سلامت روان در مردان و زنان روان‌پریشی و بیماری‌های روانی پیشگیری از افسردگی اختلال‌های روانی

برخی خوردنی ها می توانند برای درمان مشکلات روحی ما موثر باشند از جمله برای درمان انواع اختلالات روحی و روانی استفاده از برخی خوردنی های موثر به شما پیشنهاد می شود مصرف ماهی انتخاب خب و موثری در این زمینه است چون در کاهش علائم افسردگی به شما کمک زیادی میکند.

نتایج تحقیقات گوناگون عنوان می کند که مصرف مواد غذایی از جمله ماهی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری افسردگی بسیار موثر باشد. ماهی و روغن آن به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند می‌توانند خطر ابتلا به روان‌پریشی و بیماری‌های روانی را کاهش دهند.
 نتایج تحقیقات گوناگون عنوان می کند که مصرف مواد غذایی از جمله ماهی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری افسردگی بسیار موثر باشد. ماهی و روغن آن به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند می‌توانند خطر ابتلا به روان‌پریشی و بیماری‌های روانی را کاهش دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که کلاژن موجود در ماهی تیلاپیلا می‌تواند در بهبود و درمان زخم‌ها بسیار موثر باشد.
 پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه “چینگ دائ” به بررسی دقیق تاثیر بالقوه رژیم غذایی حاوی ماهی روی پیشگیری از افسردگی پرداختند. در این بررسی مشخص شد رابطه آشکاری بین رژیم غذایی حاوی ماهی و سلامت روان در مردان و زنان وجود دارد.

گروهی از متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه «چینگ دائو» به بررسی دقیق تاثیر بالقوه رژیم غذایی حاوی ماهی روی پیشگیری از افسردگی پرداختند. در این بررسی مشخص شد رابطه آشکاری بین رژیم غذایی حاوی ماهی و سلامت روان در مردان و زنان وجود دارد.

برای انجام این بررسی متخصصان به جمع آوری داده‌های حاصل از ۲۶ مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ که متشکل از ۱۵۰ هزار و ۲۷۸ شرکت کننده بوده، پرداختند تا مشخص شود مصرف ماهی چه تاثیری بر افسردگی دارد. پس از بررسی تمام نتایج به دست آمده، در ۱۲ مورد از آنها مشخص شد که رابطه قابل توجهی بین مصرف‌ ماهی و افسردگی وجود دارد.

موسسه ملی سلامت روان آمریکا هم اعلام کرد از آنجا که افسردگی یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین اختلا‌ل‌های روانی در آمریکاست پیدا کردن شیوه‌هایی برای کنترل آن امری ضروری است.

پزشکان دریافتند افرادی که بیشترین میزان مصرف ماهی را داشتند در مقایسه با افرادی که ماهی کمتری مصرف می‌کنند ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین تفکیک جنسیتی هم حاکی از آن بود که خطر ابتلا به افسردگی در مردانی که بیشترین میزان مصرف ماهی را دارند ۲۰ درصد کمتر است در حالی که این رقم در زنان ۱۶ درصد است.

پزشکان همچنین با بیان اینکه بین مصرف ماهی و افسردگی رابطه وجود دارد اظهار داشتند می‌توان از این ماده خوراکی برای پیشگیری یا کاهش علائم این اختلال روانی استفاده کرد.

به گزارش مدیکال دیلی، پیش از این نیز مطالعاتی انجام گرفته که حاکی از تاثیرگذاری رژیم غذایی حاوی ماهی روی سلامت مغز بوده است. به گفته متخصصان، افراد جوانی که در معرض ابتلا به بیماری شیزوفرنی قرار دارند می‌توانند با مصرف روغن ماهی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

حدود ۳۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا از بیماری افسردگی رنج می‌برند و افسردگی در جهان به یکی از عوامل مهم ناتوانی و ازکارافتادگی تبدیل شده است. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۲۰ ممکن است افسردگی به دومین بیماری شایع در جهان تبدیل شود.

متاسفانه بیشتر درمان‌هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده است، رضایت‌بخش نبوده است و علاوه بر این اثرات جانبی فراوانی دارند. به همین دلیل محققان در پی پیدا کردن تغییری در سبک زندگی و یا برنامه غذایی برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در حالی که ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌هایی همچون A، B، D و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، ید، آهن، مس می‌باشد اما چربی و کلسترول کمی دارد. به طور کلی، مصرف ماهی به طور مکرر و به مقدار کافی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۷% کاهش دهد.

علاوه بر این، ماهی تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامتی دارد که در اینجا به برخی از آن‌هااشاره می‌کنیم:

  • تقویت عملکرد مغز و حافظه
  •  پیشگیری از ابتلا به بیماری زوال عقلی
  •  پیشگیری یا مهار بیماری آلزایمر
  •  پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی
  • کاهش خطر تصلب شرایین
  •  کاهش تری‌گلیسرید
  •  کاهش فشار خون
  •  پیشگیری از کمبود ید در بدن
  •  کاهش خطر ابتلا به دیابت
  •  کاهش ابتلا به بیماری‌های کلیوی
  • کاهش ورم مفاصل
  •  تقویت چشم و کاهش التهاب‌های چشمی

همچنین امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ‌ها می‌ شود و در نتیجه خون‌رسانی به مغز سریع و آسان‌تر می‌شود و در نهایت در کنار هم آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورند .

وب‌سایت پزشکان بدون مرز

5 1000
ارسال شده در 20 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 74 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • عسل این کاربردهای شگفت انگیز را دارد
  • گزیده اخبار پزشکی بیست و چهارم فروردین
  • همیشه و در همه فصول این عینک را بزنید
  • تجربه قویترین حس لامسه
  • در روانشناسی خانواده و زوج درمانی مانترا چه مفهومی دارد؟
  • تاثیر تنش بر روی رفتار انسان
  • آموزش ورزش دادن چشم
  • لزوم الگوبرداری از نکات مثبت زندگی زوجین خوشبخت
  • محبوبترین ها

  • دانستنی هایی در مورد خودآگاهی
  • ترس مزمن یک نوع اختلال روانی است
  • از جمله فواید مهم مهربانی در اجتماع
  • افسردگی در مردان چگونه است؟
  • آرامش و تقویت تمرکز ذهن
  • چگونه به راست و دروغ گفتن خواستگارمان پی ببریم
  • هرآنچه در مورد خلاقیت باید بدانید
  • افسردگی زن و صحبت کردن درباره غم و ناراحتی
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما