Blog_Flu_Shot-638x422

پژوهشگران درساوت همپتون درحال ارزیابی آزمایشی دو بخشی هستند که قادر است به یک برنامه  همه جانبه غربالگری دیابت تبدیل شود.

گروهی ازمحققان  به سرپرستی  دکتر پاتریک شارپ، متخصص ومشاور دیابت  دربیمارستان  عمومی  ساوت همپتون استفاده از آزمایش قندخون ازطریق گلوکومتر را همراه با پرسشنامه ای با سوالات هدف دار برای شناسایی  این بیماری درمراحل اولیه ارزیابی  می کنند.

دیابت نوع 2 هنگامی رخ می دهد که بدن نسبت به هورمون انسولین مقاوم شود و نتواند مولکولهای قند- گلوکز- موجود در خون را تجزیه کند. بر اساس تخمینهای موجود 90 درصد موارد ابتلا به دیابت  را دیابت  نوع 2 تشکیل  می دهد و ابتلا به این بیماری  با شیوه ی  زندگی و چاقی افراد  مرتبط می باشد.

قند خون بالا می تواند رگهای خونی، اعصاب و ارگانها را تخریب کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و  تخریب شبکیه  را بالا ببرد.

 تنها در انگلستان بیش از 2.7میلیون نفر به بیماری دیابت نوع  2 مبتلا می باشند و بیش از 750 هزار مورد تشخیص داده نشده وجود دارد، متخصصان بر این باورند  که یک برنامه ی غربالگری می تواند  به تشخیص  بهتر و درمان زودتر این بیماری کمک کند.

در حال حاضر، پرسشنامه یک ابزار شناخته شده برای ارزیابی  خطر ابتلا به دیابت  است، پرسشنامه  به تنهایی پیش بینی کننده ی خطر ابتلا افراد به دیابت نوع 2 در طی ده سال آینده است.

این پرسشنامه متشکل از 7 سوال مرتبط با سن، جنسیت، اندازه دورکمر، نمایه ی توده بدنی (BMI)، پس زمینه های قومی، فشارخون و سابقه ی خانوادگی است. بر اساس پاسخ های فرد به این سوالات نمره ی خطری برای ابتلا به دیابت او تعیین  می شود.

 استفاده از پرسشنامه به تنهایی قادر است تنها نیمی از جمعیت را که درمعرض خطر ابتلا به دیابت نیستند  شناسایی  کند و 50 درصد دیگر نیاز به ارزیابی های بیشتر ازطریق آزمایش  قندخون ناشتا یا یک آزمایش قندخون دیگر بنام هموگلوبین  A1Cدارند،  تا ابتلا آنها به دیابت محرز شود.

 سازمان بهداشت انگلیس اخیر پیشنهاد کرده است که نمره ی خطر برای تمام افراد  بالای  40 سال وافراد درمعرض خطر  بالاتر از25 سال ازطریق پاسخ  به پرسشنامه ی مذکور تعیین شود.

دکتر شارپ می گوید: متاسفانه ، حدود نیمی از افرادی که از طریق  این پرسشنامه  نمره ی خطر بالایی  داشته و به آزمایش قند خون  برای اطلاع از وضعیت  سلامت خود نیاز داشتند، این آزمایشات را با تأخیر  انجام میدهند  و از سوی دیگرانجام این آزمایشات وقت گیر و گران است.

او می افزاید: ترکیب استفاده از پرسشنامه و آزمایش قند خون از طریق  سوراخ کردن انگشت(قند خون مویرگی) در زمان ملاقات  فرد با پزشک خانواده جایگزینی عملی، کارآمد و آسان است و می تواند نیاز به آزمایش های بیشتر و پرهزینه را مرتفع نماید.

 دکتر شارپ می گوید: از آزمایش قندخون مویرگی برای تشخیص دیابت به علت احتمال نوسان نتایج آن  استفاده  نمی شود اما هیچ دلیلی برای رد این آزمایش به عنوان  آزمایش غربالگری وجود  ندارد. برای آن  گروه از افرادیکه پرسشنامه های  آنان درحد خطر متوسط تا زیاد است، آزمایش گرفتن خون ازنوک انگشت درمطب پزشک می تواند  به غربالگری کسر بیشتری از افراد درمعرض خطر دیابت  کمک کند، همچنین نیاز به آزمایش قندخون در آزمایشگاه که هزینه ی بالایی داشته  و زمان بر است  را کاهش می دهد .

دکتر شارپ می افزاید: سازمان بهداشت ملی انگلیس حدود 10 درصد ازکل بودجه ی خود را در مدیریت  دیابت و بیشتر  آنرا در درمان  عوارض دیابت  صرف می کند  که البته  درصورت شناسایی و درمان به موقع بیماری می توان ازاین عوارض جلوگیری کرد.

 غربالگری تمام افراد درجامعه بنظر معقول می رسد اما بعید است که برای رسیدن  به این هدف روشهای فعلی پاسخگوباشند  به همین  علت نیاز به یک رویکرد جدید  وجود دارد.

منبع-diabetestma