دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو

سندرم پاتلا

استخوانی به نسبت گرد به نام استخوان کشکک در جلوی مفصل زانو وجود دارد که زمانیکه زانو حرکت میکند این استخوان هم به حرکت در می آید.استخوان کشکک با دیگر استخوان ها مفصل نمیشود و اتصال هیچ رباطی هم به آن انجام نشده است.استخوان کشکک به حرکت مفصل زانو به توسط حرکت عضله 4 سر ران کمک میکند.

در بیماری نرمی کشکک ( مخصوصا قسمت داخلی آن ) به دلایلی نامشخص خشن و رشته رشته میشود . در سندرم پاتلا در ابتدا غضروف استخوان که در پشت آن قرار دارد نرم می شود سپس حالت خشن و رشته ای پیدا می کند . در مراحل بعدی ممکن است تکه ای از غضروف جدا شود و در مراحل پایانی امکان جدا شدن حتی قطعه ای از استخوان کشکک نیز وجود دارد .

 

این غضروف زیر استخوان کشکک انسانها فشارها و صدمات ناگهانی بر روی زانو را جذب می کند . که به دلیل استهلاک زیاد زانو در حرکات تکراری ، آسیب و سایر عوامل محیطی ممکن منجر به ایجاد شرایطی بنام نرمی غضروف کشکک زانو شود ، که این نرمی همان سندرم دردکاسه زانو در استخوان ران می باشد

 

علل بیماری سندرم پاتلا :

استفاده بیش از حد از زانو : فشارهای مکرر بر روی مفصل زانو مانند یک وضعیت پایدار در ورزش هایی مثل دویدن ، پرش ممکن منجر به درد درناحیه پاتلو فموریال شود .
نامتقارن بودن استخوانها: درد پاتلو فموریال اگر استخوانهای زانوی شما با یکدیگر متقارن نباشند به وقوع می پیوندد.

 

آسیب به کاسه زانو: ضربه به کاسه زانو که سبب دررفتگی یا شکستگی شود با سندرم بیماری پاتلا در ارتباط است .

 

علائم سندرم نرمی کشک زانو :

۱- درد: می توان گفت اولین علامت این بیماری درد است که به نظر می رسد سایش ایجاد شده بین ناحیه آسیب دیده وقسمت داخلی زائده انتهای پائینی استخوان ران باعث ایجاد درد است . درد غالباً در قسمت جلوی زانو حس می شود و البته گاهی هم ممکن است به پشت زانو تیر بکشد . حرکاتی مانند بلند شدن از صندلی ، بالا یا پایین رفتن از سراشیبی ، بالا و پایین رفتن از پلّه ، خم کردن همزمان زانوها (بخصوص در دامنه های حرکتی زیاد (، فعّالیت های جهشی ، دویدن ، چمپاتمه زدن ، دو زانو و چهار زانو نشستن می توانند باعث تشدید درد شوند .

 

۲- دومین علامت ، قفل شدن موقتی زانو است . این قفل شدگی بعد از مدت کوتاهی بر طرف می شود .

 

۳- صدای تق تق زانو هنگام خم و راست شدن .

 

۴- احساس خشکی و سفتی در زانو بر اثر بیحرکتی نسبتاً طولانی که این حالت با حرکت ملایم بزودی بر طرف می شود .

 

درمان سندرم پاتلا :

تمرینات توانبخشی :
تمرینات خاصی زیر نظر فیزیوتراپیست ها و متخصصین طب فیزیکی میتوانند ماهیچه های زانوهای شما را تقویت نمایند ، همچنین این تمرینات به متقارن شدن اندام شما کمک می نماید . مانند تمرینات تقویتی جهار سر ران ، همسترینگ و عضلات اطراف مفصل ران ( به خصوص عضلات دور کننده ران )

 

نوار بستن به زانو:
متخصصین طب فیزیکی نحوه بستن زانوی آسیب دیده را برای کاهش درد و به تبع آن توانایی شما را برای انجام تمرینات افزایش خواهد داد.

 

قراردادن کیسه یخ بعد از انجام تمرینات و همچنین در دوران ریکاوری شما می بایستی فعالیتهای ورزشی خاص خودرا کاهش داده و به ورزشهایی مانند شنا و دوچرخه سواری روی آورید .

 

حرکات تقویتی برای رفع سندرم پاتلا :

– حرکت خم کردن زانو
بر روی شکم دراز کشیده ، سپس به آرامی زانوی آسیب دیده خود را خم کنید تا جاییکه درد در زانو ایجاد نشود و بعد به آرامی به حالت اول برگردید و این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.

سندرم پاتلا

– حرکت کشش عضلات چهار سر ران
بر روی شکم دراز بکشید ، و سپس به کمک دست خود زانوی آسیب دیده خود را به آرامی بکشید و حدود ۳۰ ثانیه آن را نگه دارید و بعد پاهای خود را به آرامی رها سازید و دوباره حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.

سندرم پاتلا

– حرکت کشش همسترینگ
مطابق شکل به پشت دراز بکشید و سپس پای آسیب دیده را به سمت خود بکشید و یا در حالت ایستاده مطابق شکل پای خود را روی سطحی قرارداده و بعد تاحدی که میتوانید به سمت جلو خم شوید . و این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید .

سندرم پاتلا

مطابق شکل روی زمین دراز کشیده ، و ماهیچه های زانوی آسیب دیده خود را سفت کنید و به آرامی ۶ تا ۱۰ مرتبه از روی زمین به طور مستقیم بالا بیاوری.

سندرم پاتلا

– حرکت تقویت عضلات چهار سر ران
مطابق شکل در کنار تکیه گاهی بایستید و سپس به آرامی با پنجه پا به بالا و پائین بروید و این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید.

سندرم پاتلا

– تقویت عضلات چهار سر ران
مطابق شکل بر روی لبه بایستید ، زانوی آسیب دیده شما با انگشت دوم پای شما با در یک راستا قرار گیرد و سپس با پای مخالف خود پائین بیایید و دوباره به حالت اولیه بر بالا برگردید. و ۳ تا ۵ مرتبه این حرکت را انجام دهید.

سندرم پاتلا

– حرکت کشش ساق پا :
مطابق وضعیت نشان داده شده ، کف پای خود را روی سطح زمین قرار داده و زانوی خود را به طور کامل بکشید و هنگامی که کشش کاملی در پشت ساق پا و زانوی خود احساس کردید برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۳ تا ۵ مرتبه این حرکت را تکرار کنید .

سندرم پاتلا

– حرکت بلند کردن پا با قوس کوتاه :

در زیر زانوی آسیب دیده خود یک فوم یا بالشتک قراردهید و سپس پای خود را تاجایی بالا بیاورید که زانوی شماکاملا قفل شود و در این حالت پای خود را به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید و سپس این حرکت را برای ۲۰ مرتبه انجام دهید.

سندرم پاتلا

منبع : بامداد

5 1000
ارسال شده در 12 آذر 1395 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • هواپیما از نور آفتاب سوخت بوجود می آورد
  • نکاتی در رابطه با گرفتن نبض
  • راه و روش شناسایی سردرد
  • نحوه برخورد با کودک هنگام صحبت از ازدواج!
  • لباس های زمستانه مناسب بارداری
  • کودکان ایرانی به چه مواد غذایی آلرژی دارند
  • دانستنیهای کامل درباره ورزش آقایان
  • مراقبت‌های ویژه برای پوست‌های چرب
  • محبوبترین ها

  • افزایش شادابی چشم ها
  • مو ها دربرابر رنگ مو چه واکنشی از خود نشان میدهد؟
  • استفاده از ماسک‌ها و تقویت‌کننده‌های طبیعی بجای جراحی پلاستیک
  • میکاپ اکلیلی و خوب و بدهای آن
  • آسیب ها و مخاطرات استفاده از لوازم آرایش فاسد
  • مواد شوینده به پوست چه آسیبهایی می رساند؟
  • چگونه با ریزش مو یا ابرو مقابله کنیم؟
  • چطوری به رفیقتان بگویید که میکاپش به تغییر احتیاج دارد
  • رپورتاژ

  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • ورزش و یوگا در بارداری و توصیه های مربوطه
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x