اینکه با رژیم غذایی و ورزش چه مقدار می توانید کاهش وزن داشته باشید مشخص نیست چراکه بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز در از دست دادن کیلوگرم ها از وزن نقش دارند و هورمون ها فقط یکی از آنها محسوب می شوند. هورمون ها بر روحیه، متابولیسم، اشتها و در نهایت وزن شما تاثیر می گذارند، بنابراین فقط غذا خوردن صحیح و دو بار ورزش در روز به شما کمک نمی کند تا شلوار جین مورد علاقه تان را بخرید.

به گزارش ایندیاتایمز، برای رسیدن به نتیجه سریع تر در جهت لاغری باید هورمون های خود را نیز متعادل کنید. در اینجا 5 هورمون وجود دارد که ممکن است پیشرفت کاهش وزن و روش های کنترل آنها را متوقف کند.

بیشتربخوانید:کاهش استروژن عاملی تاثیر گذار بر خانم ها

نقش انسولین در لاغری

همانطور که همه می دانیم انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می شود و وظیفه تنظیم سطح قند خون را برعهده دارد. هنگامی که اضافه وزن دارید، سطح انسولین در بدن از حالت تعادل خارج می شود و به همین دلیل از دست دادن وزن برای شما دشوارتر می شود. علاوه بر این، اگر شما به خوردن غذای تصفیه شده تمایل زیادی دارید، پانکراس مجبور است با کار بیشتر انسولین بیشتری تولید کند تا قند از بدن پاک شود و در نهایت هورمون ها قند اضافی را به عنوان چربی ذخیره کند. برای متعادل سازی سطح انسولین، قند را از رژیم خود کاهش دهید، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین بخورید و غذاهای غنی از پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نقش کورتیزول در لاغری

کورتیزول هورمون استرس است که وقتی بدن تحت فشار روانی زیادی قرار می گیرد توسط بدن تولید می شود. این هورمون با انسولین در ارتباط است و باعث افزایش انسولین در خون می شود و ریزش کیلوگرم وزن شما را دشوار می کند. افزایش هورمون های استرس باعث می شود بدن شما چربی احشایی را در اطراف اندام های داخلی خود ذخیره کند که نتیجه آن شکم برآمده می شود. مدیتیشن و خواب آرام به مدت 8 ساعت دو روش آسان برای کنترل سطح کورتیزول است.

بیشتربخوانید:هورمون هایتان را با این خوراکی ها متعادل کنید

نقش گرلین در لاغری

گرلین که به آن هورمون گرسنگی نیز گفته می شود در صورت خالی بودن شکم توسط معده آزاد می شود. هورمون ها به هیپوتالاموس سیگنالی می فرستند که به شما می گوید خوراکی یا غذا بخورید. سطح هورمون در معده خالی در بالاترین سطح است که بعدا کاهش می یابد، اما مشخص شده است در افراد چاق میزان گرلین بعد از خوردن غذا خیلی کاهش نمی یابد. هیپوتالاموس با دریافت نکردن سیگنال به طور کلی تمایل به پرخوری دارند. پرهیز از مصرف قند و قرار دادن غذاهای غنی از پروتئین بیشتر از جمله راه های کنترل این هورمون است.

بیشتربخوانید:برطرف کردن مشکلات هورمونی

نقش لپتین در لاغری

لپتین توسط سلول های چربی بدن تولید می شود و مسئول کاهش گرسنگی و احساس سیری بیشتر است. این هورمون با ارسال سیگنال به مغز به اندازه کافی چربی ذخیره و از پرخوری شما جلوگیری می کند، اما در افراد چاق هورمون ها آن طور که باید عمل نمی کنند. مغز سیگنال هایی برای توقف دریافت نمی کند و در نهایت فرد بیشتر غذا می خورد. دو دلیل احتمالی این مسئله افزایش سطح انسولین و التهاب در هیپوتالاموس است. برای کنترل لپتین باید غذاهای ضد التهابی بخورید، به طور منظم ورزش کنید و برنامه خوب خواب را دنبال کنید.

بیشتربخوانید:7 عادت نادرست که سبب اختلال در ترشح هورمون ها می شود

نقش استروژن در لاغری

استروژن هورمونی است که مسئول ایجاد خصوصیات جنسی زنان است. هم سطح بسیار بالا و هم سطح بسیار پایین استروژن می تواند منجر به افزایش وزن شود. مشخص شده است سطح هورمون در زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی بالاتر است. برای مدیریت سطح استروژن ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی مهم است. ورزش روزانه و مصرف سبزیجات غنی از فیبر و برگ دار می تواند به کنترل سطح استروژن کمک کند.

مترجم: الهه زارعی