داشتن يك خواب خوب خواب و استراحت خواب روز خواب خوب خواب بزرگسالان بي‌خوابي بستر خواب بد خوابيدن

 راز و رمز داشتن یک خواب خوب چیست چه توصیه ها و روش های درمانی می توانند به ما در این زمینه کمک کنند بهتر است در اتاق خوابتان موبایل نبرید و از عواملی که موجب بروز اختلال در خوابتان می شوند پرهیز کنید 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 30 درصد مردم به اختلال خواب مبتلا می‌شوند، خروپف، بی‌خوابی، قطع تنفس در خواب از مهمترین این اختلالات است که موجب خستگی در طول روز، افسردگی،اضطراب و کاهش توان یادگیری و ضعف حافظه می‌شود.
خسرو صادق نیت افزود: به طور کلی 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که بی خوابی، خروپف، قطع تنفس در خواب، شایعترین آنهاست، 25 تا 30 درصد مردان به اختلال خواب مبتلا می‌شوند و این اختلال در مردان بالای 40 سال و چاق شایعتر است.
دبیر انجمن پزشکی خواب ایران با اشاره به اینکه اختلال خروپف در زنان بیشتر از مردان است، گفت: آمارها نشان می‌دهد 30درصد مردم اختلال بی خوابی را تجربه می‌کنند و حدود 10درصد این افراد به بی‌خوابی مزمن و طولانی مدت گرفتار می‌شوند.

**موبایل و تلویزیون دشمن خواب سالم
وی گفت: افزایش استفاده از موبایل، شبکه های اجتماعی و تلویزیون های 24 ساعته در سالهای اخیر فرهنگ خواب را تغییر داده است و موجب افزایش اختلال خواب شده است.
صادق نیت اضافه کرد: 85 درصد افرادی که به اختلال خواب مبتلا هستند، از این عارضه خود خبر ندارند و معمولا اطرافیان این بیماران متوجه اختلال خواب در آنان می‌شوند.

** اختلال خواب عامل افسردگی،اضطراب، پرخاشگری و فشار خون
وی گفت: اختلال خواب نه تنها موجب احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز می شود بلکه یکی از عوامل مهم بروز بیماریهای مانند فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری، تحریک پذیری، ناتوانی جنسی و کاهش حافطه فراموشی و کاهش توان یادگیری افراد است.

**خواب سالم
این فوق تخصص پزشکی خواب افزود: افراد بزرگسال به طور معمول به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارند و به طور کلی خوابیدن بین هفت تا 9 ساعت در شب طبیعی است و اگر کمتر یا بیشتر از این میزان باشد نشانه اختلال خواب است.

صادق نیت با اشاره به نیاز بیشتر نوزادان به خواب گفت: نوزادان به 16 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند، نیاز به خواب با افزایش سن کم می شود تا در سن شش سالگی به حدود هشت ساعت می رسد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: نیاز به خواب در زمانی که فعالیت بدنی یا فکری بیشتر می‌شود مانند زمان امتحان یا کنکور بیشتر می شود، اما در اغلب موارد افراد در زمان امتحان تلاش می کنند به طرق مختلف شبها بیشتر بیدار بمانند که این کار باعث می‌شود هم زحمت زیادی بکشند و هم کمتر یاد بگیرند و معمولا افرادی که در شبهای امتحان بیدار می مانند، نمره پایین تری می گیرند.

وی گفت: بهترین زمان خواب، دو ساعت آخر آن است یعنی بین ساعات ششم تا هشتم خواب و اگر این خواب مختل شود، اختلال خواب و عوارض آن به وجود می آید و فرد در عمل از خواب سالم محروم شده است.

صادق نیت اضافه با بیان اصول بهداشت خواب گفت: بهداشت خواب اصول ساده‌ای دارد، فرد باید قبل از خواب، برای خوابیدن آماده شود، یعنی از حدود سه ساعت قبل از خوردن چای،‌نوشابه، قهوه و مواد محرک خودداری کند، سیگار نکشد و از کار سنگین فکری و بدنی اجتناب کند.

دبیر انجمن پزشکی خواب ایران افزود: اتاق خواب باید کاملا تاریک و بی سر و صدا باشد و به هیچوجه نباید موبایل و تلویزیون در اتاق خواب باشد.
وی گفت: افرادی که شیفت شب باید در سر کار باشند، باید تلاش کنند در طول روز یک برنامه منظم خواب داشته باشند، مشکلات و عوارض اختلال خواب در این افراد بیشتر است اما با یک برنامه منظم خواب در طول روز می‌تواند این مشکلات را کمتر کرد.

صادق نیت در پاسخ به این پرسش که افراد دچار اختلال خواب باید به چه مراکزی مراجعه کنند گفت: این افراد باید به متخصصان و فلوشیب های اختلال خواب مراجعه کنند، البته هنوز تعداد کلینیک های اختلال خواب در کشور کم است اما اکنون در شهرهای تهران(سه مرکز) اصفهان، مشهد، یزد، بندرعباس، قزوین، سبزوار و قم این مراکز ایجاد شده‌اند و از این نظر بعد از ترکیه بهترین کشور خاورمیانه هستیم.

ایرنا

5 1000
ارسال شده در 17 فروردین 1395 توسط با موضوع عمومی | 573 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • جوش های این نواحی صورت را هرگز نترکانید
  • عوارض زیاده روی در مصرف کنسروها
  • 5 روش موثر برای لاغر کردن رانها
  • اطلاعاتی در رابطه با جلبک دریایی آگار
  • مهندسی پزشکی توانبخشی را بهتر بشناسید
  • راهنمایی های لازم برای رعایت رژیم سبزیجات
  • آیا شما هم دچار دلشوره می شوید؟
  • داروی آرتروز موثر درمان بیماری روده
  • محبوبترین ها

  • افزایش غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت
  • حفظ امنیت مردم با استفاده از ربات
  • ابتلا به زوال عقل با اختلال در خواب
  • هر عطسه این خانم یکی از استخوان هایش را میشکند
  • دزد دی‌.ان‌.ای ایتالیایی‌ها کیست؟
  • مزایای استفاده از پزشک خانواده
  • سردرد و اختلالات هوشی عواقب ادامس خوردن
  • ارتباط مصرف ویتامین D مادران با بیش فعالی کودکان
  • رپورتاژ

  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما