هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به چیزی واکنش نشان می دهد و این واکنش برای بدن شما بروز گرده و در دیگران هیچ نمودی نداشته و دیگران این حالت شما را ندارند یعنی که شما یک واکنش آلرژیک را تجربه می کنید.آلریک یک واکنش فصلی یا کوتاه مدت درمقابل هرچیزی می تواند باشد و این واکنش ها یک سری حالت های مشابه در همه افراد دارد که دربرخی شدت آن واکنش ها بیشتر است.

برخی از بزرگ ترین عاملان ایجاد واکنش های آلرژیک عبارتند از:
گرده گل
غبار
موی حیوان خانگی
نیش حشرات
غذا
داروها
آلرژی همچنین می تواند منجر به بروز تعدادی از علائم مانند موارد زیر شود:
عطسه
آبریزش بینی
خارش
بثورات پوستی
ورم
آسم
پزشکان به طور معمول با روش های مختلفی که اغلب شامل داروها هستند آلرژی را درمان می کنند. با این حال، داروها و روش های طبیعی و خانگی نیز برای درمان آلرژی وجود دارد که ممکن است برای برخی افراد گزینه های مفیدی باشند.

بهترین درمان های طبیعی آلرژی

بهترین درمان طبیعی برای آلرژی ها در صورت امکان اجتناب از مواجه با گزینه های محرک است. هم پزشکان و هم درمانگران به روش طبیعی به شما پیشنهاد می کنند مواد حساسیت زا را که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند محدود یا از آنها اجتناب کنید. فرد باید از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا خودداری کند به عنوان مثال، اگر نسبت به داروی سولفونامید واکنش آلرژیک دارد باید به پزشک خود در این باره اطلاع دهد. همانطور که گفته شد به سختی می توان از برخی مواد حساسیت زا دوری کرد. در این صورت پس از بحث در مورد علائم خود با پزشک ممکن است یک داروی خانگی برای درمان آلرژی در نظر گرفته شود تا با نتایج مواجهه با ماده حساسیت زا مقابله شود.

داروهای خانگی برای درمان آلرژی

آبیاری بینی

نتایج بررسی 10 مطالعه در سال 2012 نشان داد آبیاری نمکی بینی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به رینیت آلرژیک که اغلب تحت عنوان تب یونجه شناخته می شود، اثرات مفیدی دارد.

فیلترهای هپا

با به دام انداختن مواد محرک هوا مانند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی فیلترهای ذرات معلق با کارایی بالا مانند هپا باعث کاهش آلرژن ها در خانه می شوند.

باتربور

نتایج یک بررسی در سال 2003 نشان داد باتربور که به آن گیاه سایبان نیز می گویند به عنوان یک آنتی هیستامین خوراکی به طور معمول به ویژه برای درمان خارش چشم موثر است.

بروملین

بروملین آنزیمی است که در پاپایا و آناناس یافت می شود. درمانگران طبیعی بروملین را با کاهش تورم در بهبود تنفس موثر می دانند.

طب سوزنی

یک بررسی از 13 مطالعه در سال 2015 نتیجه گرفت طب سوزنی نتایج مثبتی را برای درمان رینیت آلرژیک فصلی و چند ساله نشان می دهد.

پروبیوتیک ها

نتایج بررسی 23 مطالعه در سال 2015 نشان داد پروبیوتیک ها به بهبود علائم رینیت آلرژیک کمک می کنند.

عسل

اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد، اما یک تئوری مشهور حاکی از تاثیر مثبت خوردن عسل برای درمان آلرژی است. بر اساس این تئوری، با گذشت زمان واکنش آلرژیک نسبت به گرده گل هایی که زنبورهای عسل در منطقه شما برای تولید عسل خود جمع می کنند، کاهش می یابد.

تهویه هوا و رطوبت گیر

با حذف رطوبت از هوا سیستم های تهویه هوا و رطوبت گیر می توانند رشد کپک را که می تواند بر آلرژی ها تاثیر منفی بگذارد، محدود می کنند.

اسپیرولینا

نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد اسپیرولینای رژیم غذایی، نوعی جلبک سبز آبی اثرات محافظتی ضدآلرژی نسبت به رینیت آلرژیک را نشان می دهد.

گزنه گزنده

پزشکان درمان طبیعی گزنه را به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای کمک به درمان آلرژی پیشنهاد می کنند.

کوئرستین

کوئرستین گزینه مورد علاقه طرفداران درمان های طبیعی است که معتقدند ضمن تثبیت ترشح هیستامین به کنترل علائم آلرژی نیز کمک می کند. کوئرستین به طور طبیعی در کلم بروکلی، گل کلم، چای سبز و مرکبات نیز یافت می شود.

ویتامین C

پزشکان داروهای طبیعی پیشنهاد می کنند روزانه 2 هزار میلی گرم ویتامین C مصرف کنند تا سطح هیستامین کاهش یابد.

اسانس نعناع

نتایج یک مطالعه معتبر در سال 1998 نشان داد درمان با روغن نعناع دارای اثرات ضد التهابی کافی است که علائم آسم برونش و رینیت آلرژیک را کاهش می دهد تا آزمایشات بالینی را تضمین کند. روغن های اساسی می توانند در هوا پخش شوند، اما در صورت استفاده موضعی باید در روغن حامل رقیق شوند.

اسانس اکالیپتوس

طرفداران درمان های طبیعی استفاده از روغن اوکالیپتوس را به عنوان ماده ضدمیکروبی با افزودن روغن به هر بار شستشو در فصل آلرژی پیشنهاد می دهند.

اسانس کندر

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2016، روغن کندر در برابر رینیت آلرژیک چند ساله کمک می کند، بنابراین می توان آن را در یک روغن حامل رقیق کرده و از پشت گوش خود استفاده کنید یا با پخش آن در هوا از روش استنشاق استفاده کنید.
موارد احتیاطی هنگام استفاده از داروهای خانگی برای آلرژی
برای درمان واکنش های شدید آلرژیک یا آنافیلاکسی از داروهای خانگی استفاده نکنید که با علائمی مانند موارد زیر همراه است:
مشکل تنفس
تنگی در ریه ها
درد قفسه سینه
تغییر فشار خون
سرگیجه
غش
جوش

استفراغ

اگر این علائم را تجربه کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا آنافیلاکسی می تواند زندگی فرد را تهدید کند، همچنین استفاده از روغن های اساسی بدون خطر نیست. سازمان غذا و داروی ایالات متحده بر خلوص، کیفیت و بسته بندی روغن های اساسی نظارت نمی کند، بنابراین استفاده از روغن های اساسی طبق دستورالعمل و اطمینان از استفاده از محصولات با کیفیت مهم است. اسانس مخلوط شده در روغن حامل را نخست روی قسمتی از پوست خود مانند بازو آزمایش کنید. اگر طی 24 ساعت هیچ واکنشی نشان داده نشد استفاده از آن بی خطر است.

در پایان

اگرچه برخی شواهد نشان می دهد درمان های خانگی برای آلرژی می تواند موثر باشد، اما بهتر است قبل از آزمایش آنها با پزشک خود مشورت کنید. با یک تشخیص درست و رعایت توصیه های پزشک می توان علائم را تا حدودی مدیریت کرد.

مترجم: الهه زارعی