موارد مصرف آنتی بیوتیک ها ضرر آنتی بیوتیک برای باکتری مفید روده آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها، در هنگام ایجاد عفونت در بدن، کمک شایانی در رفع این بیماری می کنند. از عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، میتوان به تورم و نفخ شکم، اسهال و یبوست و یا اختلال مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک، اشاره کرد.

اکثر ما آنتی‌بیوتیک‌ها را زمانی مصرف می‌کنیم که دچار عفونت شده باشیم. آنتی‌بیوتیک نه تنها در برابر عفونت‌های باکتریایی از بدنما محافظت نمی‌کند، بلکه عوارض جانبی زیادی هم دارد مانند تورم و نفخ شکم، اسهال و یبوست و یا اختلال مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک. در اینجا به نکات مهمی درباره مصرف آنها می‌پردازیم.
۱.آنتی‌بیوتیک‌ها را باید تنها برای رویارویی با عفونت باکتریایی مصرف کرد نه برای درمان بیماری‌های ویروسی یا قارچی.
۲.دوز کلی توصیه‌شده آنتی‌بیوتیک‌ها به اندازه ۲ تا ۳ بار در روز است. اما هرگز با آن خوددرمانی نکنید چرا که میزان مازاد آن منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شود.
۳.از همه مهم‌تر آنکه آنتی‌بیوتیک‌ها را باید بر اساس دوز توصیه‌شده پزشک مصرف کرده و اگر بعد از چند روز حس بهتری داشتید، به هیچ وجه به یک‌باره آن را قطع نکنید.
۴.آنتی‌بیوتیک‌ها را معمولا باید بعد از غذا مصرف کرد. اما در برخی موارد پزشک توصیه می‌کند آن را قبل از غذا بخورید. هنگام مصرف این داروها از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید.
۵.آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری روده که برای بدن مفید هستند و نیز به باکتری‌های مضر آن با هم حمله می‌کنند. باید سعی کنید در غذایتان کشک یا پروبیوتیک هم باشد تا بتواند فلورای روده را افزایش داده و با اثرات مضر آنتی‌بیوتیک مبارزه کند.
۶.حتما از این مسئله مطمئن شوید که روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب می‌نوشید. از طرفی می‌توانید از آبمیوه‌های تازه استفاده کنید تا بدن‌تان را در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، هیدراته نگه دارید چرا که باعث دفع مواد شیمیایی مضر از بدن خواهد شد.
۷.نکته مهمی که حین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید رعایت کنید این است که غذاهایی بخورید که هضم‌شان راحت بوده و از طرفی نمکی هم نباشند. از خوردن غذاهای روغنی پرهیز نموده و حجم غذایی را که می‌خورید کنترل کنید.
۸.می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی و ضداسید معده هم در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید و ترجیحا از مکمل‌های آهن در این دوره استفاده نکنید.
۹.می‌توانید به منظور افزایش کارکرد متابولیسم بدن‌تان در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، یک ورزش سبک انجام دهید. این کار نه تنها باعث فعال بودن و تحرک بدن می‌شود، بلکه در مبارزه با بیماری هم مؤثر است.
منبع: خبرپو

5 1000
ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط با موضوع داروها

پیشنهاد سردبیر

  • 8 اتفاق باورنکردنی با خوردن این معجون سبزرنگ
  • ارتباط تغییرات آب و هوایی با طعم غذاها
  • ضخامت و بهبود موها با این مواد طبیعی
  • شناسایی طبع بدن و اگاهی از نوع مزاج
  • نوع دیگری از بقچه پنیری
  • کالری پیتزا
  • از آلبرت انیشتین طلایی ترین درسهای زندگی را یاد بگیریم
  • هرگز بر روی شکم نخوابید
  • محبوبترین ها

  • 6 کلید طلایی برای کاهش و حتی درمان لکنت زبان
  • لزوم خواب بیشتر برای این افراد
  • با روش های خانگی از شر ساس خلاص شوید
  • اهمیت کنترل وزن در وهله های زمانی مختلف
  • پیشنهادات طب سنتی برای اختلالات خواب
  • مزاج افراد مهربان چیست؟
  • اینگونه گوشی بی صدا را بیابید!
  • عواملی که سبب ایجاد احساس خستگی در فرد می شوند
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • لبخندی دلنشین و جذاب
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما