رژیم غذایی مدیترانه ای رژیم غذایی تقویت مغز

در بیشتر بی مهرگان و در همه مهره داران یک عضو به نام مغز وجود دارد که از پیچیده ترین و حساس ترین اعصای بدن حساب میشود.بیش از سی درصد انرژی انسان در روز توسط مغز به مصرف میرسد و بیشتر انرژی اش را از گلوکز خون دریافت مینماید.نیمکره های مخ بیشتر حجم مغز را تشکیل داده اند و این نیمکره ها نقش مهمی را در بدن ایفا میکنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای با هدف حفظ سلامت قلب می تواند به سلامت مغز افراد مسن نیز کمک کند.

محققان بیش از سه سال حجم مغز صدها نفر از افراد مسن در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که بیشتر از عادات غذایی رایج در کشورهای مدیترانه ای (شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات) استفاده می کنند، در مقایسه با دیگران، حجم مغزشان بیشتر حفظ می شود.

میشل لوسیانو سرپرست مطالعه در این باره می گوید: «تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش حالت شناختی و ذهنی عادی، زوال عقل و بیماری آلزایمر اثر دارد.»

مطالعه جدید نشان می دهد که این مکانیسم می تواند به حفظ حجم مغز کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، یک نوع روش و سبک غذا خوردن است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون به جای کره، لوبیا و حبوبات، دانه های غلات مانند گندم و برنج تاکید دارد. هم چنین مقدار متوسط ماهی و لبنیات را نیز شامل می شود در حالی که گوشت قرمز و مرغ در آن محدود است.

به گفته محققان، با افزایش سن، مغز کوچک و سلول های مغزی از دست می روند و این رژیم غذایی می تواند بر یادگیری و حافظه تاثیر گذارد. در این مطالعه، سن، بیشترین اثر را از دست دادن حجم مغز دارد.

محققان اذعان می دارند از آنجائیکه هیچ ارتباطی بین خوردن ماهی یا مصرف گوشت در حفظ حجم مغز دیده نشده است ممکن است دیگر اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای یا سرتاسر این رژیم با هم، بتواند چنین مزیتی را به همراه داشته باشد.

ترکیبی از غذاها می توانند از مغز در برابر عواملی مانند التهاب و بیماری های عروقی، که موجب کوچک شدن مغز می شوند، محافظت کنند

منبع : مهر نیوز

5 1000
ارسال شده در 19 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 178 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • رسیدگی به قوای شناختی بچه
  • تاثیر علم ژنتیک بر سرطان های مختلف
  • یک ژاپنی برنده جایزه نوبل پزشکی شد
  • کیوی و خواص باور نکردنی آن در فصل زمستان
  • تازه ترین پژوهشها درباره خطرناک بودن زایمانهای خانگی
  • اهمیت دادن به تکلم کودک
  • آسیب های پرتوقع بودن در زندگی مشترک
  • فلافل و فوت و فن های تهیه آن
  • محبوبترین ها

  • خوراک مرغ رژیمی با سبزیجات
  • تهیه سالاد با ماهی سالمون دودی
  • شیرینی پفکی با لایه های شکلاتی
  • کیکی رژیمی- هر 100 گرم 112 کالری
  • با تغییر رژیم غذایی به سادگی آسم را درمان کنید
  • عدس را با کدو تنبل ترکیب کرده و غذای رژیمی درست کنید
  • خوراک کدو حلوایی با برنج برای بچه ها
  • سوپ کدو حلوایی به سبک ترکیه
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • لیفتینگ با نخ
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما