tattoo

در خالکوبی یا تاتو، لایه ی دوم پوست بدن یعنی درمیس از 50 تا 3 هزار بار دردقیقه بوسیله ی ماشین تاتو سوراخ می شود. سوراخ کردن این سد محافظتی در برابرعفونتها برای افراد مبتلا به دیابت با خطرات بیشتری همراه است. بالا بودن قندخون موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی و کاهش سرعت بهبود زخم و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به عفونت یا دشوار شدن مقابله با عفونت می گردد.

با این حال بیماران دیابتی نیز می توانند با در نظر گرفتن برخی عوامل و رعایت ملاحظاتی به انجام این کار اقدام کنند، این ملاحظات عبارتند از:

·        با پزشک خود قبل از مراجعه برای انجام تاتو مشورت کنید. پزشک شما می تواند میزان خطرات مرتبط با تاتو را در مورد شما تعیین کند. علاوه بر بروز عفونتهای پوستی و عفونت خونی، تاتو می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک به ابزارهای تاتو یا جوهر یا خراش گردد. بنابراین سابقه ی کامل پزشکی و سلامت عمومی شما باید بدرستی قبل از انجام این کار بررسی گردد. ممکن است پزشک معالج شما انجام این کار را به شما توصیه نکند اما با این حال تصمیم گیری هنوز هم با شماست بنابراین یک تصمیم آگاهانه اتخاذ کنید.

·         خطر عوارض تاتو می تواند با کنترل قندخون به حداقل برسد. مقدار هموگلوبین A1Cاخیر شما می تواند تعیین کننده باشد. مقدار ایده آل هموگلوبین A1Cزیر 7 درصد می باشد اما اگر آزمایش  هموگلوبین A1Cشما زیر 8 درصد است اما به مشکلات عصبی، قلبی و کلیوی مبتلا نیستید، بشرط اینکه بخوبی از زخم های تاتو مراقبت به عمل آورید  این کار برای شما قابل انجام است زیرا زخمها بهبود می یابند.

·        برای انجام تاتو به یک محل معتبر که توصیه های بهداشتی FDAرا رعایت می کند، مراجعه کنید. برای مثال افرادیکه این کار را انجام می دهند از دستکش و سوزن یکبار مصرف استفاده کنند تا از گسترش بیماریهای عفونی مانند هپاتیت جلوگیری شود. شما می توانید برای کسب اطلاع به آرایشگران مراجعه کرده و ببینید آیا شکایتی در رابطه با کار آنها صورت گرفته است یا با راهنمایی آنها به بهترین مرکز برای انجام تاتو مراجعه کنید.

·        هنگامیکه فرم قبول مسئولیت را پر می کنید به آنها بیماری دیابت خود را اطلاع دهید به نفع شما است که صادق باشید. قبل از اقدام به خالکوبی قند خونتان را اندازه گیری کنید ممکن است درحین خالکوبی غش کنید بنابراین درهر ساعت یکبار قندخونتان را چک کنید.

·        چه خالکوبی شما برای زیبایی باشد یا هدف آن اقدامات پزشکی باشد بهتر است تاتو را در ناحیه ای از پوست انجام ندهید که گردش خون آن ضعیف است مانند ساق پا، مچ پا یا پاها همچنین تاتو را در نواحی تزریق انسولین انجام ندهید.

·        آگاه باشید که خال کوبی جدید مانند  یک زخم باز است و مراقبت از آن درصورتیکه  بطور منظم و صحیح انجام شود کار سختی نیست. به این منظور آنرا مرتب با صابون ضد باکتری شستشو دهید یا در نمک دریا قرار دهید اگر مدیریت قند خونتان را به دقت  انجام دهید مشکل خاصی پیش نمی آید.

فناوری خالکوبی نانو

درموسسه ی تحقیقات تکنولوژی ماساچوست، محققان بروی فناوری خالکوبی نانو با  جوهری به ابعاد ذرات نانو تحقیق می کنند که به مقدار قند موجود درخون حساس است. این ذرات نانو هنگام تماس با گلوکز نور فلورسانس از خود ساتع  می کنند. بیماران با پوشیدن ابزاری مشابه  ساعت بروی مچ دست در ناحیه ای که خالکوبی قرار دارد می توانند دائما از مقدار قندخون مطلع شوند، این ابزار قابلیت اندازه گیری نور فلورسانس را دارد، به این ترتیب کنترل  قند خون  بیماران آسانتر شده و بهبود می یابد.

منبع-http://diabetestma.org