دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ

تعطیلات نوروز و سال نو را با توجه به ازدیاد مهمانی ها و دید و بازدید ها می توان از بهترین ایام برای بدست آوردن اضافه وزن نام برد پس مراقب باشید! روش های زیادی برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در این دوران وجود دارد مثلا می شود هیچ چیزی نخورد! اما روش های دیگری هم وجود دارد تا بتوانید بخورید و وزن اضافه نکنید! با دکتر سلام همراه باشید.

در اینجا نکات مفیدی درباره جلوگیری از چاق شدن در نوروز را به شما آموزش می‌دهیم تا بدانید چه باید کنید و چگونه در تعطیلات نوروز چاق نشوید.
بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌هایی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند، از چند ماه مانده به عید نوروز انواع رژیم‌ لاغری صحیح و غلط را امتحان کرده و گاه همراه با ورزش و گاه بدون ورزش تا عید نوروز با هر سختی شده، چند کیلویی وزن کم می‌کنند. آنچه مسلم است این است که هرچیزی که سریع و بدون زحمت به دست بیاید، احتمال سریع از دست رفتنش بسیار زیاد است و وزن نیز از این قانون مستثنی نیست.
در اصل بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه معتقدند که احتمال بازگشت وزن و حتی افزایش وزن بعد از گرفتن رژیم‌های سخت و کوتاه مدت بسیار زیاد است.
در همین راستا، یکی از خطراتی که سلامت شما و عدد روی ترازو را تهدید می‌کند، همین تعطیلات نوروز است. تعطیلاتی که تا قبل از آن خود را ملزم به رژیم و ورزش کرده بودید تا در عکس‌های شب عید زیبا و خوش اندام بیفتید و در دید و بازدیدهای نوروز، خوش هیکل و متناسب به چشم بیایید.
این تعطیلات به نوعی زنگ خطری برای همه به خصوص شماست که به هر روشی، مقادیری از وزن خود را کم کرده‌اید. چون در ایام عید و در طی دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی، همه جا پر از خوراکی‌های خوشمزه و اغلب چرب و شیرین است و مقاومت کردن در برابر این خوشمزه‌ها کار سختی است.
تجربه ثابت کرده که اکثر افراد، وزنی که در طی تعطیلات عید زیاد می‌کنند را دیگر کم نمی‌کنند و به همین ترتیب هر سال مقداری به آن اضافه می‌شود و نتیجه همان اضافه‌وزن‌های نجومی و ترسناکی خواهد شد که همه ما در اطرافمان زیاد می‌بینیم.
برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز و اینکه بتوانید تا حد امکان بدون تغییر وزن این ایام را سپری کنید نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد و امیدواریم با دیدن یک ظرف آجیل یا شیرینی خوشمزه، همه چیز را فراموش نکنید و از خود بیخود نشوید.

چگونه در تعطیلات نوروز چاق نشویم؟

  • برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز قبل از بیرون رفتن چیزی بخورید
حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند: ” گرسنه به فروشگاه نروید.” این جمله دقیقا درمورد دید و بازدیدهای نوروز نیز صدق می‌کند. همانطور که اگر گرسنه به فروشگاهی بروید، بیش از حد نیاز خرید خواهید کرد، وقتی هم که گرسنه به مهمانی بروید بی اختیار بیش از حد معمول غذا یا تنقلات خواهید خورد و از آنجا که خوراکی‌های عید همگی چرب و شیرین هستند، شما بدون آنکه متوجه باشید مقدار زیادی کالری اضافه وارد بدن خود می‌کنید که این کالری‌های اضافه در نهایت همان عدد شگفت انگیز روی ترازو خواهند شد.
  • برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز مصرف شیرینی و آجیل را محدود کنید
همه ما قبول داریم که وقتی برای دید و بازدید به منزل فامیل و دوستان می‌رویم و انواع آجیل و شکلات و شیرینی خوشمزه را روی میز آن‌ها میبینیم، مقاومت کردن و نخوردن این خوراکی‌های خوشمزه بسیار سخت است و مهم‌تر از آن؛ ممکن است صاحب‌خانه ناراحت شود که چرا در منزل او لب به چیزی نزدید!
برای اینکه نه صاحب‌خانه ناراحت شود و نه فکر شما پیش ظرف آجیلی که جلوی چشم‌تان چشمک می‌زند نماند، بهتر است از شعار قدیمی “کم بخور، همیشه بخور” پیروی کنید. در اصل شما می‌توانید به مقدار کنترل‌شده آجیل و حتی شیرینی میل کنید اما در عوض از مقدار ناهار یا شامی که قرار است در طی روز میل کنید کم کنید.
  • برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز، بشقاب کوچک بردارید و دسر را حذف کنید
در ایام نوروز کم خوردن میوه و شیرینی و آجیلی که مدام از طرف میزبان به شما تعارف می‌شود به کنار، چشم پوشی از غذاهای خوشمزه در سفره‌های رنگارنگی که به افتخار شما تهیه می‌شود و در آن‌ها صاحب‌خانه برای جلب رضایت و مهمان‌نوازی، سنگ تمام می‌گذارد نیز کار بسیار سختی است.
بهتر است در این مورد نیز سعی کنید پایبند به اصول تثبیت وزن باشید و برای مثال با انتخاب بشقاب کوچک و لقمه‌های حساب شده شروع کنید. اگر غذاها متنوع هستند و همه آن‌ها را نیز دوست دارید، در حد چشیدن از هرکدام بخورید.
حجم بیشتری از بشقاب خود را با سالاد پر کنید و سعی کنید با حرف زدن با دیگران حواس خود را پرت کنید و کمتر روی دیس غذا متمرکز شوید. همچنین بعد از خوردن غذا از دسر صرف نظر کنید. نگران نباشید؛ طعم ژله و بستنی و … مثل همیشه هستند و تغییری نکرده‌اند که نیازی به تست کردن آن‌ها باشد!
  • برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز، پیاده روی کنید

حال که خواه ناخواه مجبور هستید در هر دید و بازدید، کمی شیرینی و آجیل و گاهی شام و ناهاری میل کنید، دست کم وقتی را نیز برای پیاده‌روی و تحرک بگذارید. سعی کنید در دید و بازدیدها ماشین را کمی دورتر از منزل میزبان پارک کنید تا مجبور شوید چند قدمی راه بروید. یا در فاصله بین این منزل و منزل بعدی، کمی در یک پارک یا فضای سبز نزدیک منزل اقوام قدم بزنید.

خلاصه سعی کنید تمام تعطیلات را به بی حرکت نشستن و شیرینی خوردن نگذرانید و از هر فرصتی هرچند کوتاه برای تحرک و فعالیت استفاده کنید.
امیدواریم از این نکات ساده استفاده کنید و بعد از اتمام تعطیلات نوروز با یک عدد غافل‌گیر کننده روی ترازو مواجه نشوید.
منبع: ستاره
5 1000
ارسال شده در 10 اسفند 1395 توسط با موضوع تغذیه
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x