تغذیه برای پیشگیری از افسردگی‌های زمستانی

برای پیشگیری از افسردگی زمستانی می توانید از روش های خوراکی کمک بگیرید. افزایش نشاط و شادمانی با استفاده از خوراکی های حاوی سلنیوم و آهن امکانپذیر است. در ادامه به راهنمایی های خوراکی موثر در این رابطه دقت کنید.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

متخصص تغذیه در زمینه تغذیه مناسب جهت پیشگیری از افسردگی در فصل زمستان صحبت های جالبی ارائه داد.

کاهش برخی مواد معدنی زمینه افسردگی در مبتلایان را ایجاد می کند، همچنین ترس و افزایش خستگی باعث خالی شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی می شود. رفع نیاز بدن از طریق مصرف مکمل  و یا منابع غذایی دارای سلنیوم که باعث رفع کمبود این ماده معدنی می شود، باعث شادابی و رفع  افسردگی خواهد شد.

تغذیه برای پیشگیری از افسردگی‌های زمستانی

همچنین سلنیوم به خاطر خاصیت ضد زنگ‌ زدگی و یا آنتی‌ اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را از بین میبرد و از سرطانی شدن سلول‌ها پیشگیری می کند و مثل دیگر  آنتی‌ اکسیدان‌ها بر عملکرد مغز و شبکه اعصاب، تاثیرات مفیدی می‌گذارد و غالبا از بروز آلزایمر زودرس پیشگیری می‌کند.

بهترین منبع غذایی سلنیوم، فندق برزیلی است که بالای  ٢۵٠٠ برابر نسبت به دیگر آجیل‌ها،  ماده معدنی سلنیوم دارد، اما غذاهای دریایی، صدف، ماهی، دانه‌ها و غلات پرک شده، جگر مرغ و جوجه خانگی هم جزو منابع خوراکی سلنیوم به شمار می روند.

از مصرف خودسرانه مکمل‌های سلنیوم باید پرهیز کنید، چون که دریافت زیاد آن از راه مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌های فراوانی را ایجاد می کند، اما استفاده از منابع خوراکی آن و به خصوص ماهی‌های فراوان که در کنار سلنیوم، سرشار از اسیدهای چرب امگا-٣ و پروتئین‌های حیوانی با خاصیت بیولوژیکی فراوان و ده ها ترکیب مفید می‌باشند، بدون هیچ آسیبی به سلامتی، باعث افزایش نشاط و شادمانی شما خواهند شد.

تغذیه برای پیشگیری از افسردگی‌های زمستانی

آهن از جمله مواد معدنی حائز اهمیت برای بدن است و تاثیرات زیادی بر بدن میگذارد. کم‌خونی و کم شدن میزان آهن در بدن، 2 وضعیت مشابه به‌ هم هستند. فرق این دو عارضه، در ادامه زیر به اختصار بیان شده است.

کم خونی به معنای خالی شدن گلبول‌های قرمز خون از آهن و تضعیف غلظت هموگلوبین است. در این وضعیت حجم گلبول‌های قرمز کمتر از حالت عادی می‌شود و رنگ پریده‌تر و به رنگ قرمز روشن در خواهد آمد این گلبول‌هایی قابلیت لازم را برای منتقل کردن  اکسیژن مورد نیاز از شش‌ها به سلول‌های بافت‌های بدن را ندارند و به خاطر این رویداد، در مبتلایان به کم خونی، رها شدن انرژی در سلول‌های بدن به کندی صورت میگیرد و این موضوع بر کارکرد و توانایی سلول‌های بدن اثرات منفی می‌گذارد.

مقابله با افسردگی فصلی

اگر حس مي‌كنيد با برخي نشانه های اين بيماري مواجه شده اید، به پزشك متخصص رجوع كرده و  آزمايشات لازم را انجام دهید. اگر مشخص شد كه شما به افسردگي دچار شده اید، مي‌توانيد از موارد زير کمک بگیرید و كاري كنيد كه اين عارضه دوباره در شما ایجاد نشود:

– تلاش كنيد تا حدی که می توانید در طول روز، زمان خود را در بيرون از منزل بگذرانید. حتي اگر هوا ابري باشد باز هم بیرون بروید؛ چون كه نور خورشيد باز هم در آسمان می تابد و مي‌توانيد از مزایای آن بهره‌مند شويد.

– از يك رژيم غذايي سالم، حاوی ويتامين و مواد معدني پیروی كنيد. اين كار انرژي زیادی به شما مي‌دهد و نیاز شما را به مصرف خوراکی های شيرين و نشاسته‌دار کمتر می کند.

تغذیه برای پیشگیری از افسردگی‌های زمستانی

– تلاش كنيد 3 روز در هفته به مدت نیم ساعت ورزش كنيد.

– در صورت لزوم در فصول سرد سال از مشاورین کمک بگیرید.

– در گروه هاي اجتماعی شركت كنید و رابطه خود را با اطرافیان قطع نكنيد. در فصل زمستان، اين کارها كمك قابل توجهی به شما مي‌كند.

– در فصل زمستان مفیدترین منبع تأمین ویتامین دیی از راه خوردن محصولات لبنی سرشار از این ویتامین است. امیدواریم روزی برسد که محصولات لبنی در کشورمان به صورت گسترده غنی سازی شوند و شیر و ماست غنی شده از این ویتامین به راحتی در دسترس مردم باشد. در بعضی کشورها مثل کانادا برای مقابله با بروز کمبود این ویتامین شیر را غنی سازی میکنند.

– همچنین در کنار مصرف فرآورده های لبنی غنی شده می‌توانید با خوردن ماهی آزاد، تخم مرغ ، قارچ‌ها ،خاویار و اشپل ماهی باعث افزایش جذب این ویتامین شوید.

– وقتی که افسردگی برشما غلبه می‌کند حفاظت از سلامتی  مشکل می‌شود. ولی با این وجود شما باید همیشه مراقب سلامت روحی و جسمی خود باشید. برای کم شدن استرس که افزایش دهنده افسردگی است  به تمرینات مثل یوگا و یا مدیتیشن روی بیاورید.

– خوردن ویتامین ب کمپلکس برای کم شدن استرس مفید است. این ویتامین باعث ایجاد ناقل‌های عصبی در مغز می شود و عملکردی مانند مبدل مواد غذایی به انرژی دارد. این ویتامین در فرآورده های غذایی حیوانی به راحتی یافت می‌شود.

– به خاطر داشته باشید اگر داروهای ضد اسید استفاده می‌کنید و یا اینکه تغذیه سالمی نداشته باشید مطمئنا ویتامین ب کافی دریافت نخواهید کرد.