تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی

تغذیه سالم آنقدرها هم که فکر می کنید سخت و طاقت فرسا نیست می توانید با کمی دقت و رعایت برخی نکات ساده سبک تغذیه ای سالمی را در پیش بگیرید استفاده از سبزیجات و گوشت سفید و محدودکردن مصرف چربی های اشباع می توانید در این راه قدم بردارید.

تغذیه، عاملی اساسی در سلامت جسم و روان انسانهاست و از این رو شایسته است که مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رعایت نکات زیر می تواند ما را در داشتن تغذیه ای سالم تر کمک کند:

👈برای بهره مندی از تغذیه ای صحیح، باید همه روزه از تمامی گروه های غذایی (شامل نان و غلات، گوشت ها، لبنیات، میوه ها، سبزی ها  و گروه قندها و چربی ها) به تعادل و تناسب استفاده نمود.

👈نان مصرفی باید از آرد سبوس دار تهیه شده باشد و فرایند تخمیر که سبب بهبود کیفیت تغذیه ای آرد می شود نیز در آن رخ داده باشد. در میان نان های سنتی ما، سنگک واجد این ویژگی ها هستند.

👈حبوبات نقش مهمی در تامین بسیاری از نیازهای تغذیه ای انسان، از جمله پروتئین، فیبرهای غذایی و بسیاری از املاح مورد نیاز بدن ازجمله آهن و روی دارند و مصرف مرتب آن ها همواره توصیه می شود.

👈گوشت مصرفی باید کاملاً لخم و چربی گرفته باشد. مرغ نیز بهتر است بدون پوست طبخ و مصرف شود.

👈ماهی ترجیحا تنوری و یا کبابی طبخ شود و حتی المقدور از مصرف پوست آن اجتناب شود.

👈توصیه می شود که دست کم دو بار در هفته ماهی مصرف شود.

تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی

👈لبنیات مصرفی (عمدتاً شیر، ماست و پنیر) باید کم چرب باشند. برای تامین نیاز به بسیاری از مواد مغذی، مصرف روزانه دو تا سه واحد (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست کم چرب و یا یک قوطی کبریت پنیر) در بیشتر گروه های سنی ضروری است.
هم چنین، کشک که در این گروه قرار دارد و در انواع غذاهای سنتی مثل انواع آش ها، کشک و بادمجان و…. استفاده می شود، منبع غنی از پروتئین و کلسیم است.

👈بهتر است میوه ها و سبزی ها به شکل تازه و خام مصرف شوند. در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، می توان از میوه ها و سبزی های خشک شده یا پخته شده نیز استفاده نمود.

👈کودکان و نوجوانان را به مصرف سبزی های تازه (سبزی خوردن) و سالاد همراه با غذا تشویق کنید.

تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی

👈روغن مصرفی در طبخ غذا باید از نوع گیاهی مایع باشد. برای سرخ کردن مواد غذایی نیز باید صرفاً از روغن های گیاهی مخصوص سرخ کردن استفاده نمود.

👈 مغزها و دانه ها (نظیر بادام، فندق، گردو، پسته و نظیر اینها) منابعی غنی از پروتئین، چربی های ضروری و بسیاری از املاح و ویتامین ها هستند و مصرف مرتب آن ها (از نوع کم نمک) و به مقدار کم می تواند نقش موثری در سلامت انسان داشته باشد.

👈بهتر است غذاها به شکل آب پز یا بخار پز و یا کبابی طبخ و مصرف شوند. غذاهای سرخ شده برای سلامت انسان مضرند و در صورت نیاز باید غذاها را با مقدار کمی روغن مخصوص سرخ کردنی تفت داد.

👈بهتر است غذای روزانه در حجم کم و دفعات زیاد صرف شود.

👈توصیه می شود ساعات صرف غذای روزانه حتی المقدور ثابت و بدون تغییر باشند.

👈مصرف نمک باید بسیار محدود گردد. بهتر است سر سفره از نمک استفاده نشود و هنگام طبخ نیز صرفاً مقدار اندکی نمک (نمک یددار تصفیه شده) مورد استفاده قرار گیرد.

👈 بهتر است مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آن ها در برنامه غذایی بسیار محدود گردد.

👈توصیه می شود مصـرف انـواع کمپوت، کنسرو، نوشابه و آبمیوه صنعتی، سس های آمـاده، کیـک، بیسکوییت، شیرینی را به حداقل رسانده و به جای غذاهایی که در کارخانجات صنایع غذایی تهیه می شوند و حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا روغن، و بعضاً نگهدارنده های شیمیایی هستند، از غذاهای خانگی و طبیعی استفاده شود.

👈حتی المقدور غذاها را به شکل تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای فریزری، به ویژه آنهایی که به مدت طولانی در فریزر نگهداری می شوند، اجتناب نمایید.

تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی   تغذیه مناسب تغذیه صحیح تغذیه‌ سالم تغذیه اصولی

👈سبزی ها را بیشتر از یک ماه در فریزر نگه ندارید چون بیشتر ویتامین های آن از دست می رود.

👈هنگام پخت سبزی ها توجه داشته باشید که آن ها را نباید خیلی ریز کرد و به مدت طولانی در حرارت پخت قرار داد. به جای سرخ کردن سبزی آن را تفت بدهید.

👈اگر از غذاهایی که بیرون از منزل تهیه می شوند مایلید استفاده کنید، از مکان هایی این غذا ها را تهیه کنید که مطمئن هستید روغن مصرفی از نوع روغن جامد نیست و غذاها کم نمک و کم چرب و به روش بهداشتی تهیه شده است.

👈سرخ کرن ماهی که موجب جذب مقدار زیادی روغن به آن می شود، تنها راه مصرف آن نیست. می توانید ماهی را همراه با سبزیجات و چاشنی هایی مانند رب نارنج، آلو، زرشک، به صورت بخارپز و یا با آب کم طبخ کنید.


منع: دکتر سلام

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 16 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ارتباط چرت زیاد با بیماری
  • مشخصات اشخاصی که تغذیه سالم دارند
  • آچما را به شیوه قنادی های ترکیه درست کنید
  • تغییر عادات غذایی در کودکان و ابتلا به بیماری های روده
  • باید و نباید های نگهداری از شیر مادر
  • نشستن طولانی و این آسیب ها
  • افت قند خون در سنین پایین
  • عرقیات کم کننده وزن بی تاثیرند!
  • محبوبترین ها

  • اطلاعاتی مناسب راجع به گرفتگی در عضلات
  • راه و روش های مفید برای محافظت از مغز
  • برای کسب موفقیت از انجام این کارها قبل از خواب پرهیز کنید
  • مراقبت از انواع مواد غذایی در برابر فاسد شدن
  • تاثیرات مختلف ورزش بر مغز
  • کاهش وزن با استفاده از جعفری
  • چای لاغری جدید در شبکه‌های اجتماعی
  • حتما دوش آب سرد بگیرید!
  • رپورتاژ

  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • لبخندی دلنشین و جذاب
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    تلگرام دکتر سلام
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است