images

در دو دهه گذشته به ورزشکاران اینگونه توصیه می شد که:
«غذای حاوی پروتئین اضافی مصرف کنید. در روزهای قبل از مسابقه کم غذا بخورید. از نوشابه و نوشیدنی های سرد در طول مسابقه استفاده نککنید. در زمان تعریق بیش از اندازه از قرص نمک استفاده کنید و در روزهای پس از مساویتابقه کمتر از حالت عادی غذا مصرف کنید».
اما امروزه ثابت شده است که این توصیه ها بیش از آنکه سودمند باشد برای ورزشکاران زیان آور است. لذا در این فصل سعی می شود تا با بررسی مسایل بهداشتی مرتبط با تغذبیه به ورزشکاران کمک شود تا بازدهی بهتری در حین تمرین و مسابقه داشته باشند.
ویتامین ها: شامل غلات، دانه های روغنی، میوه و سبزی جات، حبوبات، محتوی ویتامین های گروه B و ویتامین C و فولات که برای ورزشکار ضروری هستند می باشند.
متاسفانه ویتامین B12 در محصولات گیاهی یافت نمی شود و منبع اصلی آن غذاها با منشا حیوانی و گوشت می باشد. به همین خاطر گیاه خواران برای تامین ویتامین B12 باید از محصولاتی که از نظر این ویتامین غنی شده اند استفاده کنند مانند انواع سویای غنی شده.
مواد معدنی: استفاده از مقادیر زیاد فیتات و اگزالات (غلات با فیبر بالا، سبزیجات برگ سبز و…) می تواند باعث کاهش میزان برخی از مواد معدنی در بدن شود. روی ماده ای است معدنی، که اغلب در رژیم ورزشکاران زن مطرح است و کمبود آن معمولا در زنان وزشکار مشاهده می شود. از منابع غنی روی می توان به گوشت، حبوبات، محصولات دریایی، غلات سبوس دار و دانه های روغنی اشاره کرد. استفاده ی زیاد از آهن غیر هم، فیبرهای غذایی و اسید فیتیک می تواند جذب روی را کاهش دهد. همچنین مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد محصولاتی که از سویا به دست می آیند نیز می توانند اثرات منفی در جذب روی در بدن داشته باشند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 31 اردیبهشت 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • چرا برخی صداها آزار دهنده اند
  • اگر چشمهایمان پف آلود شد چکارکنیم
  • پیراشکی پنیر و جعفری خورشیدی
  • هشدار برای مصرف عسل به دیابتی ها
  • ترس های رایج قبل از نامزدی
  • ده نکته طبیعی برای کاهش تب بچه ها
  • گفت و گوی ثمربخش گامی به سوی استحکام روابط زناشوی
  • جبران کمبود مواد معدنی بدن با این روش ها
  • روانکاوی افراد خوشتیپ
  • بعد از تابستان پوستتان را با این ماسکها جوان کنید
  • ارتباط میان روانگردان ها و آلزایمر
  • با این کار از افسردگی پس از زایمانتان پیشگیری کنید
  • در صورت تاخیر در بلوغ چه کار باید کرد؟
  • زنان سرپرست خانوار چگونه میتوانند خودباوری شان را تقویت کنند؟
  • تصویر خوراک نخود
  • محبوبترین ها

  • عکس هایی از توت فرنگی و خواص آن
  • عکس هایی از سویا و خواص آن
  • تصاویر دستگاه اسلیت لمپ
  • تصاویر دستگاه اکسی متر گوش
  • عکس هایی از سبزی شاهی و خواص آن
  • عکس هایی از میوه تمر هندی
  • تصاویری از دستگاه بتا کانتر
  • جالب ترین خلاقیت ها با سنگ
  • تصاویری از تخته متقارن فیزیوتراپی
  • عکس هایی از پتری دیش ها
  • تازه ترین عکس از مهناز افشار با لیا
  • مسن ترین دوقلوهای متصل بهم در دنیا
  • تصاویری از بانداژهای گوشه دار یا مثلثی
  • عکس های میوه سیب – نماد معروف سلامتی
  • عکس هایی از ترازوی آنالوگ اطفال
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است