دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی

راه های پیشگیری از بیماری ریوی درمان بیماری های ریوی جلوگیری از بیماری های ریوی

ریه نقش مهمی در تنفس افراد دارد به همین دلیل اهمیت به سلامت آن موضوع مهمی است.در این مطلب قصد داریم راه های موثر برای سلامت ریه ها را بشناسیم.انجمن ریه ایالات متحده 7 راه را برای ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی پیشنهاد کرده است:

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بدن اگرچه مفید است اما مواد غذایی سرشار از این مواد و گلوکوزینولات ها (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطان به اثبات رسیده)، به عملکرد کارآمد ریه کمک می کند. برای مثال تحقیقات موسسه ملی سرطان در آمریکا نشان داده که افرادی که حداقل 5 وعده در روز سبزیجات چیلیایی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، خربزه و … می خوردند، 50 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها کمتر است.

مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین باعث تضعیف عملکرد ریه می شود. شیر و سبزی های برگ سبز منابع خوب ویتامین دی هستند. لازم است در روز حداقل 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا نور خورشید عالی ترین منبع دریافت این ویتامین است. سلول های پوستی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی را سنتز می کنند.
پیگیری علائم ریوی: این یعنی کسانی که دچار سرفه های طولانی مدت، برونشیت مزمن، آسم و یا بیماری های ریوی دیگر مانند بیماری انسدادی مزمن ریه هستند، نباید مشکلات تنفسی و علائم خود را نادیده بگیرند. همچنین در صورت درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تجربه سرفه مزمن به مدت بیش از یک ماه و … باید حتما با دنبال درمان های پزشکی بود. پزشک شما ممکن است یک درمان پیشگیرانه به عنوان مثال استنشاقی، برای کاهش علائم و جلوگیری از یک عفونت خطرناک تنفسی را تجویز کند.
فعالیت فیزیکی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا ظرفیت تنفسی را با افزایش حجم ریه ها افزایش می دهد. از طریق ورزش می توانید اکسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشکیل اسید لاکتیک را کاهش دهید. این کاری است که ورزشکاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثر است. متاسفانه بسیاری از افراد به خاطر مشکلات طولانی مدت ریوی از ورزش کردن هراس دارند. بخشی از آن به این علت است که دوست ندارند دچار تنگی نفس شوند. ولی با شروع آرام و افزودن تدریجی مقدار ورزش می توانید تنفس خود را بهبود بخشیده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بکنید. افراد مبتلا به مشکلات شدید ریوی می توانند حتی با مقدار کمی ورزش از مزایای بسیاری آن سود برند. این کار را با حرکات ساده دست و پا در حالی که نشسته اید شروع کنید سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگر و بعد ها بیرون از خانه آماده سازید.
خرید محصولات سازگار با محیط زیست: نوسازی و بازسازی خانه اگرچه به بهبود ظاهر و زیبایی محل سکونت شما کمک میکند، اما می تواند سلامت ریه های شما را نیز در معرض خطر قرار دهد. اگر شما در حال استفاده از محصولاتی مثل رنگ، پشم شیشه، محصولات پاک کننده و عایق و … هستید، باید بدانید که این محصولات حاوی گازهای مضر و ذرات سمی است. بهتر است این اقدامات در مناطقی که به خوبی حاوی تهویه مناسب و حفاظ تنفسی هستند، انجام شود. استفاده از رنگ های پایه آب و پاک کننده های عاری از مواد شیمیایی توصیه می شود و آنهم برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار.
اجتناب از دود سیگار: بدترین چیزی که می تواند ریه ها را در معرض انواع بیماری ها از قبیل بیماری های مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن، و سرطان ریه، قرار دهد، دود سیگار است. انجمن سرطان کانادا ادعا می کند که حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، اصلی ترین علت ابتلا به سرطان ریه است و 85 درصد موارد ابتلا به این سرطان را می توان به دود سیگار ربط داد.
کنترل آلاینده های داخل ساختمان: رطوبت داخل خانه را کنترل کنید. به عنوان مثال، از در حمام و آشپزخانه از فن های اگزاست استفاده کنید تا رطوبت را به بیرون هدایت کند. سطح رطوبت داخل را بین 30 تا 50 نگه دارید. وسایل اصلی مثل پمپ گرمایش و دستگاه تهویه مرکزی را به طور منظم توسط متخصص بررسی و نظافت کنید. سطوح را تمیز نگه دارید. سطوح مرطوب مثل وان حمام، زیردوشی و کانترهای آشپزخانه را تمیز و خشک نگه دارید. گرد و غبار را کنترل کنید. گرد و غباری که روی مبل ها و وسایل خانه می نشیند را مرتب تمیز کنید. سعی کنید ملحفه ها را با آب داغ شستشو دهید تا میکروبهای ریز آن از بین بروند. فرش و موکت را هم مرتب تمیز کنید. هوا را تهویه کنید. حتما هر روز مقدار کافی هوای تازه و تمیز وارد خانه کنید. موقع تمیز کردن خانه، نقاشی کردن آن یا وصل کردن موکت های جدید یا انجام سایر کارهای خانه پنجره ها را باز بگذارید.

منبع: سلامت نیوز

 

5 1000
ارسال شده در 16 آذر 1395 توسط با موضوع پزشکی
ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x