89589+

  اگر می خواهید به احساسات مثبت دست پیدا کنید و از احساسات منفی دوری کنید باید برخی مراحل مهم را طی کنید تا بتوانید بر احساسات منفی خود غلبه کنید و تغییرات و دگرگونی هایی در خود ایجاد کنید

 استرس، تنفر، خشم، احساس گناه و ترس همه یک نقطه اشتراک دارند و آن، این است که هیچ کدام حس خوبی ندارند.حتی به زبان آوردن هریک از این کلمات هم می‌تواند احساسی ناخوشایند را تداعی کند، اما نمی‌توان از احساسات منفی فرار کرد و باید راهی برای رویارویی با آنها یافت.

دکتر فرشاد نجفی‌پور  می‌گوید: بیشتر افرادی که تنفر، خشم و ترس را تجربه کرده‌اند به دنبال راهی هستند که احساسات منفی خود را مهار کنند. در پاسخ به این افراد می‌توان گفت که همه احساسات و حتی احساسات منفی، همیشه حرف‌های مهمی برای گفتن دارند. از این‌رو نباید آنها را فراموش، خاموش یا سرکوب کنیم. در مقابل باید برای دستیابی به پیام نهفته این احساسات راهی بیابیم. این متخصص روانشناسی ورزشی در ادامه می‌افزاید: می‌توان تنها با چهار گام پیام نهفته در احساس را پیدا کرد اما فراموش نکنیم که نباید به هیچ وجه دو گام اول را حذف کرد.

گام نخست: نفس‌تان را بیرون بدهید.
دکتر نجفی‌پور با تأکید بر اینکه یک لحظه احساس را به حال خودش بگذارید، خاطرنشان می‌کند: قبل از هر کار باید تنشی که احساس را سر جایش چسبانده رها کنید. برای این کار سه بار نفس عمیق بکشید. هنگام بازدم همه اعضای بدن از سر تا نوک پا را کنترل کنید تا بتوانید اعضای تحت فشار را بیابید؛ هر عضله‌ای که سفت بود، شل کنید و نفس‌تان را بیرون بدهید.

گام دوم: بپذیرید که این ناراحتی شاهدی بر واقعیت، تمامیت و زنده بودن‌تان است.
این متخصص تصریح می‌کند: هرچه سایه خود را انکار کنید بیشتر به آن بدل خواهید شد. نگرانی و ترس‌ها بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. همه انسان‌ها بی‌قید و شرط آن را تجربه می‌کنند و با احساسات منفی و ناخوشایند روبه‌رو می‌شوند. نادیده گرفتن این احساسات نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه آرامش فرد را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. حقیقت این است که مثبت و منفی‌های زندگی در کنار هم هستند و هیچ کس نمی‌تواند بخشی از وجودش را انکار کند، کسی که از وضعیت فعلی خود ناراضی است نمی‌تواند آینده را از آن خود کند. بنابراین بهتر است احساسات خود را انکار نکنید تا عقل‌تان سالم بماند.
در این مرحله پس از سه بار تنفس عمیق با خود بگویید: «من درحال کسب تجربه‌ای جدید هستم. من برای کشف پیام احساساتم آماده ام». سپس لحظه‌ای آرام بنشینید و نفس عمیق بکشید و خود را برای برداشتن گام بعدی آماده کنید.

گام سوم: کنجکاوی کنید.
دکتر نجفی‌پور تأکید می‌کند: احساسات، واکنش به تصور ما از لحظه وقوع یک رویداد است و البته می‌تواند نمایانگر توقع‌هایی باشد که برآورده نشده‌اند یا اینکه ترس ما از نرسیدن به خواسته‌ها باشد. از این‌رو بهتر است بدانید درمورد شما کدام درست است. کنجکاوی احساسی که بهای چندانی به آن داده نمی‌شود بسیار کارگشا خواهد بود، به طوری که سقراط می‌گوید: «کنجکاوی، مادر عقل است.»
نفس عمیق بکشید، کنجکاوی کنید و ببینید چه توقعی داشته‌اید که عملی نشده است. برای احساس خود حرمت قائل شوید و علت را دریابید: «من غمگینم چون… من عزادارم چون… من ناامیدم چون… من متنفرم چون…». کشف زمینه احساسات باعث می‌شود گام بعدی را کشف کنید. ناگهان آن نیروی منفی خودبه‌خود ناپدید می‌شود. کنجکاوی به ترک عادت هم کمک می‌کند و می‌تواند منشأ تغییرات مثبت و پایدار باشد.

گام چهارم: به دنیای پیرامون خود توجه کنید.
این متخصص در خاتمه توصیه می‌کند: ببینید کجا هستید، داشته‌هایتان را ببینید، علایق‌تان را بیابید. این یافته‌ها را هم با احساسات فعلی‌تان همراه کنید. اندوه و ترس را با شکرگزاری، ناکامی و ناامیدی را با مهربانی، تنفر را با امید، خشم را با شوق و حسادت را با بخشش، کم‌اثر کنید؛ بپذیرید بدون احساسات منفی، احساسات مثبت معنا ندارند. مغز یک کلید روشن – خاموش دارد که وقتی احساسات منفی روشن می‌شوند احساسات مثبت خاموش می‌شوند و برعکس. از این کلید خوب استفاده کنید.

ارسال شده در 28 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • گلوکوم و درمان دارویی آن
  • ارتباط بیماریهای میتوکندریایی با کمبود اکسیژن
  • انتخاب بهترین روش کاشت ناخن با توجه به نوع ناخن های شما
  • تکذیب خبر بیمارى اسماعیل شنگله
  • مراقبت های لازم از بهداشت روانی
  • چند نوع خانواده داریم؟
  • تغییرات آناتومیک بدن به خاطر مد روز
  • استفاده از فست فودها برای کودکان
  • تخفیف اثر استرس با این راهها
  • اهمیت شست و شوی صورت قبل و بعد از خواب
  • پرخوری و پیشگیری از ایجاد آن
  • ضخامت و بهبود موها با این مواد طبیعی
  • توضیحات پزشکی برای کولونوسکوپی
  • نحوه کاشت مو در زنان و مردان
  • کبد چرب ها این روغن ها را فراموش نکنند
  • محبوبترین ها

  • درمان تغذیه ای تپش قلب بر اثر کم خونی
  • آیا خوردن پای مرغ منفعت دارد؟
  • بالاخره گز بخوریم یا نه؟
  • پیامدهای مصرف اسفناج
  • ویژگی های تغذیه ای خرما برای زنان باردار
  • نوشیدن آب را پس از افطار از یاد نبرید
  • چگونه غذارا سرخ کنیم که ضرر نداشته باشد
  • در مقابل غذا های وسوسه انگیز مقاومت کنید!
  • کاهش انرژی برای اشخاص لاغر هم مفید است
  • یک دنیا عارضه برای تن ماهی
  • آیا میدانید برخی از مواد غذایی شیرین لاغر کننده هستند؟
  • نکاتی درمورد غذای مانده و مدت زمان استفاده از آن
  • لاغری بدون هر نوع ورزش
  • مشکل بی خوابی خود را با این غذا ها درمان کنید
  • رقیب سالم برای چیپس و نوشابه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است