common-myths-about-weight-loss

برخی عوامل هورمونی باعث عدم کاهش وزن ما خواهند شد حتی اگر رژیم غذایی مناسب هم بگیرید و طبق اصول تغذیه ای صحیح پیش بروید باز هم ممکن است نتیجه جالبی نگیرید و به تناسب اندام نرسید می خواهیم به بررسی علل کم نشدن وزن برخی افراد چاق بپردازیم با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اگر مرتب ورزش می کنید و غذاهای سالمی می خورید اما هنوز وزن نکرده اید دلیلش می تواند هورمونی به نام کورتیزول باشد. این هورمون در بدن نقش بسیار مهمی دارد زیرا باعث واکنش ما به خطر می شود. البته اگر سطح این هورمون در بدن زیاد باشد یک سری مشکلات برای بدن به وجود می آورد که سندروم کوشینگ نامیده می شود.

معمولا این هورمون زمانی که تحت فشار استرس هستید تولید می شود. به همین دلیل به کورتیزول هورمون استرس هم می گویند. تولید بیش از اندازه این هورمون به عضلات آسیب می رساند و روی متابولیزم بدن تاثیر منفی می گذارد و در نتیجه باعث چاقی شکمی می شود.

نشانه های کورتیزول بالا:

حالت های عصبانیت، نگرانی و افسردگی
خستگی دائم حتی اگر کاری انجام نداده باشید
سر درد
تپش قلب و فشار بالا
اشتهای زیاد یا کم و افزایش وزن
مشکلات گوارشی
تکرر ادرار، یبوست و اسهال
مشکلات خواب
کمبود حافظه
کاهش سیستم دفاعی بدن
چروک و موی صورت
صورت پف کرده و چربی گردن

چگونه این هورمون را کاهش دهیم؟

غذاهایی که نباید بخورید:

کافئین، الکل، غذاهای سرشار از شکر، شیرین کننده ها و پتاسیم.

غذاهایی که باید بخورید:

غذاهای سرشار از فسفاتیدیل سرین مثل شاه ماهی و پروتئین ها.

غذاهای سرشار از فنیل آلانین مثل، جوجه، تخم مرغ، برنج قهوه ای، بروکلی، کدو و کنگر فرنگی.

غذاهای سرشار از تریپتوفان مثل برنج، سویا، گوشت، تخم مرغ، شیر و مشتقات.

غذاهای سرشار از ویتامین B5 مثل خرما، بادام، شیر، سالمون و بلغور جو.

تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید: ۵ وعده در روز به مقدار کافی و مناسب غذا بخورید. هرگز سعی نکنید که یکی از وعده ها را حذف کنید چون این کار باعث افزایش تولید کورتیزول می شود.

ورزش کنید: ۳ بار در هفته ورزش کنید اما مدت آن بیشتر از ۵۰ دقیقه نشود. ورزش زیاد سطح کورتیزول را بالا می برد. هر ۷ روز هفته ورزش نکنید حتما ۲ یا ۳ روز از هفته را استراحت کنید.

خوب بخوابید: در روز ۸ الی ۱۰ ساعت استراحت کنید تا سطح کورتیزول کاهش پیدا کرده و بدن ریکاوری شود.

ریلکس باشید: در جستجوی تکنیک های ریلکسیشن و مدیتیشن باشید و در زندگی روزانه آن ها را به کار ببرید.

از محرک ها اجتناب کنید: نوشیدنی های انرژی زا، کافئین یا الکل مصرف نکنید.

قرص و مکمل های ضد استرس مصرف کنید: ویتامین C، B5، A، فولیک اسید، زینک، جین سینگ، شیرین بیان، کروم، منیزیم، کلسیم، بابونه و جو.

به مقدار کافی آب بنوشید: هر روز بدن تان را هیدراته نگه دارید. صبح ها ناشتا با شکم خالی و شب ها قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید و این را به عادت تبدیل کنید.

سایت بدونیم

 

ارسال شده در 17 آذر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آدامس با اسانس قهوه
  • ورزش بیش از اندازه، علائم خاص خود را دارد
  • ساخت داروي مسكن از زهر كشنده حلزون دريايي
  • این ترکیب بیش از ده بیماری را درمان میکند
  • به سلامتی تان چه شماره ای می دهید؟
  • پوست های رنگ پریده و شیوه آرایش آنها
  • زمینه افسردگی زنان
  • سیروز کبد از علت تا درمان [فیلم]
  • چگونه درپنجاه سالگی ده سال جوانتر به نظر برسید!
  • برای چاق شدن از مصرف مواد غذایی چرب مضر بپرهیزید
  • بیکاری و ناتوانی جنسی مردان!
  • معرفی بهترین مدادهای ابرو
  • تاثیر فقر بر کارکرد مغز
  • تاثیرات اعتیاد آور مخدرهای شنیداری
  • بیماری قند (دیابت) چیست؟
  • محبوبترین ها

  • میزان ریسک هیپوگلایسمی و داروهای دیابتی
  • در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 افسردگی و مرگ پیش بینی می شود
  • برای مقابله با دیابت نوع 2 امکانات جدیدی ابداع شد
  • کاهش ریسک دیابت و سرطان سینه با امتناع از شام
  • در کنترل ديابت نوع 2 قلم بيدورئون تایید شد
  • بی خوابی مردها، مؤثر در ابتلا به دیابت
  • دیابت نوع 2 با نقص مژکی چه ارتباطی دارد؟
  • شتاب در غذا خوردن مساوی با دیابت
  • باور نادرست در مورد بیماری قندی
  • آیا بیماری های کبدی از بیماری دیابت هم نشات می گیرد؟
  • میوه هایی که قند پایینی دارند
  • اگر قند خون بالایی دارید اسفناج و گشنیز بخورید
  • آیا بیماری دیابت و لثه باهم ارتباط دارند؟
  • مواد خوراکی که از داشتن قند در آنها بی اطلاعیم
  • چگونه هیپوگلیسمی را مهار کنیم ؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است