موارد مصرف آنتی بیوتیک ها ضرر آنتی بیوتیک برای باکتری مفید روده آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها، در هنگام ایجاد عفونت در بدن، کمک شایانی در رفع این بیماری می کنند. از عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، میتوان به تورم و نفخ شکم، اسهال و یبوست و یا اختلال مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک، اشاره کرد.

اکثر ما آنتی‌بیوتیک‌ها را زمانی مصرف می‌کنیم که دچار عفونت شده باشیم. آنتی‌بیوتیک نه تنها در برابر عفونت‌های باکتریایی از بدنما محافظت نمی‌کند، بلکه عوارض جانبی زیادی هم دارد مانند تورم و نفخ شکم، اسهال و یبوست و یا اختلال مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک. در اینجا به نکات مهمی درباره مصرف آنها می‌پردازیم.
۱.آنتی‌بیوتیک‌ها را باید تنها برای رویارویی با عفونت باکتریایی مصرف کرد نه برای درمان بیماری‌های ویروسی یا قارچی.
۲.دوز کلی توصیه‌شده آنتی‌بیوتیک‌ها به اندازه ۲ تا ۳ بار در روز است. اما هرگز با آن خوددرمانی نکنید چرا که میزان مازاد آن منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شود.
۳.از همه مهم‌تر آنکه آنتی‌بیوتیک‌ها را باید بر اساس دوز توصیه‌شده پزشک مصرف کرده و اگر بعد از چند روز حس بهتری داشتید، به هیچ وجه به یک‌باره آن را قطع نکنید.
۴.آنتی‌بیوتیک‌ها را معمولا باید بعد از غذا مصرف کرد. اما در برخی موارد پزشک توصیه می‌کند آن را قبل از غذا بخورید. هنگام مصرف این داروها از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید.
۵.آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری روده که برای بدن مفید هستند و نیز به باکتری‌های مضر آن با هم حمله می‌کنند. باید سعی کنید در غذایتان کشک یا پروبیوتیک هم باشد تا بتواند فلورای روده را افزایش داده و با اثرات مضر آنتی‌بیوتیک مبارزه کند.
۶.حتما از این مسئله مطمئن شوید که روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب می‌نوشید. از طرفی می‌توانید از آبمیوه‌های تازه استفاده کنید تا بدن‌تان را در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، هیدراته نگه دارید چرا که باعث دفع مواد شیمیایی مضر از بدن خواهد شد.
۷.نکته مهمی که حین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید رعایت کنید این است که غذاهایی بخورید که هضم‌شان راحت بوده و از طرفی نمکی هم نباشند. از خوردن غذاهای روغنی پرهیز نموده و حجم غذایی را که می‌خورید کنترل کنید.
۸.می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی و ضداسید معده هم در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید و ترجیحا از مکمل‌های آهن در این دوره استفاده نکنید.
۹.می‌توانید به منظور افزایش کارکرد متابولیسم بدن‌تان در دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، یک ورزش سبک انجام دهید. این کار نه تنها باعث فعال بودن و تحرک بدن می‌شود، بلکه در مبارزه با بیماری هم مؤثر است.
منبع: خبرپو

5 1000
ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط با موضوع داروها | 446 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی کالری و ارزش تغذیه ای کدو تنبل
  • سوپ عدس و بروکلی
  • مشکلات معده با آب نوشیدن میان غذا
  • چگونه با بیماری آلرژی مقابله کنید؟
  • ارتباط میزان هوش با ماه تولد افراد
  • ارزشمند بودن اسفناج
  • دندان ها با غذاهای ترش چه آسیبی می بینند
  • خواص شگفت انگیز سرکه را بشناسیم
  • محبوبترین ها

  • علت بروز دلدرد بعد از خوردن میوه
  • رژیم غذایی ساده برای سرطان روده بزرگ
  • خیارشور را اینگونه تهیه کنید
  • برای کنترل و پیشگیری از بیماری خاموش چه کنیم؟
  • دستور تهیه نوشیدنی مفید و خوشمزه برای پاکسازی معده
  • ابتلا به انواع اختلالات با نوشیدنی های کم کالری
  • موز سبز مناسب برای سلامت قلب و استخوان ها
  • نوشابه های گازدار عامل رفتارهای پرخاشگرایانه
  • رپورتاژ

  • لثه ای روشن به رنگ سلامتی
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • لیفتینگ با نخ
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما