استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:«مصرف بیش از اندازه کراتین نه نتها باعث افزایش انرژی نمی‌شود بلکه پیری و فرسودگی زودرس را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.»
به گزارش سامانه خبری «دکتر سلام»، مصرف کراتین امروزه در بین ورزشکاران ایرانی و البته سایر کشورها شایع شده است، اما بسیاری از این ورزشکاران بدون اطلاع از عوارض مصرف بی‌رویه کراتین، با هدف رسیدن به اهداف خود در مدت کوتاه‌تری اقدام به مصرف بیش از اندازه مجاز این مکمل می‌کنند.

دکتر مسعود کمیاگر در گفتگو  با «سلامت‌نیوز»، کراتین را محصول نهایی سوخت‌و‌ساز پروتیین دانست و اظهار داشت:«پروتیین از آمینو اسیدها تشکیل شده و از ترکیب مشتقات آمینو اسیدها کراتین به  وجود می‌آید.»

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

وی افزود:«با سوخت و ساز پروتیین‌ها در بدن، کراتین در کلیه و کبد از ترکیب سه آمينو اسيد آرژنين، گليسين و متيونين تولید می‌شود و به همین دلیل بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند این ماده در افزایش انرژی در ورزشکاران مفید است.»

این متخصص تغذیه تصریح کرد:«تقریباً 95 درصد کراتین بدن در عضلات اسکلتی به کراتینین تبدیل شده و بعد درچرخش توسط کلیه ها به میزان 2 گرم درروز دفع می‌شود.»

وی ادامه داد:«خیلی مهم است که کراتین با کراتینین اشتباه گرفته نشود؛ درعضله اسکلتی کراتین نقش مهم و حیاتی به عنوان منبع انرژی آنی و در دسترس برای انقباض عضله بازی می‌کند،  کراتین با فسفوکراتین در یک تعادل قابل برگشت قرار(A.T.P) دارد.»

کمیاگر یادآور شد:«A.T.P برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در بدن نیاز است و تقریبا برای 3 الی 4 ثانیه انقباض عضلات کفایت می‌کند و بعد از آن تمام می‌شود.»

این استاد دانشگاه افزود:«هدف از مصرف مکمل‌های کراتینی بیشینه‌سازی ذخایر کراتین و فسفو کراتین بیشترعضله می‌باشد که باعث تولید سریعتر ATP  در حین 10 الی 20 ثانیه نخست فعالیت‌های  شدید و بی هوازی خواهد شد وهمچنین به طور بالقوه برای بافر کردن اسید لاکتیک و به تأخیر انداختن خستگی مناسب است.»

این متخصص تغذیه گفت:«کراتین به عنوان یک ماده غذایی مکمل در زمان خاص و محدود و تنها باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.»

وی ادامه داد:«در بدنسازی، کراتین طی 3-4 هفته به مقدار اندک 5-10 گرم تجویز می‌شود و تنها در عضله‌سازی مفید می‌باشد.»

کمیاگر اظهار داشت:«در باشگاه های بدنسازی، مربیان بدون اطلاع از عوارض استفاده بیش از حد کراتین ورزشکاران را نسبت به مصرف چندین برابر این مکمل غذایی تشویق می‌کنند.»

وی افزود:«در همین رابطه می‌طلبد مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر باشگاه‌های ورزشی و مکمل‌های غذایی موجود در بازار داشته باشند.»

این متخصص تغذیه تصریح کرد:«افزایش بار پروتیین ناشی از مصرف  بیش از اندازه کراتین در بلند مدت می‌تواند، اثرات مخربی برای کلیه داشته باشد.»

وی خاطر نشان کرد:«مصرف بیش از اندازه کراتین نه تنها باعث افزایش انرژی نخواهد شد بلکه پیری و فرسودگی زودرس را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.»