images.jpg5365آیا می دانستید خواب کم و بی کیفیت می تواند یکی از عوامل ابتلای شما به سرماخوردگی باشد!

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

محققان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که خواب کوتاه، مهم‌تر از هر عوامل دیگری، در پیش‌بینی احتمال ابتلا به سرماخوردگی عمل می‌کند.

به بیان دیگر، مهم نیست افراد چه سنی دارند، سطح استرس آنها در چه حدی است، از چه نژادی هستند، سطح تحصیلات یا درآمد آنها چیست، وضعیت سیگاری بودن آنها هم مساله مهمی تلقی نمی‌شود. اگر همه این عوامل را هم در نظر بگیریم، خواب از نظر آماری، از همه مهم‌تر بوده و نقش پررنگ‌تری دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، پیش از این با اشاره به خواب ناکافی، از آن به عنوان «اپیدمی سلامت عمومی» یاد کرده و آن را با تصادفات وسایل نقلیه موتوری، فاجعه‌های صنعتی و خطاهای شغلی مرتبط شمرده است. گزارش‌های متعددی نیز از ارتباط میان سلامت متابولیک ضعیف و خواب ناکافی منتشر شده که می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته‌مغزی را بیشتر کند.

در این مطالعه، 164 شرکت کننده وارد شده و ویروس سرماخوردگی از راه قطره‌های بینی به آنها داده شد. این افراد، سپس به مدت یک هفته پیگیری شده و در هر روز، نمونه‌های مخاطی، به منظور بررسی پیشرفت ویروس، گرفته شد.

پیش از آنکه به افراد ویروس داده شود، هر فرد شرکت کننده 2 ماه تحت غربالگری سلامت قرار گرفت. عادت‌های طبیعی خواب آنها از زمان دریافت ویروس، تا زمانی که اثر ویروس آغاز شد، ثبت شد. این کار با استفاده از یک حسگر شبیه ساعت انجام شد که در طول شب به آنها پوشانده می‌شد.

محققان دریافتند که، افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب، در طول هفته مورد مطالعه خوابیده بودند، 2/4 بار بیشتر احتمال داشت که در مقایسه با افرادی که 7 ساعت یا بیشتر در طول شب می‌خوابیدند، مبتلا به سرماخوردگی شوند. این احتمال در افرادی که کمتر از 5 ساعت در طول شب می‌خوابیدند، 5/4 برابر می‌شد. یکی از مزایای این مطالعه آن است که، این اطلاعات براساس سیکل‌های طبیعی خواب افراد به دست آمده، نه آنکه آنها را به‌طور مصنوعی از خواب محروم کنند.

متاسفانه گاهی در فرهنگ کاری بعضی جوامع، افراد به کمتر خوابیدن و بیشتر کار کردن، افتخار می‌کنند، اما باید این آگاهی را به مردم داد که خواب کافی، جزئی حیاتی در سالم ماندن ما است.
اخیرا مطالعه‌ای منتشر شده که در آن، مکانیسم اصلی در چگونگی بیدار شدن و به خواب رفتن ساعت بیولوژیک بدن توضیح داده می‌شود. یافته‌های این مطالعه، می‌تواند ما را به سوی ابداع داروهای هدفمندی راهنمایی کند تا بتوان اختلالات مرتبط با مشکلات ساعت بدن را مانند jet lag، درمان کرد.