قانون 2 دقیقه تمرکز افزایش تمرکز

شخصی که بر روی کارش تمرکز میکند و با استفاده از تمرکز بر روی انجام کارهایش کنترل کامل دارد قطعاً آینده درخشانی دارد و این را میتوان در افرادی همانند بیل گیتس دید.تمرکز در محل کار مهم ترین اصل برای رسیدن به هدف میباشد و هر شخصی که بخواهد به هدف مورد نظرش برسد نیازمند تمرکز کافی بر روی هدف و کارش است.

احتمالا شما هم موافقید که مولتی تسکینگ اشتباه است و کارآیی شما را کاهش می دهد، اما گاه ناخودآگاه به سمت انجام چندین کار بطور همزمان سوق داده می شویم.

گاه پیش می آید که در میانه برنامه ریزی برای یک پروژه کاری، ناگهان به خاطر می آورید که خرید هدیه ای که چند روز پیش در مغازه ای دیده اید تا چه حد می تواند مادرتان را شاد کند.
بعد احتمالا از کار برنامه ریزی دست می کشید و شروع می کنید به مقایسه قیمت ها در فروشگاه های آنلاین و شاید در نهایت هم از خرید آن منصرف شوید. سپس 15 دقیقه زمان نیاز دارید تا به خاطر آورید مشغول انجام چه کاری بودید و کار را از کجا باید دنبال کنید.
همه ما چنین وضعیتی را تجربه کرده ایم و می پذیریم که می تواند کارآیی ما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
اما کارشناسان برای غلبه بر چنین موقعیتی راهکاری دو قسمتی ارایه داده اند. برای آشنایی با این راهکار با تک شات همراه باشید. امیدواریم این توصیه کارشناسان بتواند به نظم بخشیدن به ذهن ما در محل کار کمک کند.
اگر انجام کار کمتر از دو دقیقه زمان می برد، همان لحظه انجامش دهید
انجام بسیاری از کارهایی که ناگهان به ذهن ما خطور می کنند زمان زیادی نیاز ندارد:مثلا ارسال پاسخ یک دوست و تایید قرار ملاقاتی که با هم دارید، شستن قاشقی که استفاده کرده اید، یا تهیه پرینت برای کلاسی که عصر باید در آن شرکت کنید.
وقتی چنین مواردی پیش می آید، کاری که آن لحظه مشغول انجامش هستید را متوقف کنید و کاری که به ذهنتان رسیده را انجام دهید. در غیر اینصورت، فکر انجام آن فضایی را در ذهن شما اشغال می کند که به انبوهی از کارهای انجام نشده که در ذهنتان دارید افزوده خواهد شد. اگر انجام کاری کمتر از دو دقیقه زمان می برد، چرا همین الان انجامش ندهید؟
البته در خصوص این قانون استثنائاتی هم وجود دارد. مثلا اگر در حال صحبت با شخصی هستید، قطعا بی ادبی خواهد بود اگر به طرف مقابل بگویید:”یک لحظه صبر کن، من باید قرارم را با دوستم برای امشب تایید کنم”و بعد طرف را تنها بگذارید و به سراغ موبایلتان بروید. یا زمانی که مشغول رانندگی هستید، قویاً توصیه می کنیم که تمام تمرکز خود را بر روی مسیر و رانندگی خود قرار دهید.
بسیار واضح است تمام اموری که ناگهان به ذهن ما خطور می کنند در عرض 120 ثانیه قابل انجام نیستند. در این موارد باید راهکار دوم را به کار بندید.
اگر انجام کار بیش از دو دقیقه زمان می برد، آن را جایی یادداشت کنید تا در فرصت مناسب انجامش دهید
فرض کنید ناگهان به یاد می آورید که باید برای چند هفته آینده پست هایی که لازم است در شبکه اجتماعی بخش مربوط به اداره خود قرار دهید را تهیه کنید. قطعا این کار بیش از چند دقیقه زمان نیاز خواهد داشت، بنابراین عاقلانه به نظر نمی رسد که کاری که در حال حاضر مشغول آن هستید را متوقف کنید و به سراغ آن بروید.
اما در عین حال نمی خواهید انجام آن را فراموش کنید. پس در جایی که مطمئن هستید بعداً چک خواهید کرد یادداشتی برای خود بگذارید. گاهی این یادداشت را در دفترچه خود می نویسید و اگر خیلی ضروری باشد، بد نیست با حروف بزرگ آن را بر روی کاغذ یادداشت چسبی بنویسید و آن را گوشه مانیتور خود بچسبانید.
اگر امکان انجام کاری در لحظه وجود ندارد، بهتر است آن را از ذهن خود پاک کنید و برای به یادآوری تمام کارهای ریز و درشتی که باید در آن روز یا فردا یا چند روز آینده انجام شوند بیش از حد به خود فشار نیاورید. آن را در فهرست اموری که باید انجام شوند قرار دهید.
باز هم تکرار می کنیم که قطعا در طول روز خیلی گرفتارید و تمایل دارید که امور بیشتری را در صورت امکان به انجام برسانید. اما به جای آنکه اجازه دهید ذهنتان مرتب از موضوعی به موضوع دیگر بپرد، راه بهتر را انتخاب کنید.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 22 دی 1395 توسط سلمان آرین با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • بروز اختلال در عملکرد کلیه ها با این موارد
  • تست میزان «سلامت رابطه»‌
  • منیزیم ضروری است ، آن را فراموش نکنید
  • توصیه های متخصصین برای محافظت از مغز
  • بروز اختلال خواب به دنبال مصرف برخي داروها
  • هرآنچه درمورد پرخوری عصبی باید بدانید
  • ایا درباره اثرات دارونما شنیده اید؟
  • هرآنچه که باید درمورد بیماری پسوریازیس بدانید
  • علت بد مزگی بزاق در چیست
  • تست رضایت از رابطه جنسی
  • عضلات هم به آب نیاز دارند
  • عوامل محیطی ایجاد کننده آسم در کودکان
  • رضایت شغلی و این تاثیرات
  • نکاتی مهم در مورد چگونگی رفتار با همسر
  • مقابله با طلاق و جدایی با راه حل های ساده
  • محبوبترین ها

  • روانکاوی استرس شغلی
  • ابتلا به افسردگی در دوران مجردی 1
  • چه زمانی افسردگی به سراغ انسان می رود
  • موارد مهم برای داشتن یک زندگی شاد
  • از موانع موفقیت فاصله بگیرید
  • ناراحتی روحی پس از وارد شدن یک رویداد تلخ
  • ازدواج کردن و کار همزمان با تحصیل،چطور؟
  • روانکاوی احساسی خواستگار با انگشتان
  • دوری از استرس با این کار
  • تاثیر کارهای خیرخواهانه بر روحیه افراد
  • مردان و تجربه موفقیت در زندگی شان
  • مدیریت دعوا و مشاجرات زوجین
  • آشفتگی های روزمره تان را مرور نکنید
  • با خود مراقبتی به موفقیت ها برسید
  • حقایقی درباره انواع سن که نمی دانستید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است