noshabeh

امروزه افراد زیادی که مبتلا به دیابت هستند و یا رژیم های غذایی دارند به دلیل قند فراوان موجود در نوشابه از نوشابه های رژیمی استفاده میکنند.این در حالی است که نوشابه های رژیمی هم بی خطر نیستند .تحقیقات نشان داده است که بر خلاف تصور عموم مردم نوشابه رژیمی یا دایت سالم‌تر از نوشابه‌ معمولی نیست؛‌ حتی اگر این نوع نوشیدنی‌‌ یک بار در هفته مصرف شود.

مصرف این نوشابه مشکلاتی مانند مشکلات قلبی- عروقی،‌ مشکلات مغزی،‌ دیابت نوع دوم یا دیابت ناشی از اضافه وزن،‌ سندرم اختلال متابولیکی و فشار خون بالا را به دنبال دارد. همه این بیماری‌ها را به اضافه وزن ناشی از نوشیدن این نوشابه اضافه کنید. معمولا در روزهایی از هفته مانند مهمانی یا تعطیلات نیز مصرف این نوع نوشیدنی‌ها افزایش می‌یابد.
10 دقیقه اول
اسید فسفوریک موجود در نوشابه به مینای دندان آسیب می‌رساند. شیرین‌کننده مصنوعی موجود در این نوشابه یعنی آسپارتام به فضای دندانی آسیب می‌رساند. آسپارتام به گیرنده‌های چشایی آسیب رسانده و باعث می‌شود این گیرنده‌ها فقط به وجود این نوع قند حساس باشند. درواقع سطح بالاتری از نیاز به قند را در حس چشایی زبان ایجاد می‌کنند.
دقیقه بیستم
همه نوشابه‌ها به دلیل تحریک غیرعادی ترشح انسولین در خون،‌ نیاز کاذب به مصرف مواد غذایی چرب را در بدن ایجاد می‌کنند. ‌اما احساس نیاز به مصرف موادغذایی چرب بعد از نوشیدن نوشابه دایت یا رژیمی چند برابر است.
به دنبال ایجاد این نیاز خطر ابتلا به دیابت نوع دوم یا دیابت ناشی از چاقی،‌ فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد خطر ابتلا به سندرم متابولیک یا اختلال در سوخت و ساز بدن در افرادی که علاوه بر نوشیدنی دایت از انواع دیگر نوشابه‌ نیز استفاده می‌کنند،‌ دو برابر بیشتر است. علاوه براینکه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی- عروقی نیز در این افراد بیشتر گزارش شده است.
دقیقه چهلم
دریافت همزمان آسپارتام و کافئین زمینه‌ساز اعتیاد به این دو ترکیب است. شباهت اعتیاد به این دو ماده شبیه اعتیاد به کوکائین است. اکزیتوتوکسین‌ها یا ترکیبات موجود در کوکائین مغز را به دریافت بیشتر ترکیب‌های اعتیادآور تحریک می‌کنند. این تاثیر دقیقا مانند تاثیر کافئین و آسپارتام یا قند مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی است.
یک ساعت بعد و بیشتر
بعد از نوشیدن نوشابه معمولا احساس خوبی خواهید داشت،‌ به‌ویژه وقتی آن را با فست‌فود میل می‌کنید. شاید برای‌تان اتفاق افتاده باشد که بعد از نوشیدن نوشابه خودتان،‌ دوست دارید لبی به نوشابه‌ همسر یا خواهر و برادرتان بزنید. می‌دانید چرا؟‌ نوشیدن این نوشابه نیاز به دریافت خوراکی‌های شیرین را در شما افزایش داده است. علاوه براینکه بعد از حدود یک تا یک و نیم ساعت بعد از نوشیدن این نوع نوشابه دل‌تان می‌خواهد همان ساندویچ هنوز در بشقاب‌تان بود و می‌توانستید چند گاز به آن بزنید. این هم همان حس کاذب گرسنگی بعد از نوشیدن نوشابه‌های رژیمی است.
نکته اینجاست که مساله به ایجاد این احساس‌های کاذب مضر ختم نمی‌شود. نوشیدن این نوشابه جایگزین نوشیدن بسیاری از نوشیدنی‌های سالم مانند آب‌میوه،‌ شیر،‌ آب و… می‌شود. به این ترتیب در جذب املاح مفید که می‌توانند از طریق نوشیدن این نوشیدنی‌ها به بدن برسند هم اختلال و به دنبال آن کمبود ایجاد خواهد شد.
این نوشابه‌ها نه تنها باعث رفع تشنگی نمی‌شوند بلکه به دلیل قند و کافئین‌شان تشنگی را تشدید می‌کنند. کاهش ذخایر آبی مفید بدن باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز شده و باعث گیجی، اختلال در تمرکز،‌ ضعف حافظه و تحریک‌پذیری می‌شود. این داستان با مصرف هر یک عدد نوشابه‌ رژیمی یا زیرو باز هم ادامه خواهد داشت.

ما ایرانی‌ها سالانه 3 میلیارد لیتر نوشابه می‌نوشیم. به این ترتیب هر ایرانی در سال 42 لیتر نوشابه می‌نوشد. اما نکته مهم‌تر اینکه طی 15 سال  اخیر مصرف نوشابه در کشور ما 15 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات طی بیست سال گذشته فقط یک دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.
سرانه مصرف نوشابه در جهان،‌10 لیتر است. با این حساب ما ایرانی‌ها 4 برابر میانگین جهانی و یک چهارم یک فرد آمریکایی، نوشابه مصرف می‌کنیم!
براساس آمار،  سرانه مصرف نوشابه در آمریکا بالاترین میزان در بین تمام ملت‌هاست. به این ترتیب که مصرف سال گذشته میلادی یعنی 2015 در این کشور سرانه مصرف، 15 هزار و 307 لیتر گزارش شده است.  پس از این کشور نیز کشورهایی مانند  آر‌ژانتین و مکزیک قرار دارند.

منبع: برترین ها

 

ارسال شده در 9 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • رسپی با صفرکالری- دال عدس و اسفناج
  • حتی دود قلیان با آب هم مضر است!
  • دردهای مرگبار مردانه
  • بلغور پلو با بادمجان و قارچ
  • اثرگذاری معده بر بدبویی دهان
  • خطای ادراک
  • فیبروز کبدی با تشدید چرب بودن کبد
  • خوردن قند تمرکز حواس بچه ها را کاهش میدهد
  • کنترل و مدیریت نگرانی های شغلی در منزل
  • اهمیت استفاده از حالت خواب در تلفن همراه
  • هویج دارای چه خواص و فوایدی است
  • معرفی متخصص جهت درمان التهاب تاندون شانه
  • با اولتراسوند لخته و آمبولی از بین می رود
  • دلیل علمی برای سماق خوردن
  • مصرف داروهای لاغری موجب ایست قلبی میشود
  • محبوبترین ها

  • مراقبت از پوست در برابر گرما با این خوراکی ها
  • علائم نارسایی مزمن کلیه بر پوست را بشناسید
  • کبودی را اینگونه محو کنید
  • بدون مراجعه به پزشک با داروهای خانگی جوش را درمان کنید
  • اگر چشمهایمان پف آلود شد چکارکنیم
  • برای سلامت لبها
  • پوستهای مختلط از چه نوع مرطوب کننده هایی استفاده کنند
  • در ریختن موها چه عواملی نقش دارند ؟
  • عوارض رایج آرایش پوست و مو
  • ماسک مناسب برای بستن منافذ پوستی
  • حرکتهای ورزشی برای پا و تناسب آن
  • فرناز رهنما از اسرار تناسب اندامش می گوید
  • درخشش پوست با خامه شیر
  • از این ایجاد کننده های آکنه دوری کنید
  • مواد غذایی مفید برای پر شدن صورت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است