مواد قندی مصرف مواد قندی عوارض مواد قندی عوارض مصرف مواد قندی

بارها از عوارض و مضرات مصرف مواد قندی گفته ایم این موادغذایی می توانند در افراد مصرف کننده بیماری های خطرناکی مانند دیابت ،چاقی ،اضافه وزن و کبد چرب را ایجاد کنند این خوردنی ها  موجب وابستگی در مصرف کنندگان خواهند شد می خواهیم از تاثیرات طولانی مدت استفاده از قند و شکر بر بدن اطلاع پیدا کنیم.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد مواد قندی نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند بلکه تاثیرات مخربی بر مغز دارند.

مواد قندی علاوه بر آنکه فرد را دچار معضل چاقی و بیماری دیابت می‌کنند رژیم غذایی مملوء از مواد قندی با بروز مواردی از ناهنجاری‌ها در عملکرد مغز همچون کم شدن قدرت حافظه و ضعف فعالیت‌های شناختی مرتبط است.

کارشناسان سلامت با بیان اینکه تمامی انواع مواد قندی مضر نیستند اظهار داشتند: بدن بیشتر مواد غذایی دریافتی را به مواد قندی تبدیل می‌کند. قند مفید یا گلوکز از مصرف کربوهیدرات‌ها تولید می‌شود. در واقع گلوکز سوختی برای سلول‌های بدن به حساب می‌آید.

دومین نوع مواد قندی فروکتوز است. فروکتوز دریافتی از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات ضرری ندارد اما مصرف آن از طریق عسل، نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی و هر نوع خوراکی فراوری شده به سلامت ضرر می‌رساند. فروکتوز در تحریک کردن هورمون‌هایی همچون انسولین که به احساس سیری در فرد کمک می‌کند، ناتوان است.

مواد قندی، همچون یک ماده اعتیاد آور عمل می‌کنند. تنها مصرف مقدار کمی از مواد قندی باعث می‌شود مغز ماده دوپامین ترشح کند، ماده شیمیایی طبیعی در مغز که موجب تحریک احساس گرسنگی در فرد می‌شود. در یک بررسی مشخص شد افرادی که از مواد حاوی فروکتوز مصرف کرده‌اند در مقایسه با مصرف کنندگان خوراکی‌های حاوی گلوکز بیشتر دچار احساس گرسنگی و میل به خوردن می‌شوند.

همچنین مواد قندی باعث فرسوده شدن پوست می‌شود. وجود مقدار زیادی از مواد قندی موجب تجزیه کلاژن و الاستین در پوست می‌شود. علاوه بر این به محض ظاهر شدن چین و چروک روی پوست روشی برای درمان آسیب دیدگی وجود ندارد. تنها راه برای ترمیم چین و چروک‌ها به حداقل رساندن یا کنار گذاشتن مصرف مواد قندی است.

از دیگر مضرات مصرف مواد قندی از بین رفتن حسگرهای پرخوری است. به گفته کارشناسان مصرف بیش از حد مواد قندی مانع از فعالیت حسگرهای پیش گیرنده از پرخوری می‌شود.

همچنین فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز به این عضو در ارتباط با یادگیری و شکل گیری حافظه جدید کمک می‌کند. زمانیکه سطح این فاکتور پایین باشد مغز در یادگیری مطالب جدید ناتوان می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر این حذف مواد قندی از رژیم غذایی با علائم مشابه با ترک کردن مواد مخدر همراه است. اولین و مهمترین گام در از بین بردن وابستگی به مواد قندی ایجاد تغییر قاطع در رژیم غذایی است.

ایسنا

ارسال شده در 17 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • علت چاق نشدن بعضی ها چیست؟
  • اسهال در رده سنی کم
  • پنیر مصرف کنیم یا کره؟
  • ترفندهای خوراکی برای افزایش تمرکز دانش آموزان
  • کیک کوکویی
  • مقابله با مشاجره میان زوجین
  • گوشت بوقلمون و این همه فایده
  • ترشی لذیذ با طعم انجیر
  • محبوبترین ها

  • چای سبز و این همه نکات مفید و موثر
  • چه نوع سبزی ها را می توان آب گیری کرد؟
  • ادویه‌های مفید پاییزی
  • قهوه همراه با کره جایگزین مناسب برای صبحانه
  • لبو خوراکی پرخاصیت شب یلدا
  • آشنایی با فواید درمانی دانه جو
  • دانستنی های مهم و جالب در رابطه با ویتامین k
  • اینطوری دسر بخورید تا چاق نشوید
  • رپورتاژ

  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است (New Loc)