 9 آذر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • جاذبه های شبکه های اینترنتی برای افراد
  • ایمن درمانی برای سرطان غدد لنفاوی غیر هادکین
  • مهار یبوست با کمک این مواد طبیعی
  • درمان با هندوانه
  • اثرگذاری بی کربنات سدیم بر بدن
  • آناتومی قفسه سینه و دنده ها
  • داروهای خانگی برای درمان برونشیت
  • حاملگی و انتخاب صندل
  • راههای مراقبت از پوست در برابر خشکی
  • مشخصات افرادی که از شیر مادر تغذیه کرده اند
  • شخصیت شناسی رضایت از زندگی با این تست
  • شکل دادن به عضلات پا با الپتیکال ممکن است؟
  • موارد اورژانسی در کودکان
  • تصاویر دستگاه انولاموسکوپ
  • چگونه سالاد مرغ ادویه دار درست کنیم
  • محبوبترین ها

  • سوپ عدس و زنجبیل
  • پودینگ گوشت را چگونه درست میکنند؟
  • آموزش تهیه ی توپ خرمایی + مواد لازم
  • کیک پنیر و کدو
  • با گریپ فروت و انار نوشیدنی خوشمزه درست کنید
  • آموزش کوکی های پنجره ای
  • خوراک ران مرغ و سبزیجات بدون فر
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • سالاد ترکیه ای خوش طعم و دلچسب
  • ران مرغ بریان با برنج
  • اسموتی خوشمزه با آناناس و تمشک
  • سیخ مرغ در فر
  • پاته ذرت و سیب زمینی
  • چگونه پودینگ انبه درست کنیم
  • گراتن اسفناج با سس بشامل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است