نوشیدنی مناسب فصل های سرد لباس مناسب در روزهای سرد جلوگیری از لرزیدن در هوای سرد

در روزهای سرد سال بیرون رفتن از خانه باعث افتادن لرز در بدن شما می شود.به همین دلیل یکی از دغدغه های بسیاری از افراد در چنین روزهایی این است که چگونه به بیرون از خانه برویم در حالی که سرمای زیادی را احساس نکنیم.در این مطلب قصد داریم شما را با 9 راهکار آشنا نماییم تا به شما کمک میکند در این روزهای سرد،سرمای کمتری را احساس کنید.


قبل از پوشیدن لباس هایتان، آنها را روی شوفاژ یا کنار بخاری گرم کنید
برای اینکه در خارج از منزل کمتر سردتان شود، قبل از لباس پوشیدن و خارج شدن از خانه، لباس هایتان را روی رادیاتور یا در مقابل بخاری گرم کنید. در این صورت احساس گرمای دلچسبی بدن تان را فرا می گیرد و زمانی که بیرون می روید، بدن تان از درون گرم تر است و کمتر احساس سرما می کنید.
در رختخواب تان کیسه آب گرم بگذارید
اگر اتاق خواب و یا رختخواب هایتان سرد است و با پا گذاشتن روی تشک، مو برتن تان راست می شود حتما نیم ساعت قبل از خواب کیسه آب گرم در جایتان قرار دهید. در طول شب نیز آن را زیر پاهایتان قرار دهید تا گرمای آن در بدن تان پخش شود. با همین کار ساده با سرما مقابله کرده و خواب راحت تری را تجربه می کنید.لباس ها را روی هم بپوشید
اگر به هر دلیل وسایل گرمایشی محل زندگی تان از کار افتاده است بهتر است خودتان را مانند پیاز در لابه لای لباس ها بپیچید. بر اساس نظرات محققان انستیتو INRS فرانسه هر چه لباس بیشتری روی هم بپوشید، هوای بیشتری بین لباس ها می ماند و همین مسئله باعث گرم ماندن بدن می شود، چون لایه های پر از هوا مانند عایق گرمایشی عمل می کند.
توصیه می کنیم جنس لباسی که با پوست در تماس است، از جنس نخی یا جنسی که به خوبی عرق را جذب می کند باشد. برای لایه های بعدی از لباس های پشمی یا لباس هایی که به خوبی جلوی سرما را می گیرند استفاده کنید. از زیر شلوار نیز یک شلوار گرم جذب بپوشید تا پاهایتان گرم بماند.موقع راه رفتن قوز نکنید
حتما شما هم دقت کرده اید که اکثر افراد در هوای سرد پشت شان را خم کرده و چانه شان را در یقه پالتو فرو می کنند. در واقع همه ما به طور ناخودآگاه در هوای سرد خودمان را جمع می کنیم. اما این وضعیت بدنی مانع از جریان مناسب خون شده و باعث می شود بدن بیش از پیش سرد شود.
برای مقابله با این مسئله لازم است که در حین راه رفتن پشت تان را صاف نگه دارید و بازوها را در حین راه رفتن حرکت دهید. این کار باعث می شود که خون جریان بهتری داشته باشد و بدن گرم شود. اگر در گردش خون اختلالی به وجود بیاید منشا سرمای بدن خواهد بود و شما بدون اینکه متوجه باشید شروع به لرزیدن می کنید. توصیه می کنیم در روزهای سرد ورزش را ترک نکنید. پیاده روی تند باعث تحرک عضلانی شده و بدن را گرم می کند.

سر و گوش هایتان را بپوشانید
برای مقابله با سرما بدون کلاه و شال گردن از خانه خارج نشوید، چون 10 تا 30 درصد گرمای بدن از این بخش از بدن یعنی از طریق سر تلف می شود. بهتر است از کلاه هایی که گوش ها را نیز می پوشانند استفاده کنید.

از چکمه های لژدار استفاده کنید
اگر پاهایتان بیشتر احساس سرما می کند حتما از کفش هایی استفاده کنید که لژهای ضخیم تری دارند. این کفش ها مانند عایق عمل کرده و جلوی ورود سرمای زمین به پاها را می گیرند. حتما جوراب گرم بپوشید.
از گرم کردن زیاد منزل بپرهیزید. تفاوت دمای داخل (گرمای زیاد) و خارج از منزل (سرمای شدید) شوک زیادی به رگ های خونی وارد می کند
همچنین می توانید از کرم های مخصوص پاهای سرد استفاده کنید. ترکیبات این کرم ها باعث انبساط عروق خونی شده و جریان خون را بهبود می بخشند و مانع از سرد شدن بیش از اندازه پاها می شوند. توصیه می کنیم شب ها نیز با جوراب بخوابید. این کار باعث می شود در طول شب نیز پاهایتان گرم بماند.

گوشت، ماهی و تخم مرغ میل کنید
پروتئین ها در مقایسه با مواد قندی و چرب باعث تولید گرمای بیشتری در بدن می شوند. گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ و همچنین سویا، نخود، عدس و میوه های خشک جزو منابع خوب پروتئین هستند. این مواد غذایی تامین کننده آهن و ویتامین B12 نیز محسوب می شوند و بدن را در برابر سرما مقاوم تر می کنند.

دمای منزل نباید بیش از 20 درجه باشد
از گرم کردن زیاد منزل بپرهیزید. تفاوت دمای داخل (گرمای زیاد) و خارج از منزل (سرمای شدید) شوک زیادی به رگ های خونی وارد می کند. واقعیت این است که رگ ها در تماس با هوای سرد منقبض و در تماس با هوای گرم منبسط می شوند. بنابراین لازم است که تفاوت دمای داخل و خارج از منزل را کاهش داد. برای این کار بهتر است دمای منزل را متعادل کرده و اجازه ندهید از 18 تا 20 درجه سانتیگراد بالاتر برود.

یک نوشیدنی گرم بنوشید
هیچ چیز مانند یک نوشیدنی گرم در هوای سرد دلچسب نبوده و بدن را گرم نمی کند. البته توصیه می شود که از نوشیدن قهوه بپرهیزید، چون قهوه حاوی کافئین است و باعث انبساط و گشادشدن عروق خونی شده و مانع از انقباض آنها در تماس با سرما می شود. بنابراین گرمای بدن با سرعت بیشتری از بین می رود. بهتر است به سراغ دمنوش هایی مانند دمنوش دارچین و زنجبیل بروید، چون باعث گرم شدن و تقویت بدن می شوند.

چرا سردمان می شود؟+ اتفاقات داخل بدن

منبع سلامت نیوز

 

ارسال شده در 18 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تصاویر دستگاه برونکوسکوپ
  • آقایانی که پوست خشک دارند چکار کنند
  • عمل جراحی همراه با آواز
  • رفتار درمانی در برابر فوبیا
  • نوشیدنی برای بیخوابی ناشی از کم خونی
  • مقابله با فضولی های اطفال
  • نان آمریکایی با سس (دونات)
  • نهادینه کردن تحقیق و پژوهش و مطالعه در کودکان
  • محبوبترین ها

  • مسموم شدن اطفال به وسیله مواد شوینده
  • در خانه رشد قد کودکتان را غربالگری کنید
  • کارهای مفید قبل از خوابیدن بچه
  • پاسخ به رایج ترین سوالات درمورد شیر خشک
  • چگونه استقلال مالی را به کودکان یاد بدهیم
  • تغذیه سالم سبب بهبود مهارت های خواندن میشود
  • مصرف ضد دردها در دوران شیر دهی
  • خانم های باردار مرحله دوم غربالگری را در نظر بگیرند
  • رپورتاژ

  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است