images.jpg56668

این راه و روش ها برای اطفالی که دچار استرس و اضطراب می شوند و مدام با این مشکل درگیرند بهترین راه حل های روانشناسی هستند.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

دکتر مهدیه وارث وزیریان، روانپزشک از راه‌های مقابله با ایجاد استرس در کودکان می‌گوید.

استرس در کودکان می‌تواند توسط هرگونه موقعیتی به وجود بیاید که می‌تواند مفید یا مضر باشد. اغلب موارد استرس منجر به برانگیختن اضطراب در فرد می‌شود. استرس می‌تواند به دنبال تغییرات مثبت مانند شروع یک کار جدید نیز به وجود‌ آید، ولی در بیشتر موارد محصول تغییرات منفی مانند شروع یک کار جدید نیز است. در بیشتر موارد استرس محصول تغییرات منفی مانند بیماری و یا مرگ اعضای خانواده است. به طور کلی هرگونه تغییرات در زندگی می‌تواند در کودکان استرس ایجاد کند. کودکان بر اساس آنچه که در گذشته دیده‌اند و تجربه کرده‌اند یاد می‌گیرند که چگونه با استرس در زندگی رو به رو شوند و به آن پاسخ دهند.

بسیاری از استرس‌هایی که توسط کودکان تجربه می‌شود برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست، اما به دلیل اینکه بچه‌ها تجربه‌های کمی دارند حتی موقعیت‌هایی که با تغییرات کم همراه هستند می‌تواند تاثیر زیادی بر روی احساس امنیت و اطمینان آنها بگذارد.

علائم استرس در کودکان

در اغلب موارد کودکان نمی‌توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند. والدین باید به این نکته توجه کنند که اگر در موقعیت استرس زایی قرار دارند ممکن است کودکشان استرس زیادی را تجربه کند و علائمی را نشان دهد.

علائم جسمی استرس

– کاهش اشتها، تغییر در عادت غذایی کودک
– مشکلات جسمی مانند دردهای پراکنده بدنی، سر درد، احساس درد مبهم در ناحیه سر دل
– شب ادراری
– کابوس‌های شبانه، اختلال در خوابیدن
– لکنت زبان

علائم رفتاری و یا هیجانی

اضطراب، نگرانی
آرامش نداشتن
ترس از تاریکی و یا تنهایی و ترس از غریبه‌ها
گریه کردن
عصبانیت
رفتارهای پرخاشگرانه و لجوجانه

همچنین پس رفت و رفتارهایی که مربوط به مراحل اولیه رشد هستند مثلا مکیدن انگشت. عدم تمایل برای شرکت در فعالیت‌های خانوادگی و یا مشارکت در امور مدرسه از جمله علائم رفتاری و هیجانی در کودکان است.

چگونه والدین می‌توانند به کودکانشان کمک کنند تا بر استرس‌های موجود غلبه کنند؟

والدین می‌توانند به روش‌های زیر در کاهش استرس کودکان کمک کنند:

۱- محیط امن، آشنا، پایدار و قابل اعتماد برای کودکان فراهم کنید.

۲- نوع برنامه‌های تلویزیونی که کودکان آن را تماشا می‌کنندانتخاب کنید. کدامیک از برنامه‌ها سبب ترس و اضطراب در ان‌ها می‌شود.

۳- زمانهایی را با کودکتان صرف کنید.

۴- آن‌ها را تشویق کنید تا از شما سوال‌هایشان را بپرسند و در مورد نگرانی‌ها، ترس‌ها و افکارشان با ما گفت‌و‌گو کنند.

بدون اینکه آنها را سرزنش کنید، به آن‌ها گوش دهید

احساس ارزشمندی را در کودک خود ایجاد کنید. آنها را تشویق و با مهربانی برخورد کنید. تلاش کنید آن‌ها را در موقعیت‌هایی که موفق می‌شوند درگیر کنید. همچنین به جای تنبیه کردن کودکتان را تشویق کنید و پاداش دهید. به کودکان فرصت‌هایی دهید تا تصمیم بگیرند و بر روی زندگیشان برخی کنترل‌ها را داشته باشند. این موضوع خیلی مهم است چراکه اگر افراد احساس کنند که بر روی زندگیشان کنترل دارند به استرس‌ها بهتر پاسخ می‌دهند.

شناسایی موقعیت و شرایطی را که منجر به استرس در کودک می‌شود

علائم استرس را در کودکان شناسایی کنید.

کودکان را از لزوم برخی تغییرات مانند تغییر شغل و… آگاه کنید.

در صورتی که علائم استرس در کودک کاهش نیابد از افراد متخصص کمک بگیرید.

چگونه کودکان می‌توانند استرس خود را کاهش دهند؟

اگر کودکان بتوانند در خانواده به راحتی درباره نگرانی‌هایشان صحبت کنند از میزان اضطراب و افسردگی که تجربه می‌کنند کاسته می‌شود. کودکان را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود با شما گفتگو کرده و راه حل‌هایی برای مشکلات‌شان پیدا کنند.

 

منبع:سینا نیوز