سلامت عمومی بدن توازن هورمون ها تعدیل هورمون های بدن تعدیل هورمون تعدیل میزان انسولین

به منظور حفظ سلامتی بدن و سوخت ساز بدن میزان استفاده از هورمون ها و مصرف آنها بسیار قابل توجه است که باید با برنامه ریزی صحیح و درست نسبت به تعدیل این هورمون ها توجه جدی داشته باشیم و رژیم غذایی صحیحی را اعمال نماییم.آنچه که ما می خوریم و عادات خوب و بد ما، همگی بر سلامت عمومی بدن مان از جمله میزان هورمون ها تاثیر می گذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدیل میزان هورمون ها بسیار برای بدن اهمیت دارد. خوشبختانه ما می توانیم با انجام اقداماتی روزانه توازن این هورمون ها را حفظ کنیم.

تستوسترون

هورمون مردانه تستوسترون موجب افزایش مقاومت ماهیچه ها و استخوان ها می شود. همچنین نقش مهمی در رشد پسران در طول دوره بلوغ دارد. تغذیه نقش مهمی در میزان این هورمون دارد. به گفته محققان، مصرف محصولات سویا، آرد سفید یا الکل می تواند موجب کاهش این هورمون شود. اما از سوی دیگر، انگور، ماهی تن، انار و تخم مرغ از جمله مواد خوراکی تقویت کننده این هورمون هستند.

استروژن

رژیم غذایی در تنظیم این هورمون نیز نقش مهمی دارد. هورمون زنانه استروژن موجب تنظیم دوره ماهانه شده و همچنین از استخوان ها حفاظت می کند. تثبیت وزن بدن می تواند به حفظ میزان هورمون استروژن کمک کند، اگرچه وزن کمتر از حد معمول هم می تواند موجب کاهش تولید این هورمون شود. به گفته محققان، میزان بیش از اندازه بالای این هورمون، همانند حالت مرتبط با سرطان سینه، نیز با چاقی مرتبط است.

کارشناسان اذعان می دارند غلات کامل، سویا و میوه ها و سبزیجات تازه، بخصوص بروکلی، گل کلم و کلم پیچ می تواند به حفظ میزان سالم استروژن کمک کنند.

آدرنالین

این هورمون مرتبط با استرس بوده و در مواقع واکنش جنگ یا گریز، با بازکردن مجاری هوا، انتقال خون به مهم ترین ماهیچه ها و افزایش قدرت، انرژی ما را تامین می کند. اما داشتن آدرنالین بالا در مواقعی که نیاز نیست می تواند مضر باشد، چراکه موجب سرگیجه، تحریک پذیری، بی قراری و سایر علائم مرتبط با اضطراب می شود. یکی از بهترین راه های کنترل آدرنالین، مدیریت استرس است.

روش های طبیعی کاهش استرس شامل مدیتیشین و فعالیت فیزیکی است. ورزش های تمرکز حواس هم نیز با تمرکز مجدد حواس بر اوضاع پیرامونی موجود، در کاهش استرس نقش دارند. این ورزش ها شامل نفس کشیدن عمیق، خوردن نوشیدنی گرم یا صرفا گوش دادن به صداهای اطراف است.

کورتیزول

این هورمون نیز با استرس مرتبط است. کورتیزول در حفظ توازن مایعات بدن و فشارخون نقش دارد. خارج از مواقع پراسترس، می تواند بر سیستم ایمنی بدن و گوارش هم تاثیر گذارد. اما میزان بالای آن به مدت طولانی، می تواند موجب توقف عملکرد سیستم ایمنی و افزایش فشارخون شود و همچنین تغییراتی فیزیکی نظیر آکنه و چاقی را موجب شود. مدیریت استرس نیز موجب تنظیم کورتیزول می شود.

انسولین

ورزش می تواند برای تعدیل میزان انسولین، بخصوص در افراد دیابتی، مفید باشد چراکه موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود.

منبع/مهر

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 7 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • چگونگی و نحوه تغییرات مثبت در روابط
  • چگونه به سوالات کودکان درباره ی خدا، پاسخ دهیم؟
  • سعی کنید راس ساعات دقیقی وعده های غذایی را بخورید
  • پروتئین a-sunuclein و واکنش سیستم ایمنی بدن
  • رهایی از سردرد و حساسیت با یافتن نقطه هیگو
  • ارتباط چاقی با بیماریهای قلب و عروق را باهم مرور میکنیم
  • راههای مقابله با مشکلات بینی
  • بیماران کلیوی استان گیلان نیازمند حمایت خیران استان
  • محبوبترین ها

  • بالاترین میزان آلودگی به آفت کش ها را توت فرنگی دارد
  • خطر داروهای اعتیاد‌آور برای مغز
  • امیدواری و تاثیر آن در بهبود بیماران قلبی
  • جراحاتی شدید که افراد متوجه بروز آن نشدند
  • عادات تغذیه ای ناسالم در بین ایرانی ها
  • آیا مصرف گیاهان تراریخته کار درستی است؟
  • شیک کردن دکوراسیون با این 3 ترفند
  • سبک سازی و انعطاف پذیری بیشتر لباس فضانوردان
  • رپورتاژ

  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است