untitled-1

صبحانه را به قاطعیت می توان مهم ترین و مفید ترین وعده غذایی دانست. داشتن صبحانه ای کامل و به کام می تواند آغازی بر یک روز خوب باشد. صبحانه می بایست به حدی کامل باشد که بتواند نیاز های بدن شما را تا هنگام ظهر و نهار تامین کند زیرا ممکن است شما در طول روز وقت صرف چاشت را نداشته باشید.

 

فردی که صبحانه نمی‌خورد دچار افت قند خون می‌شود. چنین فردی بی‌حوصله است و فراگیری خوبی نخواهد داشت. اما نمی‌توان برای همه بچه‌ها یک نسخه واحد تجویز کرد و آنها را وادار کرد صبحانه بخورند.
فصل پاییز بار دیگر از راه رسیده و برنامه زندگی بسیاری از خانواده‌ها با بازگشایی مدارس دستخوش تغییر شده است. میهمانی‌ها و شب نشینی‌ها و گشت و گذارهای خانوادگی کمتر شده و بیشتر به آخر هفته ها و روزهای تعطیل موکول شده است. ساعات خواب و بیداری نظم جدیدی گرفته و خلاصه باید و نبایدها دوباره به زندگی روزمره باز گشته است.
اما در میان بایدها «صبحانه خوردن و تغدیه دانش‌آموزان» از آن جمله مواردی است که معمولاً به اندازه اهمیتی که دارد، جدی گرفته نمی شود و از این‌رو نیاز به توجه خاص والدین دارد.
دکتر محمد هاشمی در مورد اهمیت تغذیه دانش‌آموزان می‌گوید: دانش‌آموزان در سنین رشد قرار دارند. پژوهش‌ها نشان داده، رشد ذهنی و جسمی مناسب به داشتن تغذیه سالم وابسته است. تغذیه سالم یک فرایند پیوسته محسوب می‌شود که باید از خانه شروع شده و به مدرسه تسری پیدا کند. به عبارت دیگر باید در خانه عادات غذایی درست را به کودکان بیاموزیم تا در مدرسه با دردسرهای کمتری مواجه شویم.
این متخصص بهداشت عمومی در ادامه می‌افزاید: مواد غذایی باید به گونه‌ای انتخاب شود که بتواند همه نیازهای جسمانی دانش‌آموز را برطرف کند. به عبارت ساده‌تر همه مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند املاح و ویتامین‌ها که در گروه‌های غذایی نان و غلات، گوشت و لبنیات، میوه و سبزیجات وجود دارد باید به طور متعادل در رژیم غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد.
دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ایران ادامه می‌دهد: خوراکی‌های چرب و شور انرژی کاذب ایجاد کرده و در رشد و نمو ذهنی و جسمی تأثیر منفی می‌گذارند. از سوی دیگر این خوراکی‌ها ذائقه کودکان را تحت تأثیر قرار داده به بروز اضافه وزن و برخی بیماری‌ها مانند دیابت در سنین بزرگسالی منجر خواهد شد.
دکتر هاشمی، صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی عنوان کرده، می‌گوید: دانش‌آموزان باید صبحانه را به طور کامل بخورند. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان داده است آن دسته از دانش‌آموزانی که صبحانه کامل می‌خورند نسبت به دیگر همسالان خود فراگیری بهتری دارند. فردی که صبحانه نمی‌خورد دچار افت قند خون می‌شود. چنین فردی بی‌حوصله است و فراگیری خوبی نخواهد داشت. اما نمی‌توان برای همه بچه‌ها یک نسخه واحد تجویز کرد و آنها را وادار کرد صبحانه بخورند. برخی از کودکان تمایل ندارند بلافاصله پس از بیدار شدن صبحانه بخورند یا دسته‌ای از والدین نمی‌توانند برای صرف صبحانه فرزندشان وقت کافی بگذارند. از آنجایی که هیچ یک از این دلایل توجیه مناسبی برای صبحانه نخوردن نیست توصیه می‌کنم خانواده‌هایی که با این مشکلات مواجه هستند لقمه‌های صبحانه را از شب قبل آماده کنند. اگر بچه‌ها در تأمین لقمه‌ها مشارکت داشته باشند تمایل بیشتری به خوردن آنها پیدا می‌کنند. کودکانی که پس از بیدار شدن از خواب تمایل به خوردن صبحانه ندارند می‌توانند لقمه‌های خود را در راه مدرسه استفاده کنند.
آنچه مسلم است توجه به این نکته است که ایجاد عادت غذایی صبحانه خوردن به مدیریت و شیوه زندگی والدین مربوط است و آنها باید به فرزند خود بیاموزند صبحانه برای رشد ذهنی و عملکرد ذهنی انسان لازم است.
دکتر هاشمی یادآور می‌شود: نان و پنیر و گردو یکی از بهترین صبحانه هاست که با داشتن انرژی، کلسیم، پروتئین، ریز مغذی و چربی می‌تواند انرژی روزانه دانش‌آموزان را تأمین کند. در طی ایام هفته می‌توان از کره بادام زمینی، مربا، خامه و حتی غلات پرک همراه شیر هم برای ایجاد تنوع استفاده کرد. اما دقت کنید که مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها باعث افزایش وزن و چربی خون می‌شود.
وی در خاتمه توصیه می‌کند: بهتر است از مواد فیبر دار مانند نان و پنیر و خیار و گوجه استفاده کرد چراکه این خوراکی‌ها مزه صبحانه را ترو تازه می‌کنند و تمایل کودک را به خوردن صبحانه افزایش می‌دهند.

 

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 15 مهر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • این نوع رژیم را حتما دنبال کنید
  • انواع بستنی های خانگی با طعم های مختلف
  • نزدیک تر شدن به پیری با سیگار
  • عادت های غذایی سالم
  • برای پرورش اندام مصرف داروهای پروتئینی چگونه است؟
  • فشارخون بالا و مرگ هموطنانمان
  • خوب یا بد بودن شیر به شیر؟
  • زمان و بهترین روش های کنترل بر آن
  • صبح ها خوردن اب یخ را فراموش نکنید
  • افزايش مصرف داروي ديابت در بين كودكان آمريكايي
  • فرهنگ سازی به منظور مصرف صحیح نان
  • نشانه های حمله مغزی درون چشم
  • رازهای داشتن دستهایی زیبا
  • ارتباط خواب خوب و خورد و خوراک سالم
  • مشکل جوش حاملگی
  • محبوبترین ها

  • منظور از سطح مایع آمنیوتیک چیست؟
  • مهیا شدن شرایط زایمان سزارین
  • قرص های ضد بارداری چه عارضه هایی دارند
  • بیماری کیست تخمدان کدام خانمهارا مبتلا میکند؟
  • توصیه های متخصصین برای بارورشدن
  • تغییر روحیه مردان قبل از زایمان همسر
  • در هفته هشتم بارداری چه خبر است؟
  • پسردار شدن با روش های خوراکی
  • عوامل خطر در بیماری آدنومیوز
  • چطوری مشکلات متداول نوزادان دوقلو را بدانیم
  • تاثیر میوه های مختلف بر کیفیت شیردهی
  • صحبت پیرامون نشانه های زایمان
  • توضیحات پزشکی پیرامون ایمپلنت سینه
  • تاثیر کیست های اطراف سینه در شیردهی
  • خوردن شلیل در دوران بارداری ضرورت دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است