مصرف خوراکی های مفید کاهش حجم غذا عادات غذایی نادرست روش های غذایی نادرست جایگزینی نان جو در رژیم غذایی

حتما شما هم در مجلات مختلف و در سایت ها شنیده اید که این روزها تغییر در سبک زندگی یکی از مهم ترین عوامل در بروز بیماری هاست.استفاده از رژیم های غذایی نادرست می تواند شما را به سمت بیماری ها سوق دهد.اما می توان با استفاده از دستوراتی زندگی را به سبکی سالم تر پیش برد.در این مطلب قصد داریم با معرفی 6 گام به شما کمک کنیم سالم زندگی کنید.


دکتر علی کرمی با اشاره به اهمیت زندگی سالم، 6 گام را برای سالم زیستن مطرح و اظهار کرد: برای نخستین گام زندگی سالم باید به‌سمت ایجاد عادتهای خوب در زندگی برویم؛ اگر می‌خواهید عادتهای سالمی در پیش بگیرید باید یاد گرفت که این تغییرات به‌تدریج و کم‌کم وارد زندگی‌ شود؛ نباید انتظار داشته باشید که یک‌شبه نتیجه‌ تغییرات را مشاهده کنید، در واقع پژوهشها نشان می‌دهند که حدود 3 تا 4 هفته وقت می‌برد تا تغییری جا بیفتد و تبدیل به عادت روزمره شود.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلهای بزرگ تغییر سبک زندگی در زمینه‌ تغذیه، یافتن مواد غذایی سالم برای جایگزین کردن مواد غذایی همیشگی برنامه غذایی است؛ برای این کار شما باید با مصرف مواد غذایی سالم و جدید شروع کنید و 4 هفته صبر کنید تا مصرف این مواد غذایی با ذائقه‌تان منطبق شود.

گام دوم، نوشیدنهای سالم

کرمی نوشیدنیهای سالم را مهمترین عامل در این گام دانست و خاطرنشان کرد: به‌تدریج مصرف نوشیدنیهای گازدار را کم و به‌جای آن دوغ، آب یا دم‌نوشها را را جایگزین کنید؛ اگر خیلی علاقه به چای دارید سعی کنید چای ایرانی و کمرنگ مصرف کنید و قند و شکر را حذف کنید.

متخصص بیوتکنولوژی افزود: روزانه باید حداقل یک لیتر آب بنوشید، یک عدد لیموترش و کمی عسل به بطری آبتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود؛ به‌جای چای از دم‌نوشهای طبیعی استفاده کنید؛ شاید در گام اول از طعم این نوشیدنی خوشتان نیاید اما بهتر است مصرف آن را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید و کم‌کم به طعم آن عادت کنید، همچنین توصیه می‌کنم چند قطره لیموترش نیز به آنها اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شده و خواص آن چند برابر شود.

گام سوم، میان‌وعده

کرمی درباره میان‌وعده‌ها یادآور شد: به‌جای کیک و شیرینی‌های پر از قند و افزودنیها و تنقلات ناسالم مثل پفک و چیپس و نوشیدنیهای صنعتی از میوه‌های فصل و آجیلها استفاده کنید.

گام چهارم، کاهش حجم غذا

این متخصص بیوتکنولوژی کنار گذاشتن پرخوری و کاهش حجم غذا را گام چهارم دانست و تصریح کرد: یکی از رازهای سلامتی و طول عمر،  اجرای توصیه معروف پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند: هر کس کم بخورد، سالم مى‏‌ماند و هر کس زیاد بخورد تنش بیمار مى‌شود و قساوت قلب پیدا مى‏‌کند (نهج الفصاحه ص728، ح2779).

وی ادامه داد: همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: کسی که خوراکش اندک باشد، فکر و اندیشه‌‏اش پاک شود؛ امیرمؤمنان(ع) نیز فرمودند: پرخوری و پرخوابی، جان را فاسد می‌کند و زیانبارند، یا امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: همه مرضها از پرخورى سرچشمه مى‌گیرد، غیر از تب که علت دیگرى دارد.

