در ماه پنجم از حاملگی چه مراقبت های خوراکی را باید در نظر بگیریم ؟پیشنهادات تغذیه ای متخصصین در این زمینه چیست ؟مصرف چه موادغذایی برای جنین در این سن از بارداری خطرناک است ؟روش های مراقبتی مهم در این زمینه چیست ؟

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

✅ آب

نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از یبوست لازم است . علاوه بر آب، مصرف حداقل 2 لیوان شیر هر روز کلسیم و ریز مغذی های لازم برای رشد استخوان های کودک را تامین میکند.

✅ غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین ها مانند بلوک های ساختمان در بدن ما هستند. آنها به عنوان بهترین مواد غذایی در ماه پنجم در نظر گرفت شده اند. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین ضروری است برای اطمینان از توسعه فیزیکی نوزاد است در این دوره است. عضلات، پوست و اندام نیاز پروتئین برای رشد و حفظ کنند. شامل مرغ، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و غلات در رژیم غذایی خود را. اگر گیاهخوار هستند، شما همیشه می توانید برای تکه سویا، نخود بخار پز، پنیر و پنیر سویا است.

✅سالاد

سبزیجات خام مانند کلم، هویج، گوجه فرنگی تازه، برگ کاهو و چغندر سرشار از مواد معدنی و فیبر هستند. اجتناب از استفاده از سس های سالاد و سبزیجات ترشی مانند زیتون و .. چرا که آنها در حاوی سدیم هستند.

✅برخی از میوه ها

میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و طعم خوشمزه ای دارند. سیب، گلابی، موز، کیوی، پرتقال، انواع توت ها و بیدانه میوه های سالم در این ماه هستند.

✅ سبزی ها

خوردن مقدار زیادی از سبزیجات سبز ممکن است خسته کننده باشد.در رژیم غذایی خود اسفناج، شنبلیله و کلم بروکلی را بگنجانید زیرا نیاز شما به آهن را تامین میکند.

✅ سایر مواد غذایی خوب پیشنهادی

شامل غلات سبوس دار، غلات کامل مانند:

  • گندم
  • برنج
  • ذرت
  • جو سرشار از ویتامین E
  • ویتامین B کمپلکس
  • آهن و منیزیم تحقیقات نشان داده برای رشد کودک بسیار مفید هستند.

⊗ممنوعیت های غذایی ماه پنجم:

☑️ نوشیدنی های گاز دار

نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین، شکر و کالری ناسالم هستند. مصرف آب میوه های تازه و آب لیمو توصیه می شود.

☑️ برخی میوه ها

میوه های استوایی حاوی ریز مغذی و فیبر هستند، موجب بهبود هضم می شوند. اما مصرف بیش از حد این میوه های گرمسیری در دوران بارداری کاملا اشتباه است. پاپایا، انار و آناناس موجب انقباضات رحمی در زنان باردار شده و منجر به سقط جنین می شوند.

☑️ الکل

نوشیدن زیاد الکل در طول بارداری موجب نقص های مادرزادی در نوزاد شود.

☑️ سیگار

سیگار کشیدن اثبات شده است مانع رشد کودک می شود و باعث ناهنجاری های فیزیکی است. سیگار می تواند نوزاد را از اکسیژن محروم کند، مانع توسعه سیستم تنفسی کودک و باعث افزایش ضربان قلب می شود. ممکن است موجب سقط جنین و یا منجر به تولد نوزاد مرده شود.

☑️ کاهش مصرف کافئین

هر دو، چای و قهوه حاوی کافئین است. بنابراین، شما باید مصرف چای و قهوه خود را به حداکثر ۲ فنجان در روز محدود کنند. مصرف کافئین در دوران باردای موجب بی قراری و بی خوابی در نوزادان پس از تولد می شود. متاسفانه، شکلات بیش از حد حاوی کافئین است و مقاومت در برابر مصرف آن سخت است.

☑️ مواد غذایی چرب

شما باید از خوردن غذاهای چاق کننده و غذاهای کنسرو شده دوری کنید. افزایش وزن غیر طبیعی می تواند عوارض ناخواسته در طول دوره حاملگی شود.


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: اصول تغذیه ای ماه چهارم بارداری