استفاده از رژیم غذایی پر پروتئین و پر کالری می تواند انواع املاح و موادمعدنی و پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین کند.در این مطلب قصد داریم شما را با یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کالری آشنا نماییم. این رژیم علاوه بر چاقی تضمینی کاربردهای درمانی فراوانی دارد و می تواند برای رفع انواع بیماری ها و عارضه های رایج مانندسوختگی، انواع جراحت و آسیب دیدگی،بیماری کلیوی تحت دیالیز،سوء تغذیه ی انرژی ـ پروتئین ،فیبروکیستیک واختلال رشد مفید باشد .

این رژیم شامل آن مواد غذایی است که ار نظر کالری و پروتئین چگالی بالایی دارند.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

♦ هدف از این رژیم:

  • افزایش میزان کل انرژی و پروتئین به منظور تامین نیازهای افزایش یافته فرد در شرایط ویژی مانند سوء تغذیه
  • کمک به افزایش وزن

♦ موارد کاربرد در: 

  •  سرطان
  • ایدز
  • سوختگی، انواع جراحت و آسیب دیدگی
  • بیماری کلیوی تحت دیالیز
  • سوء تغذیه ی انرژی ـ پروتئین
  • فیبروکیستیک
  • اختلال رشد
♦ مواد غذایی پر کالری و پر پروتئین:

Θ نان و غلات

  • غلات پخته (مانند فرنی یا حلیم) با شیر، کره و شکر
  • برنج
  • ماکارونی
  • سیب زمینی با کره

Θ سبزی ها

  • تمام سبزی ها با کره یا خامه یا به صورت سرخ کرده

Θ میوه ها

  • کمپوت انواع میوه ها
  • خشکبار

Θ گوشت و مواد غذایی پروتئینی

  • گوشت های سرخ کرده با سس تهیه شده با کره یا خامه
  • افزودن پودر شیر خشک به انواع سوپ و سس

Θ شیر و فرآورده های آن

  • شیر و ماست پر چرب
  • خامه
  • بستنی
  • انواع پنیر (پنیر خامه ای)
  • افزودن پودر شیر خشک به شیر

Θ نوشابه ها

  • عصاره میوه ها
  • انواع آبمیوه تجاری
  • نوشابه های گازدار
  • انواع معجون
  • مکمل های تجارتی

Θ سوپ ها

  • سوپ خامه دار یا با گوشت

Θ چربی ها

  • انواع روغن
  • کره
  • مارگارین
  • مایونز
  • انواع سس سالاد

♦ روش های توصیه شده برای افزایش میزان انرژی دریافتی:

  • افزودن کره یا مارگارین به نان، سیب زمینی، برنج، ماکارونی، سوپ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • افزودن خامه به سیب زمینی،‌ ماکارونی، انواع سبزی و میوه، سوپ، سس و بستنی
  • افزودن مایونز به نان، ساندویچ، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سس سالاد و تخم مرغ
  • افزودن پنیر خامه ای به برش های میوه، نان، کراکر، سوسیس و کالباس
  • افزودن شکر و عسل به بستنی و میوه

♦ روش های توصیه شده برای افزایش میزان پروتئین دریافتی:

  • افزودن پودر شیر به شیر، پوره سیب زمینی، انواع سوپ، انواع سس و تخم مرغ
  • افزودن پنیر پیتزا به همبرگر، سوسیس،‌ انواع سبزی، تخم مرغ، انواع ساندویچ، سوپ، پوره سیب زمینی
  • افزودن ماست پرچرب به میوه ها به عنوان میان وعده و مصرف با هر وعده غذایی
  • افزودن کره بادام زمینی به نان تست و کراکر
  • افزودن تخم مرغ به انوع سالاد، سبزی های پخته و آش
  • افزودن بستنی به انواع معجون
  • افزودن مغز ها به انواع دسر مانند بستنی، شله زرد و انواع سالاد ها
  • افزودن گوشت به انوع سوپ، املت و ساندویچ
  • افزودن حبوبات به انوع سوپ و آش

◊ نمونه رژیم غذایی پر کالری و پر پروتئین:

این رژیم حاوی ۲۶۰۰ کیلو کالری انرژی، ۲۵۰ گرم کربوهیدرات، ۱۲۰ گرم پروتئین و ۱۱۰ گرم چربی است.

نان ۲ برش + پنیر ۳۰ گرم + کره ۱ ق.م. + مربا ۱ ق.غ. + شیر پرچرب ۱ لیوان + عسل ۱ ق.غ

میوه ۲ عدد +‌ کیک یزدی ۱ عدد

عدس پلو (برنج پخته ۱۵ ق.غ. + گوشت پخته ۱۲۰ گرم + عدس پخته ½ لیوان + روغن مایع ۲ ق.غ.) + سالاد کاهو ۱ کاسه سالادی + روغن زیتون ۲ ق.م

ساندویچ تخم مرغ (نان ۲ برش + تخم مرغ ۱ عدد + مایونز ۱ ق.غ.

خوراک مرغ (مرغ پخته ۹۰ گرم + هویج پخته ½ لیوان + کدو پخته ½ لیوان) + ماست ۱ لیوان + نان ۳ برش + سبزی خوردن ۱ لیوان

شیر ۱ لیوان + خرما ۲ عدد

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی