دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی

 89589+

  اگر می خواهید به احساسات مثبت دست پیدا کنید و از احساسات منفی دوری کنید باید برخی مراحل مهم را طی کنید تا بتوانید بر احساسات منفی خود غلبه کنید و تغییرات و دگرگونی هایی در خود ایجاد کنید

 استرس، تنفر، خشم، احساس گناه و ترس همه یک نقطه اشتراک دارند و آن، این است که هیچ کدام حس خوبی ندارند.حتی به زبان آوردن هریک از این کلمات هم می‌تواند احساسی ناخوشایند را تداعی کند، اما نمی‌توان از احساسات منفی فرار کرد و باید راهی برای رویارویی با آنها یافت.

دکتر فرشاد نجفی‌پور  می‌گوید: بیشتر افرادی که تنفر، خشم و ترس را تجربه کرده‌اند به دنبال راهی هستند که احساسات منفی خود را مهار کنند. در پاسخ به این افراد می‌توان گفت که همه احساسات و حتی احساسات منفی، همیشه حرف‌های مهمی برای گفتن دارند. از این‌رو نباید آنها را فراموش، خاموش یا سرکوب کنیم. در مقابل باید برای دستیابی به پیام نهفته این احساسات راهی بیابیم. این متخصص روانشناسی ورزشی در ادامه می‌افزاید: می‌توان تنها با چهار گام پیام نهفته در احساس را پیدا کرد اما فراموش نکنیم که نباید به هیچ وجه دو گام اول را حذف کرد.

گام نخست: نفس‌تان را بیرون بدهید.
دکتر نجفی‌پور با تأکید بر اینکه یک لحظه احساس را به حال خودش بگذارید، خاطرنشان می‌کند: قبل از هر کار باید تنشی که احساس را سر جایش چسبانده رها کنید. برای این کار سه بار نفس عمیق بکشید. هنگام بازدم همه اعضای بدن از سر تا نوک پا را کنترل کنید تا بتوانید اعضای تحت فشار را بیابید؛ هر عضله‌ای که سفت بود، شل کنید و نفس‌تان را بیرون بدهید.

گام دوم: بپذیرید که این ناراحتی شاهدی بر واقعیت، تمامیت و زنده بودن‌تان است.
این متخصص تصریح می‌کند: هرچه سایه خود را انکار کنید بیشتر به آن بدل خواهید شد. نگرانی و ترس‌ها بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. همه انسان‌ها بی‌قید و شرط آن را تجربه می‌کنند و با احساسات منفی و ناخوشایند روبه‌رو می‌شوند. نادیده گرفتن این احساسات نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه آرامش فرد را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. حقیقت این است که مثبت و منفی‌های زندگی در کنار هم هستند و هیچ کس نمی‌تواند بخشی از وجودش را انکار کند، کسی که از وضعیت فعلی خود ناراضی است نمی‌تواند آینده را از آن خود کند. بنابراین بهتر است احساسات خود را انکار نکنید تا عقل‌تان سالم بماند.
در این مرحله پس از سه بار تنفس عمیق با خود بگویید: «من درحال کسب تجربه‌ای جدید هستم. من برای کشف پیام احساساتم آماده ام». سپس لحظه‌ای آرام بنشینید و نفس عمیق بکشید و خود را برای برداشتن گام بعدی آماده کنید.

گام سوم: کنجکاوی کنید.
دکتر نجفی‌پور تأکید می‌کند: احساسات، واکنش به تصور ما از لحظه وقوع یک رویداد است و البته می‌تواند نمایانگر توقع‌هایی باشد که برآورده نشده‌اند یا اینکه ترس ما از نرسیدن به خواسته‌ها باشد. از این‌رو بهتر است بدانید درمورد شما کدام درست است. کنجکاوی احساسی که بهای چندانی به آن داده نمی‌شود بسیار کارگشا خواهد بود، به طوری که سقراط می‌گوید: «کنجکاوی، مادر عقل است.»
نفس عمیق بکشید، کنجکاوی کنید و ببینید چه توقعی داشته‌اید که عملی نشده است. برای احساس خود حرمت قائل شوید و علت را دریابید: «من غمگینم چون… من عزادارم چون… من ناامیدم چون… من متنفرم چون…». کشف زمینه احساسات باعث می‌شود گام بعدی را کشف کنید. ناگهان آن نیروی منفی خودبه‌خود ناپدید می‌شود. کنجکاوی به ترک عادت هم کمک می‌کند و می‌تواند منشأ تغییرات مثبت و پایدار باشد.

گام چهارم: به دنیای پیرامون خود توجه کنید.
این متخصص در خاتمه توصیه می‌کند: ببینید کجا هستید، داشته‌هایتان را ببینید، علایق‌تان را بیابید. این یافته‌ها را هم با احساسات فعلی‌تان همراه کنید. اندوه و ترس را با شکرگزاری، ناکامی و ناامیدی را با مهربانی، تنفر را با امید، خشم را با شوق و حسادت را با بخشش، کم‌اثر کنید؛ بپذیرید بدون احساسات منفی، احساسات مثبت معنا ندارند. مغز یک کلید روشن – خاموش دارد که وقتی احساسات منفی روشن می‌شوند احساسات مثبت خاموش می‌شوند و برعکس. از این کلید خوب استفاده کنید.

5 1000
ارسال شده در 28 فروردین 1395 توسط با موضوع روانشناسی

ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x