برخی مواد غذایی در رژیم گیاهخواری یافت می شوند که سرشار از خاصیت و املاح و موادمعدنی برای مصرف کنندگان هستند با کمک آن ها در افزایش سلامت جسمی تان تاثیر خواهید گذاشت می خواهیم شما را با منابع مهم پروتئین گیاهی و خواص و ارزش تغذیه ای هریک آشنا کنیم .

بدن به برخی از اسیدهای آمینه همواره نیاز دارد و به برخی دیگر نیاز کمتری دارد. محصولات حیوانی منابع اصلی پروتئین محسوب می‌شوند و اگر قصد دارید تا یک رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال کنید یافتن منابع پروتئین کامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 همه ما می‌دانیم که دریافت پروتئین برای حفظ سلامت بدن ضروری است. ما برای کسب احساس سیری، افزایش انرژی، ساخت و ترمیم عضلات، پردازش مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی و… به پروتئین نیاز داریم. حد مجاز غذایی توصیه شده (RDA) که مقدار حداقلی مورد نیاز برای حفظ سلامت محسوب می‌شود، روزانه ۰/۸ گرم پروتئین در هر کیلوگرم از وزن بدن است. اما همه منابع پروتئین برابر نیستند. تنها برخی از آنها پروتئین کامل هستند که به معنای وجود تمامی اسید آمینه‌های ضروری در آن منبع است.
بدن به برخی از اسیدهای آمینه همواره نیاز دارد و به برخی دیگر نیاز کمتری دارد. محصولات حیوانی منابع اصلی پروتئین محسوب می‌شوند و اگر قصد دارید تا یک رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال کنید یافتن منابع پروتئین کامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برنج و لوبیابرنج و لوبیا یک ترکیب دیگر است که دو ماده مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند و منبعی برای پروتئین کامل را شکل می‌دهند. لوبیا حاوی اسید آمینه لیزین است که برنج فاقد آن است.

سویا

سویا یکی از جایگزین‌های گیاهی عالی برای گوشت محسوب می‌شود. تنها یک فنجان سویای پخته شده می‌تواند ۲۹ گرم پروتئین را تامین کند. توفو که از سویا تهیه می‌شود، اگرچه از کیفیت بالای پروتئین سویا برخوردار نیست، اما می‌تواند ۲۰ گرم پروتئین را تامین کند. استفاده از محصولات سویا به عنوان منبعی برای پروتئین این امکان را فراهم می‌کند تا مصرف گوشت را کاهش دهید و از فواید سلامت این کار بهره‌مند شوید زیرا گوشت به طور معمول از محتوای چربی اشباع شده بالایی برخوردار است.

تخم مرغ محلیتخم مرغ یکی از بدیهی‌ترین انتخاب‌ها به عنوان منبع پروتئین محسوب می‌شود. تخم مرغ‌های محلی از میزان پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ بیشتر سود می‌برند و میزان چربی‌های اشباع شده در آنها کمتر است.

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل بوداده خوراکی خوشمزه ای است و به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی می‌توانید آنها را مصرف کنید. دانه کدو تنبل یک منبع پروتئین کامل است و هر ۹ اسید آمینه مورد نیاز بدن را در اختیار دارد. هر فنجان دانه کدو تنبل دارای ۱۲ گرم پروتئین است و مصرف یک چهارم فنجان از این ماده غذایی نصف نیاز روزانه بدن به منیزم را تامین می‌کند. منیزیم می‌تواند تعداد دفعات شکل گیری میگرن و آثار افسردگی را کاهش دهد. همچنین، دانه کدو تنبل سرشار از تریپتوفان است که بدن از این اسید آمینه برای بهبود شرایط خواب استفاده می‌کند.

گندم سیاه

گندم سیاه با بهره‌مندی از ۲۳ گرم پروتئین از جمله غلات کامل محسوب می‌شود که باید آن را در رژیم غذایی خود جای دهید. آرد گندم سیاه می‌تواند برای
پخت و پز استفاده شود.

کوینوآ

این منبع پروتئین گیاهی به تازگی از محبوبیت بالایی در میان دوستداران مواد غذایی سالم برخوردار شده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند کوینوآ یک غله است، اما در حقیقت یک دانه محسوب می‌شود. به صورت طبیعی این محصول فاقد گلوتن است و از محتوای ویتامین B، منیزیم، کلسیم، و دیگر مواد مغذی سود می‌برد. یک وعده کوینوآ برابر با یک چهارم فنجان و حاوی شش گرم پروتئین است.

دانه چیا (تخم شربتی)

چیا (تخم شربتی) از جمله دانه‌های خوراکی است که قدمت استفاده از آن به دوران مایا و آزتک باز می‌گردد. اگرچه یک قاشق غذاخوری از دانه چیا تنها ۳ گرم پروتئین دارد، اما از منابع پروتئین کامل محسوب می‌شود و همچنین سرشار از مواد مغذی دیگر مانند اسیدهای چرب امگا-۳، کربوهیدارت‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، و کلسیم است.

روزنامه آرمان

 

ارسال شده در 10 دی 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اشتباهات بزرگی در رابطه جنسی که مردان مرتکب می شوند
  • اصول و قوانین سوراخ‌کردن گوش نوزاد
  • چرا ابتلا به بیماری روانی از نظر اجتماعی ناپسند است؟
  • بررسی گردو و خواص آن
  • چه علائمی در بارداری را نباید نادیده بگیرید
  • تاثیر گرمایی فلفل
  • فواید و خواص داروئی ریشه بهمن
  • بلیچینگ نکنید
  • چربی سوزی و سم زدایی بدن با مصرف این صبحانه
  • در بزرگسالان دیابت نوع 1 بر اساس افینیته ی آنتی بادی تعیین می شود
  • چگونه با تغذیه مناسب قلب سالمی داشته باشیم؟
  • عوامل دسترسی به ازدواج موفقیت آمیز
  • نمایشی ترین نوع اختلال در شخصیت
  • قلب به چه بیماریهایی می تواند مبتلا شود
  • خطرات زیست محیطی خشکی تالاب گاوخونی
  • محبوبترین ها

  • بررسی آسیب های مختلف جامعه به زنان مطلقه
  • بیمه شدن عمر زنان با زاد و ولد
  • شایع ترین باورها در مورد رانندگی بانوان
  • تقویت حافظه با این گیاه تقویت حافظه با این گیاه
  • ممنوعیت خرید دارو از فضاهای مجازی
  • دقایق اول پس از بیداری
  • به اندازه خوابیدن و تاثیرات آن روی ذهن
  • مرتضی پاشایی تسلی بخش مردم ایران بود
  • خوراکی های مضر و مفید در تابستان
  • حفاظت از بدن نوجوانان در برابر چاقی
  • روغن وازلین پماد پر خاصیت
  • یادگیری مهارت در کمترین زمان
  • تشکیل زندگی مشترک در کنار خانواده همسر
  • رقابت خواهران با یکدیگر
  • از علائم سرطان مغز در زنان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است