افرادی که مشکل اضافه وزن دارند اغلب دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و از خرید کردن لذت نمی برند.امروزه در صفحه های مجازی شاهد رژیم های غذایی زیادی هستیم که به افراد پیشنهاد می شود.اما آیا واقعا اکتفا به این رژیم ها و استفاده از آن ها به نفع فرد است.

این‌ها شرح حال بسیاری از افراد با مشکلات اضافه وزن بالا است؛ افرادی که از مشکلات جسمی و روحی بسیاری رنج می‌برند و همه راه ها را طی می کنند تا شاید بتوانند کمی از مشکلات خود بکاهند.
ورزش‌های طاقت فرسا و رژیم های لاغری تحت نظر یک متخصص تغذیه، باب میل بسیاری از این افراد نیست. وقتی افراد چاق راهکارهای سخت و طاقت فرسا را از لیست برنامه های لاغری خود حذف می‌کنند، به دنبال شیوه‌های ساده تری برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود هستند و در چاله‌ی سودجویی سقوط خواهند کرد.
یکی از این راه‌ها تبلیغات اغواکننده‌ای است که با وعده‌های واهی دام بزرگی برای سلامتی گروه هدف پهن می‌کند؛ فضای مجازی ابزار مهمی در دست سودجویان است و با کمترین هزینه مشتری‌های فراوان را به خود جذب خواهند کرد.
با یک جستجو در فضای ساده نرم‌افزارهای موبایل مثل اینستاگرام به انبوهی از دستورهای رژیم لاغری خواهیم رسید که نتیجه آن تنها برای کسانی که این مسیر را طی کرده‌اند، روشن است.
تا چند سال پیش و قبل از اینکه موبایل‌های هوشمند با همه امکانات جذاب خود به بازار بیایند اغلب افراد با توصیه های زبانی و یا در میهمانی‌ها و محافل دوستانه به تجویز انواع رژیم ها می‌پرداختند اما به دلیل مشغله فراوان به دست فراموشی سپرده می‌شد. امروزه به مدد تکنولوژی توصیه‌های مکتوب بدون سند در اختیار همه افراد جامعه قرار می‌گیرد و با یک کلیک شاید به دست بیش از هزار فالوئر (دنبال‌کننده) برسد.
یکی از این تکنولوژی‌هایی که بازوی قوی شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود، اینستاگرام است. داستان چالش‌های اینستاگرام از یک سطل آب شروع شد و هر روز تعداد این چالش‌ها افزایش پیدا کرد با یک هشتک ساده به تعداد زیادی از چالش‌های چاقی و لاغری دسترسی خواهسید یافت که از مبنا و اعتبار آن کسی مطلع نیست.
افراد با شروع یک تجربه جدید در زندگی شخصی خود سری به اینستاگرام زده و تجربیات خود را مکتوب و مصور در اختیار فالوئرها قرار می‌دهند و قبل از گرفتن نتیجه مطلوب و واقعی این تجربیات را نسخه پیچ کرده و در اختیار سایرین قرار می‌دهند.
سودابه نعمتی متخصص تغذیه در رابطه با دستورهای رژیم لاغری در فضای مجازی گفت: برای شروع یک دوره رژیم لاغری نیاز است که شرح حالی از وضعیت زندگی شخصی، نوع مواد خوراکی مصرفی در یک روز، حجم کالری دریافتی روزانه و یا عادات غذایی و حرکتی فرد توسط پزشک متخصص دریافت شود.
وی افزود: فیزیک بدنی و نوع سوخت ساز بدن افراد با یکدیگر تفاوت داشته و یک دستور غذایی برای همه افراد صدق نمی‌کند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: حتی در برخی افراد ممکن است با تشخیص پزشک دارو و یا مکمل هایی تجویز شود.
رژیم‌های غذایی که در اینستاگرام به کرات دیده می‌شود و از اعتبار آن اطلاعی در دست نیست می‌تواند به سادگی شما را به سوی انواع مشکلات همچون کم‌خونی، پوکی استخوان، سنگ صفرا، اختلالات سیستم عصبی، ضعف بینایی و ریزش مو سوق دهد و این یعنی شروع یک فاجعه برای فرددی که مبنای اعتمادش یک چالش است.
نعمتی در رابطه با رژیم های موجود در فضای مجازی همچون اینستاگرام گفت: اینکه بخواهیم برای همه یک نسخه تجویز کنیم کار اشتباهی بوده و در بسیاری از موارد ممکن است جواب عکس بدهد.
وی درخصوص رژیم های کوتاه مدت نیز افزود: رژیم‌های کوتاه مدت علاوه بر آسیب رساندن به سیستم گوارش و بروز مشکلات کلیوی به سرعت قابل برگشت بوده و فرد پس از رها کردن رژیم ممکن است از گذشته نیز چاق‌تر شود.
این متخصص تغذیه در پایان افزود: بهترین روش برای لاغری و کاهش وزن، انجام تمرینات ورزشی به همراه رژیم غذایی زیر نظر متخصص تغذیه است.
نگاهی به آمارها و تجربیات شخصی افراد نشان می‌دهد که هیچ رژیم لاغری بدون ورزش، تمرین و ممارست پایدار نبوده و پس از مدتی چربی‌ها به جای اول خود بازگشته و وضع را بدتر خواهند کرد.
اعتماد به متخصصان مجازی تنها به حجم چربی‌هایتان می‌افزاید و حاصلی جز بیماری‌های گوارشی به همراه نخواهد داشت. اینستاگرام شاید محل مناسبی برای به اشتراک گذاردن لحظات تلخی و شیرین افراد باشد اما نمی‌تواند جای یک پزشک متخصص را در رفع مشکلات چاق و یا حتی لاغر را پُر کند.
شاید بهتر باشد به جای صرف چند گیگ اینترنت و رژیم‌های بی‌حاصل، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا هم به نتیجه بهتری در کاهش وزن دست یابید و هم از سلامتی خود مطمئن شوید.

منبع باشگاه خبرنگاران

 

ارسال شده در 27 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آموزش تهیه چند نوشیدنی ضد حساسیت بهاری
  • خاصیت های اعجاب آور انگور
  • آب سیب زمینی چه فوایدی دارد؟
  • تحقیق بر روی 8 کالای پرمصرف پزشکی
  • پیشگیری از عارضه شقاق در جاهای مختلف بدن
  • مواد غذایی برای بهبود عملکرد مغز
  • پژوهش هایی پیرامون زوال عقل
  • بالا بردن کیفیت زندگی مبتلایان به زوال عقل
  • موارد ایجاد کننده احساس خستگی
  • ریزترین دستگاه مانیتورینگ قلب چیست
  • بررسی کالری سمنو
  • مشکلات ناشی از نوشیدنی های شیرین
  • کم شنوایی و اثرات آن بر یادگیری
  • از صفر تا صد عمل سزارین
  • آسم داشتن و این خوراکی ها
  • محبوبترین ها

  • درماه رمضان کدام ویتامینها لازم است
  • رژِیم مناسب و مغذی ده کیلویی در عرض 2 هفته
  • تاثیرات منفی زیاد خوردن غذا در فصل بهار
  • مزیت های استفاده از گیاهان در برنامه غذایی
  • از خودتان در برابر غذاهای نذری مراقبت کنید
  • بلع آدامس
  • پیشگیری از انواع بیماریهای کبدی با قهوه
  • تاثیرات منفی کافئین برای جنین
  • مصرف زولبیا و بامیه وابتلا به بیماری قلبی
  • ۵ نکته لاغری که باور کردنش با عقل جور در نمی آید
  • شناسایی تاثیر کافئین بر علایم یائسگی
  • ماست چه تاثیری بر دستگاه گوارش و پوست صورت دارد
  • اگر می خواهد سلامت موهای خود را تضمین کنید ، بخوانید
  • نگاهی اصولی به رژیم ماکروبیوتیک
  • مواد غذایی که سلامت شما را در فصل پائیز تضمین می کننند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است