فواید چرت بعدازظهر فایده چرت بعدازظهر درباره چرت بعدازظهر چرت های روزانه چرت بعدازظهر اهمیت چرت بعدازظهر

چرت بعد از ظهر چه فایده هایی برایمان دارد این نوع خواب روزانه می تواند مضر هم باشد یا خیر؟چه تاثیراتی روی بدنمان میگذارد آیا به چرت روزانه احتیاجی داریم یا خیر؟در این باره توضیحات جامعی برایتان آورده ایم با ما همراه باشید

اگر بابت چرت بعدازظهر به شما تنبل گفتند، بگذارید بگویند. مشغله های شما نباید مانع بهره بردنتان از فواید خواب روزانه شود. ذهن و بدن ما در دنیای مدرن امروز بیش از حد فعالیت می کند و خیلی تحت فشار و استرس است. چرت روزانه باعث تقویت عملکرد ادراکی شما می شود.

احتمالا خاطرات شیرینی از چرت های زمان مدرسه رفتن تان دارید و آرزو می کنید کاش به آن روزهای ساده و بی دغدغه برمی گشتید، روزهایی که دنیا آهسته تر حرکت می کرد و شما اینقدر احساس خستگی نمی کردید.
برای خیلی از ما این طور جاافتاده که چرت های روزانه فقط مخصوص بچه های کوچک و یا سالمندان است. اما واقعیت این است که ما هم به عنوان یک فرد بزرگسال، نیاز به استراحت روزانه داریم.

تقریبا همه ی ما مسئولیت ها و مشغله های زیادی داریم. اگر بابت چرت بعدازظهر به شما تنبل گفتند، بگذارید بگویند! مشغله های شما نباید مانع بهره بردن تان از فواید خواب روزانه شود. ذهن و بدن ما در دنیای مدرن امروز بیش از حد فعالیت می کند و خیلی تحت فشار و استرس است.
سعی کنید بعد از ناهار چرت بزنید تا برای باقی روز پرانرژی باشید. اگر از عصر به بعد بخوابید، در خواب شب تان اختلال ایجاد خواهد کرد.
چرت روزانه باعث تقویت عملکرد ادراکی شما می شود.

اگر شب قبل به مقدار کافی نخوابیده باشید، چرت بعدازظهر نقش نجات دهنده را خواهد داشت.
همه ما می دانیم که خواب به مغز اجازه می دهد دوباره شارژ شده و حافظه و قدرت یادگیری اش را تقویت کند.
چرت روزانه برای سلامت قلب نیز مفید است. مطالعات نشان داده آنهایی که عادت به خواب بعدازظهر دارند، خطر بیماری های قلبی در آینده برایشان کمرنگ تر است.

خواب روزانه به میزان قابل توجهی از استرس و اضطراب تان کم می کند. اگر کمبود خواب داشته باشید، کورتیزول بدنتان افزایش می یابد. بنابراین بیشتر احساس تنش و بیقراری خواهید کرد. با خواب کوتاه روزانه، کورتیزول بدنتان کاهش پیدا کرده و در نتیجه احساس انرژی و شادابی خواهید کرد.

چرت روزانه به شما کمک می کند هوس های غذایی تان را کنترل کنید. وقتی کمبود خواب دارید، شروع می کنید به جستجوی منابع انرژی و البته یکی از بهترین راه ها برای دریافت انرژی، تغذیه است. کسر خواب می تواند دلیلی برای انتخاب های نادرست غذایی باشد، چون به طور ناخودآگاه به دنبال غذاهایی می رویم که بیشترین میزان کالری را دارند تا با کمک آنها هوشیار بمانیم. پس یک چرت مرغوب نیمروزی جلوی بدخوری تان را هم می گیرد.

چرت روزانه به شما کمک می کند تمرینات ورزشی تان را هم بهتر انجام دهید. اگر به اندازه کافی نخوابیده باشید، انرژی لازم برای انجام فعالیت های ورزشی تان را نخواهید داشت. با چرت زدن، انرژی دوباره ای کسب می کنید و حتی مهارت های واکنشی حرکتی و سرعت تان را هنگام ورزش ارتقاء می دهید.

نکاتی برای چرت زدن مناسب

زنگ ساعت را تنظیم کنید
لازم نیست زیاد بخوابید، فقط کافیست احساس کنید به اندازه کافی استراحت کرده اید. یک چرت 30 دقیقه ای برای رفع خستگی کافی است. زنگ ساعت را تنظیم کنید تا بدون دلهره بخوابید.

بعدازظهر چرت بزنید
حتما شنیده اید که کسالت و خستگی حدود ساعت دو بعدازظهر طبیعی است، چون تقریبا ناهارتان را خورده اید و بدن تان در حال گوارش غذاست. اگر امکانش وجود دارد سعی کنید بعد از ناهارتان چرت بزنید تا برای باقی روز پرانرژی باشید. اگر از عصر به بعد بخوابید، در خواب شب تان اختلال ایجاد خواهد کرد.

محیط تان را آرام و راحت کنید

محیط خواب تان را آماده کنید. چراغ را خاموش کنید، دمای محیط را پایین بیاورید، روانداز داشته باشید و سرتان را روی بالش بگذارید. البته قرار نیست یک خواب عمیق و طولانی داشته باشید، اما وقتی بیدار می شوید باید احساس راحتی کنید.

خودتان را برای چرت زدن آماده کنید

اگر نمی توانید محیط خواب تان را آرام کنید یا چراغ را خاموش کنید، از چشم بند یا گوش بند استفاده کنید. یادتان نرود زنگ ساعت را تنظیم کنید تا زیاد نخوابید.

یادتان باشد شما نیاز به این خواب دارید

در جامعه امروزی آنقدر وسواس کاری و اشتغال ذهنی داریم که سلامتی مان را تقریبا فراموش کرده ایم. از خودتان زیاد کار نکشید و با خودتان مثل بهترین دوست تان یا اعضای خانواده تان رفتار کنید. اگر از سلامت تان غافل شوید نمی توانید انتظار داشته باشید در امور زندگی تان بهترین عملکرد خودتان را ارائه دهید.

به خواب تان اهمیت بدهید و هر وقت حس کردید به آن نیاز دارید حتما بخوابید. این کار تنبلی، خودخواهی، عدم کفایت و یا هر ویژگی منفی دیگری نیست. همه ی ما موظفیم مراقب سلامت مان باشیم.

تبیان،

ارسال شده در 11 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تغذیه مناسب برای بیماران کولیت السروز
  • فروش سالانه میلیونها لیوان حجامت در کشور
  • انواع ویتامین های داروخانه ای و اطفال
  • تجویز نسخه های بیمارستانی، مشکلی برای افراد مسن
  • اشتهایتان زیاد است؟ از این خوراکی ها بخورید
  • دانستنی هایی در مورد سوسیس خام
  • کبد بیمار چگونه است؟
  • خوراکی از قارچ در کنار غذاهای گوشتی
  • حمله پانیک و این نشانه های خطرناک
  • در زمستان پوست خود را چگونه هیدراته کنیم
  • 10 فایده شگفت انگیز استفاده از عرق بهار نارنج
  • غذاهای پرکالری را بشناسید
  • باتری را از دسترس اطفال دور نگه دارید
  • دارچین و این استفاده ها
  • آیا عضله‌سازی در نقطه مقابل تمرینات کاردیو قرار دارد؟
  • محبوبترین ها

  • اطلاعاتی مختصر و کامل درمورد تاریخچه رشته کیوکشین کاراته
  • آیا قرص ورزش وجود دارد؟
  • نکات مهم برای پیاده روی استاندارد
  • استعمال متیل فنیدات در ورزش
  • تمرین جلو بازو را چگونه بروش درست انجام دهیم
  • پیاده روی استاندارد و اصولی چگونه است ؟
  • بر اثر اجرای تمرین حداکثر تحریک به چه میزانی است؟
  • محو کردن سلولیت با این 4 ورزش
  • ورزشکاران استقامتی باید چه نوع تغذیه ای داشته باشند
  • آیا تماشای تلویزیون با فعالیت ورزشی منافات دارد
  • منفعت های ورزش و لاغری بر خطر بیماری های متابولیکی
  • ضروری ترین نکات برای بدنسازان مبتدی
  • حرکت سینه دکستر جکسون چه قانونهایی دارد؟
  • شیوه صحیح استفاده ازتکنیک های بدنسازی (1)
  • تاثیر فعالیت بدنی روی ترکیب بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است