خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون

اگر مبتلا به بیماری کرون هستید بهتر است از برخی روش های تغذیه ای درمانی در این زمینه کمک بگیرید در این رژیم فیبر ،پروتئین و انواع موادمغذی یافت می شود که به درمان این عارضه کمک زیادی میکند در ادامه با کالری و ارزش تغذیه ای موادغذایی تشکیل دهنده این رژیم نیزآشنا خواهید شد .

⊗ مشخصات کلی رژیم

میزان انرژی موردنیاز در:

  • بزرگسالان BEE × 1.5
  • نوزادان 120 Kcal/kg
  • کودکان 100-80  Kcal/kg
  • نوجوانان 80-60 Kcal/kg

میزان پروتئین در بزرگسالان 1.5-1 g/kg

  • زمانی که شما در طی بیماری تحت کنترل هستید رژیم پر فیبر دریافت کنید.
  • ولی در مرحله حاد بیماری، به خصوص هنگام انسداد بخشی از روده یا وجود فیستول، ژیم کم باقیمانده یا محدود از فیبر می تواند در بهبود بیمار موثر باشد. فیبر غذایی، شیر، لبنیات و محرک هایی مانند قهوه و الکل حذف شوند.
  • در صورت وجود اسهال چرب، میزان چربی رژیم باید کاهش یابد. برای جبران چربی می توان از روغن MCT استفاده کرد. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل خواص ضد التهابی آنها تحت بررسی است.
  • برای تحمل بیشتر بیمار، توصیه می شود که وعده های غذایی در تعداد دفعات بیشتر و با حجم کمتر صرف شوند.
  • در صورت عدم تحمل لاکتوز، گلوتن یا گندم، مواد غذایی مربوطه باید از رژیم غذایی حذف شوند.
  • برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن و متعاقب آن یبوست، آب و مایعات را در طی روز به مقدار زیادی دریافت کنید.
  • یک رژیم پر پروتئین شامل: گوشت لخم، ماهی و تخم مرغ به بهبود علائم بیماری کمک می کند.

خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون   خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون

⊗ مواد غذایی غیر مجاز در این بیماران:

  • آجیل و دانه ها
  • میوه با پوست
  • پاپ کورن
  • الکل
  • قهوه
  • لبنیات
  • غذاهای سرخ شده در روغن
  • گوشت قرمز
  • گوچه فرنگی
  • سویا
  • توت فرنگی
  • مرکبات

در ادامه بخوانید: تغذیه در بیماری کرون

خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون   خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون   خورد و خوراک در بیماری کرون تغذیه مبتلایان به بیماری کرون بیماری کرون

◊ نمونه رژیم در بیماری کرون

این رژیم حاوی ۱۴۸۰ کیلو کالری انرژی، ۱۶۵ گرم کربوهیدرات، ۹۱ گرم پروتئین و ۴۸ گرم چربی است.

  • صبحانه:

نان سفید ۳ برش + پنیر کم چرب ۱ قوطی کبریت + چای ۱ لیوان + شکر ۲ ق.م.

  • میان وعده:

کیک ساده ۱ برش + چای کم رنگ ۱ لیوان

  • ناهار:

سبزی پلو با ماهی (برنج پخته ۱۵ ق.غ. + ماهی ۱۲۰ گرم + سبزی پلویی پخته ½ لیوان)

  • میان وعده:

میوه ۱ عدد

  • شام:

خوراک مرغ (سینه مرغ ۹۰ گرم + سیب زمینی ۱ عدد متوسط + هویج پخته ½ لیوان) + نان سفید ۱ برش

  • قبل خواب:

کمپوت میوه ½ لیوان


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 8 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 320 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • منفعتهای استفاده از حنا برای موهای شما
  • با مهم ترین و اصلی ترین ویتامین ها آشنا شوید
  • فواید لیمو شیرین برای بدن ما
  • اقدام ظالمانه تحریم تجهیزات پزشکی
  • پندهای مهم و کلیدی در رابطه با تغذیه
  • داشتن نگاه خوشبینانه به مسائل
  • آنچه که باید در مورد تخم مرغ سفید و قهوه ای بدانید
  • مراقبت های لازم بعد از رها کردن ورزش
  • محبوبترین ها

  • خطر فعالیت های ورزشی در سالمندان
  • با برنامه حرکتی هرکول عضله سازی کنید
  • برای از بین بردن درد پاشنه این حرکات را انجام دهید
  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • توصیه های تخصصی و کامل چربی‌ سوزی قسمت4
  • داشتن شکمی تخت و ورزشهای مربوط به آن
  • چربی های شکم و پهلو را آب کنید
  • اثر واقعی فعالیت بدنی روی کنترل وزن
  • رپورتاژ

  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما