هر عملی آداب مخصوص به خود را دارد. غذا خوردن هم از قائله مستثنی نیست! سال هاست که همه ما سه وعده در روز غذا می خوریم اما هنوز آداب غذا خوردن را نمی دانیم! اغلب ما عادت داریم اعمل مختلفی را بعد از صرف غذا انجام دهیم بطور مثال چای بنوشیم و یا دراز بکشیم و … اما از عوارض خطرناک این اعمال بی خبریم! با دکتر سلام همراه باشید.

خواب

رفتن به رختخواب و خوابیدن بعد از صرف غذا به خصوص شام یک عمل کاملا اشتباه است. به این دلیل که نفخ معده سوخت و ساز بدن را مختل می کند. شما خواب راحتی نخواهید داشت اگر با شکم پر بخوابید. احتمال سکته مغزی نیز افزایش می یابد. پس حتما بین ساعت خواب و غذا خوردن چند ساعتی فاصله قرار دهید.

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

سیگار

متاسفانه بعضی از افراد سیگاری استعمال سیگار بعد از غذا خوردن را لذت بخش می دانند. این مسئله یکی از مخرب ترین حالاتی است که شما به بدن تان تحمیل می کنید. نیکوتین موجود در سیگار اکسیژن زیادی را که برای هضم غذای شما در بدن فعال است از بین می برد. مواد غذایی حالت طبیعی خود را از دست می دهند و سبب بروز سرطان ریه و روده می شود.

استحمام

در استحام جریان خون در دست ها و پاها بیشتر می شود. بنابراین مقدار جریان خون مورد نیاز معده کفایت نخواد کرد. این عمل سبب تضعیف دستگاه گوارش می شود. معده درست عمل نمی کند و شما دچار درد معده خواهید شد.

خوردن میوه

شاید شما فکر کنید خوردن میوه در هر زمان می تواند مفید باشد. بهترین زمان خوردن میوه زمانی است که معده خالی است. میوه ها جهت هضم نیاز به آنزیم های مختلف و زیادی دارند تا به راحتی قندهای موجود در میوه توسط بدن جذب شود. زمانی که معده خالی باشد تولید و رساندن این آنزیم ها به میوه بسیار بهتر و بیشتر انجام می شود. در غیر این صورت شما دچار سوهاضمه، سوزش سر دل، آروغ زدن و دیگر ناراحتی ها خواهید شد.

نوشیدن چای

نوشیدن چای بعد از غذا یکی از عادات اشتباه ایرانیان است. چای بعد از صرف غذا تداخل زیادی در جذب آهن غذا ایجاد می کند و در برابر پروتئین و آهن و مواد مغذی موجود در غذا مقاومت کرده و مانع جذب آن ها می گردد. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی، کمبود سلول های قرمز، خستگی شدید، رنگ پریدگی، ضعف شدید، درد قفسه سینه و سرگیجه شود. کمبود آهن حتی می تواند در بی اشتهایی و شکنندگی ناخن ها نیز دخیل باشد.

این چند علت می تواند در هضم سالم غذا تداخل ایجاد کند. بهتر از هر نوع واکنش را چند ساعتی بعد از صرف غذا انجام دهید تا مواد مغذی به راحتی جذب شوند.

منبع: آشپزباشی