لذت کار سلامت روحی درمان افسردگی توجه به کار تمرکز و بیماری افسردگی بیماری افسردگی

آقای چیکسنت میهالی و همکارانش تلاش کردند دریابند که چه نوع فعالیت هایی لذت بخش و کدام فعالیت ها بیزار کننده است و به این نتیجه رسیدند که فعالیت های لذت بخش ویژگی های مشترک زیر را دارند:
1. فعالیت های لذت بخش چه هنگام کار چه فراغت چه جسمانی و چه فکری، پایه های هدفمندی دارند و از قوانین شخصی پیروی می کنند. این فعالیت ها ما را وامی دارند که از مهارت هایمان استفاده کنیم. بازی های خوب ویدیویی طوری طراحی شده اند که به تدریج مهارت بیشتری از ما طلب می کنند و به همین لحاظ بسیار سرگرم کننده هستند. اما تماشای تلویزیون نیازی به مهارت ندارد. انسان هایی که خوشحال نیستند 20 درصد بیشتر از کسانی که احساس خوشحالی می کنند تلویزیون نگاه می کنند.
2. توجهمان به تمامی روی کاری که انجام می دهیم متمرکز است و به چیزهای دیگر کمتر دقت می کنیم.
3. هدف ها کاملا روشن و تعریف شده اند چون هیچ چیز بیشتر از هدف های مبهم و متغیر روحیه انسان را خراب نمی کند.
4. کاری که انجام می دهیم نتایجی ملموس و سریع به بار می آورد به طوری که می توانیم روش و رفتار خود را اصلاح کنیم. هنگامی که مشغول سر و کله زدن با بیمارم هستم میزان تمرکز او نشانه این است که در کارم موفقم یا نه در صورتی که وقتی با بودجه و برنامه های درازمدت سرو کار داشتم قبل از اینکه کاملا به انجام دادن آن نمی پرداختم بازتابی دریافت نمی کردم.
5. با تمام وجود درگیر کاری شدن باعث می شود که همه جوانب ناخوشایند زندگی را به فراموشی بسپاریم و در نتیجه افکار خوشایندی که در مواقع فراغت از مخیله ما می گذرند دیگر مزاحم ما نخواهند شد. (به نظر نوعی طراوت ذهنی می آید)
6. این گونه فعالیت ها به ما آمادگی می دهد که در موقعیت های دشوار اختیار خود را از دست ندهیم و از این روست که بسیاری از فعالیت های نشاط آور با مخاطراتی هم مواجهند مثلا تفریح سنگ پیمایی خطراتی هم دارد ولی هم زمان به ما فرصت می دهد تا مهارت های خاصی را
فرا گیریم تا مخاطرات را به کمترین حد ممکن برسانیم و از این راه هم احساس تبحر کنیم و هم غرور.
7. با انجام دادن این فعالیت ها از خود آگاهی و کمرویی بیرون می آییم و منتقد درونی ما باز
می ایستد و موقتا خودمان را از یاد می بریم ولی با کامل کردن فعالیتمان احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا خواهیم کرد.
8. نحوه قضاوت ما در گذر زمان تغییر می کند. اگر مشغول تماشای فیلم هیجان انگیزی باشیم زمان به تندی می گذرد ولی اگر کارمان مستلزم تمرکز کردن روی جزئیات ریز مهارتمان باشد وقت به کندی می گذرد. همین که احساس می کنیم از زمان سنج معمولی زندگی رهایی یافته ایم نیرو می گیریم و ترو تازه می شویم. می گویند تد ویلیامز حتی درزهای توپی را که به سمت او پرتاب می شد می دید. رها شدن از قید و بند زمان سنج معمولی به ما یاری می دهد تا احساس قدرت و انرژی دوباره کنیم.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

5 1000
ارسال شده در 26 فروردین 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 540 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • کسب موفقیت با این 7 روش
  • مصرف ویتامین ای و پیشگیری از سقط جنین
  • اقدامی موثر جهت چربی سوزی
  • آیا خوردن قند طعم دار برای ما مضر است
  • علت شیرین بودن شیر کم لاکتوز
  • اهمیت کاهش و کنترل مصرف گوشت قرمز
  • مشهورترین و جالب ترین اکسیرهای زیبایی جهان
  • نقش آنتی اکسیدان ها در بدن چیست؟
  • محبوبترین ها

  • چگونه خوردن هله هوله ها را کنار بگذاریم
  • قندهای پنهان در رژیم
  • در فصل بهار کمتر فست فود بخورید
  • پیامد های استفاده بیش از حد از نمک در تابستان
  • دانستنی های جالب در رابطه با چای کامبوجا
  • بررسی علل بروز راشیتیسم در سنین پایین
  • اگر فشار خون دارید ، زالزالک بخورید
  • شیوه های کاربردی لاغری با آبمیوه طبیعی
  • رپورتاژ

  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما