مشاوره زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو

1

یکی از مواد غذایی که در اکثر غذاهایمان استفاده می کنیم روغن است. غذاهای ایران بیشتر از غذا های دیگر کشور های دنیا حاوی روغن و چربی است. اما باید توجه داشته باشید که برای کاهش وزن و انتخاب رژیم غذایی باید استفاده از روغن را کم کنید.

وقتی تصمیم به کاهش وزن و لاغری می گیریم، اولین ماده?ای که در برنامه غذایی مان محدود می شود، روغن است…

 

این اقدام تا حدی درست است زیرا هر واحد روغن (که معادل یک قاشق مرباخوری است)، تقریبا ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد و می تواند به راحتی باعث اضافه وزن شود اما روغن ها انواع بسیار و خواص ویژه ای دارند و هر کدام را به روشی خاص می توان مصرف کرد؛ مثلا روغن زیتون را که روغنی مفید محسوب می شود، می توان روی سالاد ریخت یا موادغذایی را به مدت کوتاه در آن تفت داد و برای سرخ کردن مناسب نیست ولی روغن آفتابگردان برای طبخ و حتی سرخ کردن موادغذایی مطلوب است. شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که چه روغنی برای چه روش پختی مناسب است؟ در «پوستر سلامت» این هفته به این سوال، پاسخ می دهیم.

 

روغن کانولا

 

این روغن به دلیل نقطه دود بالا، برای طبخ های طولانی و حتی سرخ و گریل کردن مواد غذایی مناسب است. روغن کانولا مملو از اسید چرب آلفالینولنیک اسید و از روغن هایی است که مقدار قابل ملاحظه ای امگا۳ دارد و مصرفش به حفظ سلامت قلب کمک می کند، به همین دلیل در طبخ های طولانی مدت بهتر است که از این روغن استفاده شود. مثلا اگر می خواهید مقداری سیب زمینی سرخ یا املتی درست کنید که از تفت دادن چند سبزی درست می شود، از این روغن استفاده کنید.

 

روغن سویا

 

روغن سویا از لوبیای سویا به دست می آید و منبع امگا۶ است. از آنجا که برای حفظ سلامت بدن، امگا۳ و امگا۶ لازم است، چه بهتر که این روغن نیز در سبد غذایی تان گنجانده شود. بهتر است روغن سویا را برای تهیه سس پاستا، تهیه مایونز و حتی نان و شیرینی های خشک خانگی به کار برید تا از خواص آن برخوردار شوید.

 

روغن زیتون

 

روغن زیتون نوع (Extra Virgin)، از بهترین روغن هایی است که می توان آن را در رژیم غذایی روزانه گنجاند. این روغن به دلیل خاصیت هایی مثل پایین آورنده کلسترول بد و حفظ سطح کلسترول خوب، برای سلامت بدن مفید است و توصیه می شود از آن به عنوان سس روی سالاد سبزیجات، در طبخ های کوتاه (۱ تا ۲ دقیقه ای) و حتی روی مواد غذایی در حال کباب شدن، استفاده کنید. می توان از این روغن برای نیمرو کردن تخم مرغ که بیش از یک دقیقه طول نمی کشد کباب کردن فیله ماهی و حتی مرغ که سریع پخته می شوند، استفاده کرد.

 

روغن های مخصوص سرخ کردن

 

این روغن ها به دلیل ساختار ویژه ای که دارند، برای سرخ کردن طولانی مدت موادغذایی مناسب هستند بنابراین مثلا اگر می خواهید حجم زیادی بادمجان سرخ کنید یا می خواهید غذایی بپزید که روغن در آن به مدت طولانی حرارت خواهد دید، بهتر است این روغن را انتخاب کنید.

روغن مخصوص سرخ کردن انواع بسیاری دارد؛ از آفتابگردان، ذرت، سویا و حتی کانولا روغن هایی تولید می شوند که مخصوص سرخ کردن هستند. هنگام خرید دقت کنید عبارت مخصوص سرخ کردن، روی بسته بندی درج شده باشد و میزان اسید چرب ترانس روغن نیز معادل صفر باشد.

۴ قانون طلایی

 

۱. هرگز از کره برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده نکنید زیرا نقطه دود پایینی دارد و سریع می سوزد. فقط می توان کره را آب و برای طعم دادن با موادغذایی دلخواه مخلوط کرد. مثلا به پوره سیب زمینی کره اضافه کنید یا روی کدوحلوایی ای که از قبل پخته اید، کمی کره آب شده بریزید تا باعث خوش طعم تر شدن غذایتان شود.

 

۲. روغن مناسب برای ته قابلمه برنج، روغن های مخصوص سرخ کردن هستند زیرا زمان طولانی ای روی حرارت می مانند اما می توانید روی برنج، حتی روغن زیتون هم بریزید البته آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید.

 

۳. برای سرخ کردن انواع غذاهای سوخاری، انواع ناگت یا حتی همبرگر، هم بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید زیرا برای این کار باید بگذارید روغن خوب داغ شود بنابراین باید از روغن هایی استفاده کنید که دیرتر دود می کنند. فقط روغن هایی که عبارت مخصوص سرخ کردن روی بسته بندی شان درج شده است، چنین ویژگی ای دارند.

 

۴. روی بسته بندی روغن ها عبارت هایی مانند مخصوص استفاده برای سالاد، مخصوص استفاده در طبخ غذا و مخصوص سرخ کردن، درج شده است. اگر عبارت مناسب برای سالاد، روی آن وجود داشت، یعنی می توانید از آن برای تهیه غذا بدون حرارت استفاده کنید مثلا برای تهیه سس مایونز یا سالاد الویه. وقتی عبارت مناسب برای طبخ در غذا روی بسته بندی درج می شود، یعنی می توانید در پخت غذا یا سرخ کردن موادغذایی به مدت بسیار کوتاه (۱ تا ۲ دقیقه ای) که در اصطلاح عامیانه به تفت دادن معروف است، از آن استفاده کنید و اگر عبارت مخصوص سرخ کردن روی آن دیده می شد، یعنی این روغن برای سرخ کردن هر ماده غذایی ای مناسب است. با توجه به این نکته ها، حداقل لازم است که ۲ تا ۳ روغن مختلف در آشپزخانه تان داشته باشید.

5 1000
ارسال شده در 12 فروردین 1393 توسط با موضوع تغذیه
[bws_google_captcha]

تایید کنید که ربات نیستید !!!

دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x