leg_cramp

 با چه روش هایی می توانیم مانع ایجاد گرفتگی در پاهایمان شویم چه کارهایی باید انجام دهیم و هنگام مواجه با این عارضه دردناک چه کارهایی از ما برمی آید

گرفتگی زمانی رخ می دهد که عضلات پا خود به خود منقبض می شود. نبود کشش کافی در قسمت تحتانی از جمله انگشتان پا، کشاله ران و عضلات ران قبل و بعد از ورزش و خواب می تواند فرد را مستعد به گرفتگی کند.

 گرفتگی پا می تواند هر زمانی سراغ آدم بیاید از جمله هنگام راه رفتن یا شاید هنگام خواب و تنها چیزی که در آن زمان می خواهیم این است که این ناراحتی متوقف شود. بر خلاف تصوری که مردم دارند، ورزش باعث گرفتگی عضلات نمی شود.اگر چه افراط در ورزش کردن یا دویدن می تواند باعث احساس گرفتگی در پا شود اما علت اصلی این گرفتگی کمبود مواد مغذی در بدن است.به ویژه عدم تعادل آب و الکترولیت (پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم) .گرفتگی زمانی رخ می دهد که عضلات پا خود به خود منقبض می شود. نبود کشش کافی در قسمت تحتانی از جمله انگشتان پا، کشاله ران و عضلات ران قبل و بعد از ورزش و خواب می تواند فرد را مستعد به گرفتگی کند.

چگونه گرفتگی پا را سریع متوقف کنیم:
انگشتان پایتان را به طرف خود بکشید، تا عضلات کشیده و شل شود یا می توانید با ایستادن روی پا فشار مستقیم روی عضله بیاورید یا این که پا را ماساژ دهید.در صورت ادامه پیدا کردن گرفتگی کمپرس آب گرم روی آن قسمت قرار دهید.هم گرما و هم فشار کمک می کند تا خون در آن قسمت جریان پیدا کند و اکسیژن تازه به آن منتقل شود و این ناراحتی به پایان برسد.بلافاصله پس از برطرف شدن گرفتگی عضلات به اندازه نوک قاشق چای خوری ( خیلی کم ) نمک در یک ونیم لیوان آب بریزید و بخورید تا در الکترولیت ها تعادل ایجاد شود.یا این که می توانید نصف موز بخورید که حاوی پتاسیم و منیزیم است و گرفتگی عضلات را بر طرف می کند.در صورت برگشت گرفتگی عضلات یک دوز دیگر از آب نمک و موز بخورید.

از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید:
اگر نسبت به قبل بیشتر دچار گرفتگی عضلات می شوید( متاسفانه این حالت با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند) باید تغییراتی در زندگی تان به وجود بیاورید:
1.مصرف آب را افزایش دهید تا عضلات بهتر عمل کنند.
2.مصرف منیزیم را بالا ببرید.علاوه بر موز، سبزی های سبزرنگ، مغز میوه، ماهی، لوبیا، آواکادو و شکلات تلخ مصرف کنید.
3. هر صبح و شب کف پا و پشت ران را ماساژ دهید.ورزش های کششی برای پا و کف پا نیز انجام دهید تا پا ها قوی و انعطاف پذیر بماند.
4.کفش با اندازه مناسب بپوشید. استفاده از کفش های تنگ یا پاشنه بلند باعث گرفتگی عضلات و سفتی آن می شود.

روزنامه خراسان

 

ارسال شده در 19 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • قهوه دشمن وزن جنین
  • معرفی انواع کرم پوست
  • برای زیبایی زانو طبیعی ترین ماسکها کدامند؟
  • مشغله فکری ممنوع
  • روش هایی برای داشتن فرزندی مودب
  • بزرگ شدن پروستات در اثر چه عواملی بوجود می آید؟
  • تصاویری از عینک محافظ لایت کیور
  • بخاطر زیبایی اضطراب بخود راه ندهید
  • رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت دررمضان
  • رژیم غذایی شگفت انگیز با سیب و تخم مرغ
  • برخي از آنتي بيوتيك‌ به تاندونها آسيب مي‌رسانند
  • تاثیر رفتار دیگران در شخص افسرده
  • راههای مناسب برای جلوگیری از کویری بودن کام
  • برای اینکه دهانتان بو ندهد این مطالب را بخوانید
  • بالابردن اعتماد به نفس با تکرار نکردن این کلمات
  • محبوبترین ها

  • تنش در زنان و مردان و رابطه زناشویی
  • درباره صدا دادن نفس چه میدانید
  • چراغ قرمزهای معده برای زخم شدن
  • 4 نکته مهم که نشان می دهد استخوان های شما مشکل دارند
  • تاثیر فعالیت بدنی بر عدم تحمل به گرما در امراض مبتلا به M.S
  • دستورات رژیم لاغریِ پنج: دو بر چه مبنایی است
  • دردسرهای ناخن فرورفته در گوشت پا
  • 7 حقیقت جالب درباره خون
  • خارش آرنج و ساق پا
  • معجزه با کاراته
  • شیوه معالجه افراد فلج توسط امواج الکتریکی
  • ضربه به اوربیت
  • بیماریهای شایع درماه رمضان و پیشگیری از انها
  • حقایقی درباره دستبندهای مغناطیسی از زبان متخصصین
  • خستگی و کسالت بیشتر با این عوامل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است