Woman Sleeping 2002

بیدار شدن هنگام صبح زود برای بسیاری از افراد موضوعی سخت و زجرآور است.هم چنین برخی افراد شب ها دیر می خوابند اما نیاز دارند صبح زود بیدار شوند.در این مطلب قصد داریم با ارائه راهکارهایی به شما کمک کنیم تا صبح زود از خواب بیدار شوید حتی اگر شب دیر خوابیده اید و روزی سرشار از آرامش را سپری کنید.

احتمالا برخی از این راهنمایی‌ها را قبلا شنیده‌اید، مانند نوشیدن یک لیوان آب بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب. روی متدهای ذکر شده در این نوشتار تمرکز کنید و بکوشید کم‌کم ساعت بیدار شدن و جدا شدن از رخت‌خواب را جلو بکشید.
همه‌ی بخش‌ها با عبارت علم ثابت می‌کند، شروع می‌شوند اما لازم نیست که حتما علم به شما بگوید که زودتر بیدار شدن به این معنا است که زمان بیش‌تری برای آماده شدن و لذت بردن از یک فنجان قهوه قبل از خروج از خانه و رفتن به محل کار دارید، یا زمان کافی برای رسیدن به دفتر کار خواهید داشت بدون هیچ گونه نگرانی در مورد این‌که ترافیک ممکن است باعث دیر رسیدن‌تان شود.
در ادامه ۱۰ روش ساده برای صبح زود بیدار شدن آمده است:
۱. یک لیوان آب بنوشید.
علم ثابت می‌کند که نوشیدن آب باعث می‌شود فرد خود را هشیارتر احساس کند – حتی اگر عملکردهای شناختی او هیچ بهبودی از خود نشان ندهند.
دو لیوان آب کنار رخت‌خواب‌تان بگذارید. می‌توانید یکی را پس از بیدار شدن بنوشید، حتی اگر آن یکی را در طول شب تمام کرده باشید.
۲. قبل از خواب با تلفن‌تان کار نکنید.
علم ثابت می‌کند کار کردن با فناوری‌هایی مثل تلفن همراه‌ قبل از خواب مغزتان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کورتیزول، هورمون استرس، آزاد شود و نتوانید درست بخوابید.
یک ساعت قبل از خواب تلفن‌تان را خاموش کنید یا دست‌کم اتصال آن را به وای‌-فای قطع کنید، تا بتوانید خوب بخوابید و صبح زود بیدار شدن را تجربه کنید.
۳. همراه با طلوع خورشید از خواب بیدار شوید.
علم ثابت می‌کند که کم قرار گرفتن شما در معرض نور خورشید ساعت بدن شما را به تاخیر می‌اندازد. بیدار شدن همزمان با طلوع خورشید، کمک‌تان می‌کند که به طور طبیعی با چرخه نور و تاریکی هماهنگ شوید.
شب قبل از خواب پرده‌های اتاق را کنار بزنید، و حتما به میزان فراوان در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
۴. یک سیب بخورید.
علم ثابت می‌کند که سیب حاوی ۱۳ گرم قند طبیعی، از جمله ساکاروز و گلوکوز است که تاثیر سریعی دارند و به این ترتیب سیب جایگزین بسیار بهتری برای کافئین است.
کنار رخت‌خواب‌تان یک سیب بگذارید تا هنگام صبح آن را قرچ قرچ بخورید.
۵. در زمان مناسبی از چرخه‌ی خواب‌تان بیدار شوید.
علم ثابت می‌کند که بیدار شدن در نقطه‌ی مناسبی از چرخه‌ی خواب (تناوبِ خواب آرای‌اِم و غیر آرای اِم در طول شب)، باعث می‌شود که حس کنید بیش‌تر استراحت کرده‌اید در مقایسه با زمانی که این چرخه با اختلال روبه‌رو می‌شود.
از ابزارکی مثل Sleep Time برای تنظیم کردن چرخه‌ی خواب‌تان استفاده کنید.
۶. از رخت‌خواب جدا شوید و ورزش کنید.
علم ثابت می‌کند که دو سه ساعت قبل از بیدار شدن دمای بدن ما به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، بنابراین بنیاد ملی خواب توصیه می‌کند که پس از بیدار شدن ورزش کنید تا سر حال بیائید.
قبل از صرف صبحانه، کمی پیاده‌روی تند داشته باشید، به این ترتیب می‌توانید به تنظیم ساعت زیستی‌تان کمک کنید.
۷. به صورت تدریجی ساعت بیدار شدن‌تان را جلو بیاورید.
علم ثابت می‌کند که تعیین هدف باعث ایجاد انگیزه می‌شود، و تغییرات کوچک را بسیار راحت‌تر می‌توانیم مدیریت کنیم.
بکوشید ساعت بیدار شدن‌تان را در طول هفته، هر روز ۵ دقیقه جلو بیاورید.
۸. در طول شب نور مناسبی در اتاق خواب‌تان داشته باشید.
علم ثابت می‌کند که نور آبی به طور جدی سطح ترشح هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد. این هورمون برای تنظیم ساعت بدن‌مان لازم است.
چراغ اتاق خواب خواب‌تان را از هالوژن به لامپ رشته‌ای تبدیل کنید و از نور قرمز یک آباژور برای تغییر دادن فضا استفاده کنید.
۹. قطع کردن زنگ ساعت و دوباره خوابیدن، بزرگ‌رین اشتباه است.
علم ثابت می‌کند که فشار دادن دکمه‌ی قطع شدن زنگ ساعت و دوباره خوابیدن باعث می‌شود که مغزتان به ابتدای چرخه‌ی خواب برگردد.
اگر از ساعت زنگدار استفاده می‌کنید، آن را دور از خودتان بگذارید که مجبور شوید برای قطع کردن آن از رخت‌خواب جدا شوید.
۱۰. به اردو بروید.
علم ثابت می‌کند که فقط در معرض نور طبیعی قرار گرفتن باعث می‌شود که الگوی خواب افراد به طور میانگین یک ساعت جلوتر برگردد.
شاید این یکی برای زندگی روزمره نباشد، اما رفتن به یک اردوی یک هفته‌ای.

منبع: وکیل ملت

ارسال شده در 12 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع عمومی , مطالب ویژه

پیشنهاد سردبیر

  • کاهش درد ستون فقرات با برخی تمرینات
  • روانکاوی تمایل شدید دختران به آرایش
  • این قانونها را در زندگی مشترک فراموش کنید
  • رفع استرس و اضطراب با این میوه
  • مصرف مواد قندی و پیامدهای ناگوار آن
  • کارهای لازم برای زیباترشدن جنین
  • احساس دشواری در تنفس و بیماری قلبی
  • حضور وزیر بهداشت در تشییع جان باختگان حادثه ریلی
  • لیچی میوه ای لذیذ سرشار از ویتامین
  • شیوع فراگیر آلزایمر
  • عفونت گوش در کودکان را جدی بگیرید
  • تحقیر مدام همسر و پیامدهای ناگوار آن
  • گاندول کدو
  • وزارت بهداشت علت فوت 4 بیمار دیالیزی را اعلام کرد
  • سنجش استعداد کودکان با این روش ها
  • محبوبترین ها

  • کاهش رشد ذهنی در سنین کودکی با کمبود آهن
  • بیشتر از دو ساعت تلویزیون دیدن ممنوع!
  • پیشگیری از آسیب های نور خورشید بر پوست کودک
  • امن ترین اسباب بازی ها
  • مثانه اطفال و فشار به آن
  • مشکل یبوست در اطفال
  • ادراک کودک در ماههای مختلف پس از تولد
  • بر رشد قدی فرزندان تاثیرگذار باشید!
  • نحوه برخورد با کودک هنگام صحبت از ازدواج!
  • خطرات اسپری های بینی برای خانم های باردار
  • استفاده کودکان از تلفن همراه،روزی چند ساعت؟
  • مضرات جوجه های رنگ شده برای اطفال
  • شکیبایی والدین اطفال اوتیسمی
  • مصرف آبمیوه های طبیعی برای خردسالان
  • بررسی پوشک و عوامل تحریک کننده پوست کودک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است