194

شکر طعم فوق العاده ای دارد و همه از مزه ی شیرین آن لذت می بریم. اما زندگی مدرن و میزان دانشی که امروزه در اختیار داریم به این معنیست که باید حقیقت را درباره فواید یا مضرات شکر بدانیم.

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

شلی نورتون (بنیانگذار سایت Vavista.com) می گوید:

متخصصان حوزه سلامتی بر این باورند که مصرف شکر در میان مردم به مرز هشدار رسیده و شکر را به کربوهیدراتی طبقه بندی می کنند که به دو دسته “قند خوب” و “قند بد” تقسیم می شود.به جای اینکار، نورتون به بررسی استفاده صحیح از free sugars می پردازد، به گفته ی خود او: free sugars ، قندهایی هستند که ما در رژیم غذایی خود اضافه می کنیم و منظورمان فقط یک قاشق سرپر شکر نیست که داخل فنجان چای یا روی سیریال ها میریزیم.قند به طور طبیعی در عسل، شیره، آبمیوه و کنسانتره میوه ها موجود است، پس وقتی روی محصول نوشته شده “قند طبیعی میوه” ، “فقط قند طبیعی” ، “شیرین شده با عسل” یا “شیرین شده با آب سیب” و … ، حتی برای یک لحظه هم فریب نخورید و به قندی که به این محصولات اضافه شده فکر کنید.شلی اضافه می کند: فقط برای میوه ها، سبزیجات و شیر می توان واژه ی free sugars را استفاده کرد.هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، قند موجود در این مواد غذایی مضر هستند و فواید مصرف میوه، سبزیجات و شیر به قدری زیاد است که عوارض جانبی قند موجود در آنها را بی اهمیت می کند.نورتون بر این باور است که اگر روزانه 2000 کیلوکالری از مواد غذایی و نوشیدنی ها برای دریافت انرژی نیاز دارید، فقط پنج درصد آن باید از قندها تامین شود (یعنی باید روزانه شش قاشق چایخوری قند مصرف کنید).حالا جالب است بدانید، یک لیوان آب پرتقال 50 درصد بیشتر از این مصرف ایده آل روزانه حاوی قند است! (حدود 9 قاشق چایخوری)یک کاسه سیریال بیشتر از 3 قاشق چایخوری ، یک ساندویچ حاوی بیشتر از یک قاشق چایخوری و یک کاسه سوپ حاوی 5 قاشق چایخوری قند است.اما قند موجود در محصولات دیگر چه می شود؟ 80 درصد از مواد غذای فرآوری شده حاوی قندهای پنهان هستند.نورتون همچنین روی اثرات بلندمدت شیرین کننده ها تحقیق کرده است. او می گوید: ما هیچ کار خاصی روی کاهش علاقه به چیزهای شیرین انجام نداده ایم، من باور دارم که باید برای حفظ سلامتی دندان ها و سلامتی کلی انسان، باید با دولت و صنعت گفتگو کرده و مصرف این ماده را در مواد غذایی کاهش دهیم.اگر ما به آرامی نیاز به شیرین کننده ها را کاهش دهیم، می توانیم بدون اینکه خودمان متوجه شویم و بدون استفاده از مواد شیمیایی، مصرف کلی قند را کاهش دهیم.بهتر از آن می توانیم مواد غذایی طبیعی که حاوی قند هستند مصرف کنیم و دیگر نگران قندهای پنهان موجود در مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی ها نباشیم.نورتون اضافه می کند: انتخاب های درست غذایی در نهایت به فرد بر میگردد، اما دولت/کارخانه ها/صنعت ، همه در قندی که در مواد غذایی موجود است مسئول بوده و می توانند انتخاب های بهتری برای خریداران بسازند.نورتون Vavista را به منظور تغذیه و زندگی بهتر راه اندازه کرده و هدفش از راه اندازی آن ارائه طرح های پشتیبانی برای بهبود سلامتی افراد است.

.

.

.

این مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد.