میزان مناسب مصرف نمک مصرف مواد غذایی شور مصرف زیاد نمک عوارض مصرف زیاد نمک

آیا شما هم عاشق طعم و مزه غذاهای شور هستید و نمکدان را از خود رها نمی کنید؟ شاید زمان آن فرا رسیده باشد که این عادت نمک دوستی را کنار بگذارید. هفته جهانی نمک آگاهی یک رویداد سالانه جهانی است برای جلب توجه به این کریستال های سفید که ممکن است خیلی برای سلامت ما بی ضرر هم نباشند و باعث مشکلات جدی مانند فشارخون بالا (علت اصلی سکته مغزی) باشند و می توانند خطر ابتلا به حمله قلبی و نارسایی قلبی را افزایش دهند.

این هفته از بیستم  تا بیست و ششم مارس هر سال است با این موضوع که ” نمک قاتل فراموش شده ” است.

با توجه به مطالعات جهانی در مورد نمک، مصرف نمک با مسائلی مانند سرطان معده، پوکی استخوان، احتباس آب در بدن و نفخ، بیماری های کلیوی و سنگ کلیه ارتباط مستقیم دارد و می تواند علائم دیابت و آسم را بدتر کند. بسیاری از ما از نمک به صورت بیش از اندازه استفاده می کنیم. مثلاً در آمریکا به طور متوسط 3400 میلی گرم در روز نمک مصرف می شود. این میزان زمانی تعجب آور خواهد بود که شما در نظر بگیرید که هر قاشق چای خوری نمک حاوی دو هزار و سیصد و بیست و پنج میلی گرم نمک است. در حالی که بدن ما برای حفظ تعادل صحیح مایعات، انتقال تکان های عصبی و کمک به انقباض عضلات و آرامش به نمک نیاز دارد اما به میزان بیش از اندازه نمک نیازی نداریم. دستورالعمل های رژیم های غذایی توصیه می کنند که ما کمتر از دو هزار و سیصد میلی گرم در روز از نمک استفاده کنیم هرچند که خود این عدد نیز واحد بالایی است.

کارشناسان بهداشت عمومی می گویند کسانی بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات بهداشتی مصرف نمک هستند، شامل افراد بالای پنجاه سال، مانند کسانی هستند که با فشار خون بالا و یا دیابت دست و پنجه نرم می کنند. پس جایی که این همه نمک از آنجا می آید کجاست؟

آیا فقط از تکان دادن نمکدان بر روی غذای شما این همه نمک آمده است؟ خیر بسیاری از این نمک ها در غذاهایی که ما خریداری می کنیم پنهان است. 80 درصد از این نمک ها در غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده است. مانند وعده های غذایی منجمد شده، کنسرو و یا ترشی، هله هوله، پنیر، چاشنی ها، سس ها و حتی نان و غلات و حبوبات است. غذاهایی مانند پیتزاها و سس ها نیز می توانند بسیار شور باشند. به جای نمک و خوشایند کردن غذا برای جوانه های چشایی خود از ادویه های طبیعی برای افزایش دادن طعم غذا استفاده کنید. از جمله: ادویه کاری، زنجبیل، لیمو، پیاز، سیر، خردل خشک و سبزی های خشک.

دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 29 اسفند 1395 توسط با موضوع بیماری ها , تغذیه , مطالب ویژه | 153 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • استعداد آقایان در کاهش وزن بیشتر است
  • هرآنچه درمورد ارزش غذایی خرما باید بدانید
  • خمیردندان های دورغین و مضرات آنها
  • چرا ناگهان هوس خوردن بعضی خوراکی ها را می کنیم
  • ۶ ایده برای شام سالم
  • وادار کردن آقایان به گوش کردن چگونه ممکن است؟
  • شیر خشکی ها و این معضل
  • مصارف درمانی روغن هسته انگور
  • محبوبترین ها

  • 8 سبزی قرمز رنگ و خواص معجزه آسای آن ها
  • چرا باید کدو حلوایی بخوریم
  • با نوشیدن آب زغال اخته خطر بیماری ها را کاهش دهید
  • لیمو ترش و استفاده دائم از آن
  • مصرف میوه برای افزایش قوای چشم
  • تاثیرات ضد سرطانی کدامیک زیادتر است:کلم بروکلی، کلم برگ یا گل کلم؟
  • پیشگیری از خطر چاقی با کمک لیمو و پرتقال
  • سبزی که باید درمورد آن بدانیم :مارچوبه و خواص آن
  • رپورتاژ

  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • دندان تاجی از زیبایی
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما