مشاوره زیبایی
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی

شرح حال گرفتن از بیمار عملی بسیار مهم است و نحو انجام آن حتی می تواند باعث مرگ و یا حفظ جان بیمار شود. شرح حال گرفتن از جمله وظایف اصلی پزشکان و پرستاران است. این افراد باید آگاهی کاملی را در این زمینه داشته باشند تا بتوانند در اینگونه شرایط بهترین عملکرد را داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا نحو کامل شرح حال گرفتن از بیمار را مورد بررسی قرار دهیم. با دکتر سلام همراه باشید.

گرفتن شرح‌ حال از بیمار قواعد مشخصی دارد که پزشکان را براساس آن تعلیم داده‌اند. روش مصاحبه با بیمار، زیربنای درمان مناسب را تشکیل می‌دهد.

پزشکان برای علائم مختلف در ذهن خود پرسش‌نامه‌هایی را آماده دارند که پاسخ به آنها خیلی مهم است. در واقع پزشکان می‌دانند مثلا​ کسی که سردرد دارد علائم و نکاتی وجود دارد که دانستن آنها در درمان بیمار مهم است. در واقع پزشکان شرح‌حال بیمار را کاملا می‌شنوند و مسأله اصلی که باعث ارجاع به پزشک شده، باید با جزئیات عنوان شود.

گرفتن شرح‌حال بیمار شامل هویت شخصی بیمار، شکایات اصلی بیمار، بیماری کنونی از چه زمانی آغاز شده و سابقه بیماری فعلی است که باید بیمار و اطرافیان او به هنگام مراجعه به پزشک همکاری لازم را داشته باشند.

علل شرح حال گیری از بیمار

(فرض کنید یک بیمار اورژانسی به شما مراجعه کرده است و اصلا در وضع خوبی به سر نمی برد، شما هم هیچگونه آگاهی را نسبت به وضعیت وی مانند: سابقه ابتلا به بیماری خاص و یا دارو های مصرفی وی ندارید؛ حال می خواهید وی را معاینه کرده و داروی خاصی را برای او تجویز کنید! اینجاست که اهمیت شرح حال گیری از بیمار آشکار می شود)

شرح حال بیماران، یکی از پایه های اصلی تشخیص و درمان بیماران است و یکی از راههای پزشکان در تمامی طول تاریخ برای رسیدن به تشخیص صحیح بیماری بوده است. اهمیت این موضوع به حدی است که از دیر باز جزء اولین آموزههای حکما و طبیبان به دانشجویان علم طب بوده و امروزه هم چگونگی ارتباط با بیماران و اخذ شرح حال، یکی از اولویتهای مهم آموزشی است که برای بهتر شدن آن، روشهای گوناگونی تهیه و به کار گرفته شده است.

 

نحوه شرح حال گرفتن از بیمار

در گذر زمان روشهای متعددی برای اخذ شرح حال دقیق از بیماران و ثبت مراحل درمانی آنها ابداع شده است که از روشهای پرسشنامههای کاغذی گرفته تا کمک گرفتن از نرم افزارهای رایانهای را شامل میشود. یکی از این راهکارها مکتوب کردن تاریخچه بیماری و روند درمانی به دست شخص بیمار یا بستگانش بوده که توسط برخی از پزشکان به اجرا در آمده است.

در حالی که مراقبت اورژانسی را ارائه می دهید و آماده اید تا بیمار را ارزیابی بیشتری کنید ، باید سعی کنید که شرح حال خلاصه و مهم ، یا « SAMPLE history »› را به دست آورید . به عنوان قسمتی از ارزیابی هر بیمار باید سئوالهای زیر را بپرسید که ابتدای حروف هر کدام کلمه SAMPLEE را می سازد:

– نشانه ها Sing)) وعلائمSymptoms)) : چه علائم و نشانه هایی در شروع بیماری وجود داشت ، آیا بیمار درد هم داشت ؟

حساسیت ها: آیا بیمار به هیچ نوع دارو ، غذا یا مواد دیگرحساسیت دارد؟ چه عکس العملی در مقابل هر کدام از آنها دارد ؟ اگر بیمار هیچ گونه حساسیت مشخصی ندارد باید این را در گزارش مأموریت به صورت ‹‹ هیچ حساسیت مشخصی وجود ندارد بنویسید .

– داروها: چه داروهایی به بیمار تجویز شده است ؟ چه اندازه ای تجویز شده است ؟ هر چند وقت لازم بود که بیمار از آن مصرف کند ؟ چه داروهایی با نسخه یا بدون نسخه پزشک توسط بیمار در چند ساعت گذشته مصرف شده است ؟ چقدر مصرف کرده ؟ چه موقع؟

– شرح حال مربوط به گذشته: آیا بیمار تاریخچه بیماری دارد ، سابقه جراحی یا آسیبی دارد ؟ آیا بیمار اخیراً تصادف یا ضربه به سرداشته یا از جایی افتاده است ؟

– آخرین غذای دریافتی از طریق دهان: آخرین بار چه موقع بیمار غذا خورده یا چیزی نوشیده است ؟ چه چیزی خورده یا نوشیده و چقدر مصرف شده است ؟ آیا بیمار مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده است ؟ آیا در44 ساعت گذشته چیزی از راه دهان خورده است ؟

– حوادثی که منجربه آسیب یا بیماری شده اند: حوادث مهمی که منجربه این حادثه شده است چیست ؟ در فاصله زمانی بین شروع حادثه و رسیدن شما چه اتفاقی افتاده است ؟ بیمار هنگام شروع بیماری در حال انجام چه کاری بوده است ؟ بیمار هنگام ایجاد این آسیب در حال انجام چه کاری بوده است ؟

*باید علائم رادریک بیمار با وضعیت پایدار ، حداقل هر 15 دقیقه ودر بیماری با وضعیت ناپایدار هر 5دقیقه دوباره ارزیابی کنید*

یک پزشک حاذق و یا پرستار زبر دست به خوبی از اهمیت شرح حال گرفتن آگاه است و می تواند با پرسیدن چند سوال اساسی از شرح حال و وضعیت بیمار خود آگاهی کامل را کسب کند و بهترین روش درمان و اقدامات پیشگیرانه لازم را به عمل آورد. در این مطلب نگاهی اجمالی اما مناسبی را به نحو شرح حال گرفتن از بیمار داشتیم که البته برای تسلط بیشتر لازم است تا مطالب بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد.


در این باره بیشتر بخوانید: مراجعه به پزشک و بازگو کردن شرح حال


تدوین و گردآوری: حسن جوانبخت

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

5 1000
ارسال شده در 8 خرداد 1396 توسط با موضوع پزشکی , عمومی
ثبت نام برای مشاوره رایگان

آخرین متد ایمپلنت و ارتودنسی در جهان با دستگاه فوق پیشرفته کدکم

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x