کرمی با انتقاد از پرخوری متذکر شد: وقتش رسیده است که عادت نادرست پرخوری را  پایان دهید؛ بهتر است از همان اول کمتر غذا بکشید یا اینکه از بشقابهای کوچک‌تر استفاده کنید، وقتی بشقابتان کوچک باشد پرتر دیده می‌شود و شما با همان غذا سیر می‌شوید، همچنین زمانی که حجم غذایی که میل می‌کنید کم باشد کم‌کم به این میزان عادت می‌کنید و پرخوری را کنار می‌گذارید.

گام پنجم، دقت به خوراکیها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) درباره خوراکیهای مصرفی در طول روز گفت: قرآن کریم می‌فرماید: فَلیَنظُرِ الاِنسانُ اِلی طَعامِهِ، باید انسان نگاه کند که چه می‌خورد (سوره عبس، آیه 24) چرا که سلامتی آینده و برخی زمینه‌های سعادت او در گروی نحوه انتخاب او در تغذیه است؛ همین غذاهایی که می‌خوریم در یک فرایند پیچیده تبدیل به انرژی, حیات و حتی اندیشه می‌شود.

وی افزود: تفاوت انسانها در نوع اندیشه نیز با تفاوت آنها در نوع تغذیه ارتباط دارد همان‌طور که  پیامبر اسلام(ص) هنگامی که سفره گسترده می‌شد خدای را یاد می‌کرد و می‌گفت: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. اللّهمّ اجعلها نعمه مشکوره تصل بها نعمه الجنّه»، بارپروردگارا، این غذا را نعمتی قرار ده که از عهده شکر آن برآیم و به‌وسیله آن مرا به نعمتهای بهشت رهنمون ساز؛ پیش از خوردن دستانش را می‌شست، غذای داغ نمی‌خورد و می‌گفت: غذای داغ برکت ندارد.

گام ششم، خوراکیهای خوب

کرمی درباره خوراکیهای مفید برای بدن و مصرف آنها در گام ششم تأکید کرد: نخست غذا باید طیّب‌، طاهر، حلال و پاک باشد، سپس درباره نان باید بگویم امام رضا(ع) می‌فرمایند: «فضیلت نان جو بر نان گندم مـانـنـد فـضـیـلت ما اهل بیت است بر سایر مردم، و هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه دعا کرده بـراى خـورنـده نـان یـا آش جـو و بـرکـت فـرسـتـاده اسـت بـر او و داخل هیچ شکمى نمى‌شود مگر آنکه هر دردی که در آن هست بیرون می‌کند و نان و طعام جو قوت پـیـغمبران و طعام نیکان است و حق تعالى نگردانیده است قوت پیغمبران را مگر نان جو».

وی با اشاره به اهمیت مصرف سبزی گفت: پـیـامـبـر(ص) درباره اهمیت مصرف سبزی می‌فرمایند: سفره‌هایتان را به سبزی زینت بخشید، زیرا خوردن سبزی با گفتن بسم‌الله‌، شیطان را می‌راند و فرمود‌: بر شما لازم است که از زیت (زیت به‌معنى روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع است) استفاده کنید، زیرا صفرا را از بین مى‌برد… و اخلاق انسان را نیکو مى‌کند.

منبع:خبرداغ

5 1000
ارسال شده در 16 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 94 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • پن کیک دو رنگ بدون تخم مرغ
  • اثرات کمبود ویتامین D در نوزادان
  • خواستگار من بیمار است چه کنم؟
  • استرس صدا در چهارشنبه آخر سال
  • چکیده ای از مطالب در زمینه اعتیاد
  • چرا طرز ایستادن یا نشستنمان اینقدر اهمیت دارد؟
  • تصاویر میکروتوم بدون یخچال سورتمه ای
  • پیامدهای منفی قسم دروغ
  • محبوبترین ها

  • با توصیه های ما در خواب هم وزن کم کنید!
  • سلامت ماندن مردان با حفظ این نکات
  • پرورش گل و گیاه در خانه
  • اهمیت پرداخت بدهی ها در زندگی
  • دست چپ، معیاری برای تشخیص سن استخوانی
  • راههای مناسب در پیشگیری از خستگی
  • سردی مزاج و طبعات آن
  • افزیش خطر سکته با بد خوابی
  • رپورتاژ

  • خدمات دندانپزشکی دکتر فريال حاجی زاده
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • لبخندی دلنشین و جذاب
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما