کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
علائم پیری جلوگیری از پیری پیشگیری از پیری پیری
همانطور که میدانید هیچ کس دوست ندارد پیر شود و شور و نشاط جوانی را از دست بدهد. این موضوع میل انسان به جاودانه شدن را میرساند. برای این کار اقدامات و تحقیقات زیادی صورت گرفته است. گروهی از محققان زیست شناسی به تازگی مقاله‌ای تحلیلی علمی درباره دلیل پیر شدن انسان منتشر کرده‌اند که می‌توان در آن راهکارهایی برای جلوگیری از پیر شدن یافت، راهکارهایی که شاید بسیاری از آنها را بدانید اما آنها را چندان جدی نگیرید.

براساس گزارش ساینس الرت، در این گزارش که بازبینی چندین تحقیق علمی است و توسط محققان دانشگاه اویدو در اسپانیا انجام گرفته‌است، یکی از اصلی‌ترین عواملی که با پیرشدن انسان در ارتباطی مستقیم است، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن عنوان شده‌است. محققان تاکنون 9 نشانه سالخوردگی را در متابولیسم انسان یافته‌اند.

متابولیسم یک یا مجموعه‌ای از اندام‌های بدن نیست که میزان کالری ورودی به بدن را تعیین کند، این رویداد مجموعه‌ای از میلیارد‌ها عمل و فعالیت سلولی در بدن انسان در مقیاس روزانه است که سوخت را به انرژی تبدیل کرده و تمامی مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

با بالاتر رفتن سن انسان، کارایی متابولیسم بدن افت می‌کند،‌ DNA بیشتر آسیب می‌بیند و در نتیجه عملکرد سلول‌ها به اختلال و خطای بیشتری دچار می‌شوند. روند تخریب و حذف سلول‌های کهنه در بدن کندتر شده و نتایج نامطلوبی را بر سلامت بدن از خود به جا می‌گذارد. تمامی این فشارهایی که بدن در طول زندگی متحمل می‌شود، توانایی آن را در انجام وظایف روزانه‌ای که برای حفظ سلامت حیاتی هستند، ناتوان‌تر می سازد.

  • راه‌هایی برای کنترل پیری

اگر پیری را بیماری متابولیسم در نظر بگیریم، چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود اگر بگوییم سوختی که به بدن می‌رسد بر طول عمر انسان اثری غیرقابل انکار خواهد‌داشت. مدارک مستدلی وجود دارند که براساس آن بهترین رژیم غذایی برای افزایش طول عمر، سبک غذایی مدیترانه‌ای است.

این سبک غذایی مملو از چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون،‌ سبزیجات، غلات، دانه‌های روغنی و ماهی است و بخش بسیار کوچکی از آن را گوشت قرمز و قند تشکیل داده‌است. همچنین گفته می‌شود جایگزین کردن پروتئین‌ها توسط کربوهیدرات‌های مرکب نیز فواید بسیار قابل توجهی برای افزایش طول عمر به همراه دارد.

از دیگر عوامل تاثیر‌گذار که در این گزارش بر آن تاکید شده‌است،‌محدود سازی کالری‌های دریافتی است. به زبان ساده این‌کار یعنی زیاد نخوردن. اما آنچه به اندازه کم غذا خوردن اهمیت دارد،‌ ایجاد دوره‌های چند ساعته در زندگی روزمره‌است که در طول آن بدن هیچ غذایی دریافت نمی‌کند، مطالعات نشان می‌دهد چند‌ساعت نخوردن در طول روز فواید قابل توجهی برای سلامت انسان‌ها دارد.

در نهایت همانطور که بر همه آشکار است، ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی بر کند کردن روند نشانه‌های پیری در بدن اثر غیرقابل انکار دارد.

  • سبک زندگی غربی کشنده است

اگرچه بهبود سلامت و ایمنی عمومی افزایش طول عمر افراد در کشورهای غربی و کشورهایی که به سبک غرب زندگی می‌کنند را بهبود بخشیده‌است، اما هنوز در این جوامع عوامل نگران‌کننده زیادی وجود دارد.

رژیم‌غذایی پرکالری مملو از قند، پروتئین‌های حیوانی گوشت قرمز و چربی‌های غیر سالم مانند مارگارین بر متابولیسم بدن فشار وارد آورده و می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. بسیاری انسان‌ها امروزه سبزیجات، فیبر و غلات مصرف نمی‌کنند و علاوه براینکه ورزش نمی‌کنند،‌برای ساعت‌های طولانی نیز ثابت می‌نشینند.

این مشکل به اندازه‌ای حاد است که نویسندگان این گزارش در پایان مقاله خود درخواست کرده‌اند دراین زمینه اقدامی جدی صورت بگیرد و انسان‌ها به داشتن زندگی سالم‌تر تشویق شوند.

  • ندانسته‌ها فراوانند

اصلی‌ترین بخش این گزارش تدوین بخش‌های مختلفی از ده‌ها گزارش علمی است که درباره سالخوردگی و پیری منتشر شده‌است که در آن بر تعدادی از موضوعات رایج در علوم زیستی و خلائ‌های بزرگ در دانش بشر تاکید شده‌است.

یکی از بزرگترین مشکلات در تحقیقات پیری این است که تنها بخش کوچکی از دانسته‌های بشر درباره پیری از مطالعاتی به دست آمده‌اند که روی انسان انجام گرفته‌اند. درعوض بیشترین بخش این مطالعات در آزمایشگاه‌ها و روی حیواناتی مانند کرم‌ها، پشه‌ها و موش‌ها انجام گرفته‌اند.

شواهد بسیار محکمی از تاثیر مثبت تغییراتی مانند محدود‌سازی کالری دریافتی بر طول عمر حیوانات مورد مطالعه به دست آمده‌است، اما جزئیات دقیقی از این مدارک در دست نیست. با این‌همه با افزایش پژوهش‌های علمی درباره این موضوع، در آینده دانش بشر درباره پیری بهبود خواهد یافت و دانشمندان قادر خواهند بود در آینده به تمامی انسان‌ها از هر ملیت و سطح اجتماعی کمک کنند تا عمری طولانی‌تر داشته‌باشند.

5 1000
ارسال شده در 3 شهریور 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • داروهای ناباروری وایجاد اختلالات روانی در فرزندان
  • برنامه هفتگی وعده های غذایی برای چاقی تضمینی
  • دلایلی که می تواتد باعث بلوغ دیر رس شود
  • بروز مشکلات مفصلی در خردسالان
  • در باره پوست انسان اینها را بدانید
  • ایجاد ناباروری با حمل لپ تاپ‌ روی زانو و رژلب
  • شخصیت ضد اجتماعی چه خصوصیتی دارد؟
  • حمله قلبی در اثر ورزش کردن، چگونه؟!
  • محبوبترین ها

  • آیا در مدت زمان کم قطر بازو افزایش می یابد؟
  • مشخصه دور پاشنه کفش ورزشی
  • مروری کلی درباره حرکت تی بار و دوریان یتس
  • افزایش سلامتی با دوچرخه سواری
  • در هفته بیش از ۹ ساعت دوچرخه سواری نکنید
  • بدنتان را با این ورزش ها کشش دهید
  • دستورات ورزشی برای کودکان مبتلا به صرع
  • وسواس در انجام تمرین ورزشی
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • عمل جراحى زيبايى بينى به روش جديد clacc
  • کرم های طبیعی و شگفت انگیز شرکت ایده آرای پیشگام
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    کلینیک صدف

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x