armenian_autumn
فصل پاییز به همراه استرس و اضطراب شروع می شود می توانید به این فصل از جنبه ای دیگر نگاه کنید زیبایی های این فصل را در نظر بگیرید و افکارتان را نسبت به آن تغییر دهید جنبه های مثبت آن را در نظر بگیرید و افکار و تصورات منفی را در مورد فصل پاییز از ذهنتان بیرون برانید برخی افراد عاشق فصل پاییز هستند و خلق و خویشان با این فصل دگرگون می شود به خاطر کوتاه بودن روز و طولانی شدن شب ها در زمستان و پاییز افسردگی و استرس بیشتری ممکن است در افراد مختلف به وجود بیاید.

آیا از جمله افرادی هستید که دوست دارند عاشق پاییز باشند اما با فرا رسیدن این فصل احساسات مثبتی در آنها شکل نمی گیرد؟ برگ های رنگارنگ، ژاکت های راحت و رایحه هایی مانند دارچین و کدو تنبل می توانند برخی از جنبه های برجسته فصل پاییز باشند.

اگر پاییز سال گذشته دورانی ناخوشایند برای شما بوده است، ممکن است فرض کنید پاییز امسال نیز به همان بدی یا حتی بدتر خواهد بود. یا اگر به رویدادهای پیش رو – به عنوان مثال شرکت در امتحانی دشوار، رویدادی مرتبط با شغل شما یا کار مهمی که فرزندتان باید انجام دهد – می اندیشید، احتمالا درباره این که همه چیز چقدر بد پیش خواهد رفت، افکاری مبالغه آمیز خواهید داشت.

آیا از جمله افرادی هستید که دوست دارند عاشق پاییز باشند اما با فرا رسیدن این فصل احساسات مثبتی در آنها شکل نمی گیرد؟ برگ های رنگارنگ، ژاکت های راحت و رایحه هایی مانند دارچین و کدو تنبل می توانند برخی از جنبه های برجسته فصل پاییز باشند اما کوتاه شدن روز که صبح ها و بعد از ظهرهایی تاریک‌تر نسبت به بهار و تابستان را به همراه دارد، سردتر شدن آب و هوا و استرس زا بودن یا یکنواختی برنامه روزانه نیز برخی از جنبه های منفی و ناخوشایندی هستند که انسان با آغاز فصل خزان با آنها مواجه می شود.

هر فصلی از سال دارای جنبه های مثبت و منفی مخصوص به خود است و هر فردی با اندکی تفاوت آنها را تجربه می کند. در ادامه قصد داریم چند پیشنهاد برای چگونگی برخورد با جنبه های نه چندان دلچسب فصل پاییز ارائه کنیم.

پرسش درباره افکار و تصورات منفی

پاییز زمان خوبی برای نگاهی به درون خود است. بسیاری از ما بر این باور هستیم که رویدادهای مختلف می توانند بر اساس تفکرات ما درباره تجربه های گذشته و نگرانی های آینده شکل بگیرند و هنگامی که بحث پایان تابستان و آغاز پاییز و رویدادهای پیش رو مطرح می شود، ذهن ما می تواند دورانی ناراحت کننده همراه با افسردگی را حتی پیش از این که پاییز به واقع آغاز شود، ترسیم کند.

اگر پاییز سال گذشته دورانی ناخوشایند برای شما بوده است، ممکن است فرض کنید پاییز امسال نیز به همان بدی یا حتی بدتر خواهد بود. یا اگر به رویدادهای پیش رو – به عنوان مثال شرکت در امتحانی دشوار، رویدادی مرتبط با شغل شما یا کار مهمی که فرزندتان باید انجام دهد – می اندیشید، احتمالا درباره این که همه چیز چقدر بد پیش خواهد رفت، افکاری مبالغه آمیز خواهید داشت. چنین تفکرات و نگرانی هایی را مد نظر قرار داده و این پرسش را با خود مطرح کنید که آیا به واقع در حال حاضر درست هستند؟ در بسیاری از موارد پاسخ منفی خواهد بود.

درک چگونگی تاثیر نور بر خلق و خو

هیچ گاه قدرت نور را در زمینه ساعت داخلی بدن خود دست کم نگیرید. هنگامی که خلق و خوی شما در وضعیت درست و خوب قرار دارد، قادر خواهید بود تا راحت‌تر باورها و فرضیات خود را در مورد سرما یا اتفاقاتی که ممکن است با کوتاه‌تر شدن روزها رخ دهند زیر سوال ببرید و کمبود نور یا حتی مواجهه بیش از اندازه با نور مصنوعی به طور قطع می تواند مانعی در این مسیر باشد.

قرار گرفتن در معرض نور مناسب هنگام صبح می تواند به کاهش اضطراب در برخی افراد منتج شود و در روزهای کوتاه و شب های طولانی و سرد پاییزی نور درمانی می تواند جایگزینی خوب برای عدم دسترسی به نور خورشید واقعی صبحگاهی باشد.

یک محیط کار بیش از اندازه تاریک یا روشن نیز می تواند اثر منفی بر خلق و خوی انسان داشته باشد. همچنین، پیش از خواب شبانگاهی قرار گرفتن در برابر دستگاه هایی که از آنها نور آبی ساطع می شود می تواند به اختلال در عملکرد ساعت داخلی بدن و تاخیر در به خواب رفتن منجر شود.

شرکت در فعالیت های بدنی که حواس شما را از سرما پرت می کنند

این که 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته را طی فصل های پاییز و زمستان در خانه سپری کنید، روشی موثر برای گرم نگه داشتن بدن محسوب می شود اما این مساله در دنیای امروز تقریبا غیر ممکن است زیرا به دلایل مختلف مانند حضور در محل کار یا مدرسه و یا خرید کالاهای مورد نیاز باید از خانه خارج شوید.

 اما می توانید با انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا دویدن که به گرم شدن بدن و پرت شدن حواس‌تان از سرمای هوا منتج می شوند می توانید با سرمای هوا در فصل پاییز مقابله کنید.

هر چه تحرک کمتری داشته باشید، بیشتر احساس سرما خواهید کرد و احتمال تمرکز بر این احساس ناراحت کننده نیز بیشتر می شود. ورزش کردن به انتشار اندورفین در بدن منتج شده و می تواند خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد. با در نظر گرفتن این حقیقت، فعالیت های بدنی حتی با شدت کم یا متوسط فوایدی واقعی برای شما به همراه خواهد داشت.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف مواد غذایی فصلی

فصل ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا با آغاز پاییز کلید می خورد و هیچ چیزی ماند بیماری نمی تواند احساس بدی که درباره پاییز دارید را بدتر سازد. برای مقابله با این شرایط مصرف مواد غذایی فصلی مانند انواع مختلف سیب، کدو، ریشه قاصدک، دمنوش های گیاهی مورد علاقه‌تان و ریشه سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین رویکردی منطقی است. تمامی این مواد غذایی حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و در نتیجه، سد دفاعی قدرتمندتری برابر با عفونت های ویروسی در اختیار خواهید داشت.

توجه به عادات خواب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان کافی و محدود کردن مواجهه بیش از اندازه با تاریکی و نورهای مصنوعی مضر در ترکیب با برنامه زمانی منظم به خواب رفتن و بیدار شدن حکایت از این دارد که در مسیر درست عادات خواب بهتر حرکت می کنید.

پاییز فصل دوست داشتنی و مورد علاقه همه انسان ها محسوب نمی شود اما اگر نسبت به عادات ذهنی و جسمی خود توجه کافی را داشته باشید می تواند به دورانی قابل تحمل‌تر از سال برای شما مبدل شود.

برترینها

ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • درمان ام اس امکان پذیر است یا خیر؟
  • شتر ها منشأ سرماخوردگی میباشند
  • کودکان را با چه روغنی ماساژ بدهیم
  • اگرشکم چاق دارید منتظر این بیماریها باشید
  • برای جنین اسفناج چه فوایدی دارد
  • شب ادراری و بی اختیاری ادراری
  • کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی با این خوراکی ها
  • آسیب های خوردن کره
  • ظروف یکبار مصرف و این آسیب ها
  • اصلی ترین مساله در زیبایی پاها
  • علائم کمبود ویتامین دی در بدن
  • موی زائد و این روش های درمانی طبیعی
  • چرا باید حبوبات مصرف کنیم
  • میزان هزینه سرطان در ایران چقدر است
  • تفاوت افسردگی و غم زدگی
  • محبوبترین ها

  • خیانت با زندگی ما چه می کند؟
  • چقدر با خودتان رو راستید؟
  • با این روش شب ادراری کودک را درمان کنید
  • چه عواملی در تعیین قد نهایی شخص نقش دارند؟
  • راههای درمانی برای اختلال روحی وحشت
  • تحقیر کردن شریک زندگی
  • شخصیت شناسی رضایت از زندگی با این تست
  • بهترین رفتار هنگام برگشت همسر از سرکار
  • روانشناسی جشن طلاق
  • زندگی زیر یک سقف با مهندس ها
  • اقتصاد سلامت روان انسان افسرده
  • اعتیاد به برخی عادات در زندگی
  • حیاتی ترین دوران زندگی کودکان برای رشد هیجانی
  • اضطراب شدید و زوال عقل
  • تشخیص و شناخت مردان بی قید و بند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است