تنظیم فشار خون با روش های خوراکی

اگر از نوسانات فشار خون رنج میبرید و مدام فشار خونتان پایین می رود می توانید با مصرف برخی مواد خوراکی آن را تنظیم کنید. مدیریت فشار خون با استفاده از برخی مواد غذایی امکانپذیر خواهد بود. از جمله  آن ها می توانیم به برگ انجیر، چای ترش، انواع میوه‌های فصل تابستان و پاییز اشاره کنیم.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: پرفشاری خون به سه شکل ضعیف، متوسط و شدید است که افراد مبتلا از درجه متوسط به بالا باید تحت درمان جدی قرار بگیرند، اما در کنار درمان دارویی می‌توان با مصرف برخی موادغذایی، فشارخون را به حد اعتدال رساند.

تنظیم فشار خون با روش های خوراکی

دکتر مجید حاجی‌فرجی افزود: تاکید نخست برای بیماران مبتلا به فشار خون، کاهش مصرف نمک است، زیرا دریافت نمک به دلیل تقابل با کلسیم، زمینه پرفشاری خون را ایجاد می کند. همچنین لازم است که سدیم و نمک مصرفی را چه در طبخ غذا و چه در سر سفره به حداقل برسانند، اما مصرف برخی موادغذایی می‌تواند در کنار درمان دارویی تنظیم کننده فشارخون باشد.

وی توضیح داد: بعضی از گیاهان مانند برگ انجیر و چای ترش مکه یا همان چای ترش، کنترل کننده فشار خون هستند و می‌توان به طور مستمر در کنار درمان دارویی از آن ها استفاده کرد. همچنین مصرف انواع میوه‌های فصل تابستان و میوه های پاییزی که حاوی پتاسیم با مقدار کمی سدیم هستند کمک می‌کند که از بالا رفتن فشارخون جلوگیری شود و آن را به اعتدال برساند.

تنظیم فشار خون با روش های خوراکی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اما باید توجه داشت که تغذیه افراد مبتلا به فشار خون باید با در نظر گرفتن ابتلای آنان به چاقی یا بیماری‌های قلبی و عروقی و با دستور پزشک باشد. این افراد باید حتی از لبنیات با توجه به شرایط جسمانی و بیماری خود در حد اعتدال و از نوع کم چرب آن مصرف کنند.

حاجی‌فرجی افزود: برخی سبزی‌ها و آجیل‌ها حاوی نمک یا آغشته به نمک هستند و حتی شیرینی‌ها نیز خالی از نمک نیستند. همچنین غذاهای کنسروی، سدیم و نمک فراوانی دارند. بنابراین به افراد توصیه می‌شود در هنگام مصرف موادغذایی از اطلاعاتی که بر روی بسته‌های آن نوشته شده است، استفاده کنند و از خوراکی‌هایی که کمترین میزان سدیم و نمک در آن وجود دارند استفاده کنند.

تنظیم فشار خون با روش های خوراکی

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: هیچ ماده‌غذایی، درمان کننده پرفشاری خون نیست، بلکه خوردن برخی غذاها می تواند در کنار مصرف دارو به کنترل فشار خون کمک کند. اگرچه در صفحات مجازی و فضاهای دیگر اطلاعات غلطی در این زمینه به مردم داده می‌شود و یا در کانال‌های تلگرامی با عنوان طب گیاهی نیز نمونه‌هایی از گیاهانی که هیچ مطالعه و آزمایشی روی انسان نشده با عنوان درمان کننده فشار خون معرفی می‌شوند، اما بیماران توجه داشته باشند به هیچ عنوان داروهای خود را با تعاریف موجود از این گیاهان قطع نکنند. در صورت صحت این موارد، گیاهان تنها می‌توانند کنترل کننده فشارخون در کنار مصرف دارو باشند و نه درمان کننده آن.

سلامت آنلاین