ccb7e001f33a651454439f48c42248e3

برخی موادغذایی به شما در درمان نفخ شکمتان کمک خواهند کرد و می توانند مانع شدت یافتن این عارضه در بدنتان شوند پیشنهاد می کنیم با روش های درمانی خانگی برای برطرف کردن نفخ شکم آشنا شوید و از آن برای اعضای خانواده به خصوص فرزندانتان کمک بگیرید زنجبیل،مارچوبه،آب،شیر بادام،بوک چوی،خیار،گوجه فرنگی،کفیر و ماست،نعناع و رازیانه در این زمینه می توانند مشکلات ناشی از نفخ شکم را برطرف کنند .

اگر وعده غذایی سنگین میل کنید، سریع غذا بخورید و یا غذایی سرشار از چربی بخورید دچار حالت پف کردگی یا پری می شوید که اصلا جالب نیست. بسیاری از پف کردگی ها و نفخ ها موقت و بی خطر هستند اما اگر همواره چنین حالتی دارید با پزشک صحبت کنید.

همچنین برای جلوگیری از نفخ غذاهایی هست که می توانند کمکتان کنند و می خواهیم در این مقاله آنها را به شما معرفی کنیم.

زنجبیل

زنجبیل یکی از درمان های شناخته شده برای بهبود ناراحتی معده است که جهت درمان نفخ و پف کردگی نیز به کار می رود. زنجبیل به هضم غذا کمک می کند و از تعداد زیادی ناراحتی های معده از جمله حالت تهوع و نفخ نیز پیشگیری می کند. می توانید از شیرینی زنجبیلی، چای زنجبیل یا اضافه کردن مستقیم زنجبیل تازه به ماست و غذاهای سرخ کرده استفاده کنید.

مارچوبه

در حالی که ادرار را دفع می کنید، نفخ را هم از بین ببرید. مارچوبه حاوی پروبیوتیک است که باکتری های خوب سیستم گوارش را حمایت می کند. ترکیب آن با خاصیت دفع مایعات از بدن کمک می کند نفخ از بین برود.

آب

اگر دچار نفخ شده باشیم آب بنوشیم؟ بله. اما از مصرف نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید چون هم نفخ را بدتر می کند و هم موجب مشکلات معده می شوند. آب آشامیدنی کمک می کند همه چیز از بدنتان خارج شود. حتی می توانید به آبی که می نوشید قطعات خیار، پرتقال یا لیمو اضافه کنید تا طعم دار شود.

کرفس

جویدن کرفس درست مانند ورزش برای فک است اما روی از بین بردن نفختان نیز تاثیر دارد. کرفس را می توان به عنوان نیروی کمکی هضم استفاده کرد تا گاز روده را کنترل کند، چون مواد شیمیایی ای دارد که احتباس مایعات را کاهش می دهد.

شیر بادام

برخی از ما نمی توانیم لبنیات را تحمل کنیم و دلیلش هم مشکلی است که در هضم لاکتوز داریم. نوع گیاهی لبنیات می تواند جایگزین مناسبی باشد تا دیگر دچار نفخ نشوید. قند یا لاکتوز موجود در شیر می تواند باعث نفخ و درد شود. پروتئین های لبنیات می توانند باعث التهاب شوند که منجر به جمع شدن مخاط و احتباس مایعات می شود.

بوک چوی

سبزیجات برگ دار مانند بوک چوی می توانند به کاهش التهاب و ورم کمک کنند چون حاوی نیترات های خوراکی هستند که رگ های خونی را باز می کنند و جریان خون را در نقاطی که مایعات باید حذف شوند افزایش می دهند، مانند شکم ورم کرده. به علاوه، سبزیجات برگدار حاوی الکترولیت های منیزیم و پتاسیم هستند. اضافه کردن منیزیم و پتاسیم به برنامه غذایی می تواند به متعادل کردن مواد معدنی و جلوگیری از نگه داشتن مقدار زیادی سدیم توسط بدن کمک کند.

کفیر و ماست

اگر با مصرف لبنیات مشکلی ندارید کفیر را که یک نوع تخمیر شده از شیر است و ماست را امتحان کنید. هر دو حاوی پروبیوتیک هستند که برای شکم، بدن و نفخ مفید است. کفیر و ماست باکتری های خوب درون روده را بهبود می دهند که باعث می شود عملکرد سیستم گوارش بهتر شود.

خیار

خیار از بیرون ترد است و در داخل 96 درصد از آب تشکیل شده است. این پای ثابت سالاد ها به خارج کردن ورم و نفخ از بدن کمک می کند. خیار همچنین حاوی فیبر است که به نرم تر کار کردن مسیر گوارش کمک می کند. خیار را فقط برای سالاد استفاده نکنید. آن را به عنوان میان وعده و در ساندویچ ها نیز به کار بگیرید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی برای از بین بردن نفخ و ورم بسیار مفید است. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است که به متعادل ساختن سطح سدیم در بدن کمک می کند، در نتیجه وزن آب بدن کاهش می یابد.

رازیانه

این سبزی مدیترانه ای را به خاطر طعم شبیه به شیرین بیانش می شناسند. دفعه بعد که شکمتان دچار نفخ و ورم شد دانه هایش را بخورید یا چای رازیانه بنوشید. تحقیقات نشان داده رازیانه در کنار فواید بسیارش به کاهش گاز و ورم بسیار کمک می کند.

نعناع

وقتی دچار نفخ هستید یک فنجان دمنوش نعناع در کنار شامتان بنوشید. چای نعناع گزینه ای عالی برای شروع یک وعده است و گوارش را بهبود می دهد. نعناع یک گیاه درمانی است که برای بسیاری از مشکلات گوارشی به کار می رود از جمله ورم و نفخ معده.

سایت دکتر کرمانی

 

ارسال شده در 19 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • افسرده شدن و این عوارض
  • مراقبت های پس از عمل تراکئوستومی
  • عوامل زمینه ساز سرطان
  • مضرات غذا خوردن در زمان عصبانیت
  • آیا افراد اندوهگین و ترشرو افسرده هستند
  • واکنش های کلی در اختلاف نظر بین افراد
  • مبارزه با انواع میکروب های بیماری زا با شیر مادر
  • سازمان غذا و داروي آمريكا داروي viread را براي درمان هپاتيت B مزمن تاييد كرد
  • عارضه روزاسه در سالمندان
  • آشنایی با تاریخچه بسکتبال در جهان و پیدایش آن در ایران
  • آغاز ورزش در باشگاه
  • نکات مهم قبل از خواب
  • مهارت های افسردگی در زمینه عاطفی
  • داروي جديد براي سرطان پروستات
  • از بین رفتن افسردگی با ایروبیک
  • محبوبترین ها

  • ورزشهای آمادگی
  • ورزش و زیادی عمر در درمان شده های سرطان
  • آیا کاهش سریع وزن با ورزش امکانپذیر است؟
  • علایم هشدار دهنده یک عفونت خطرناک مجاری فوقانی تنفسی
  • برای چربی سوزی مکملها را چگونه ترکیب کنیم
  • آموزش تصویری بدنسازی در 6 هفته ( بخش 2)
  • جرارد پیکه چرا از دیگران متمایز است ؟
  • چربی سوزی و ترشح هورمون ها با فعالیت
  • 12 نکته که درباره دویدن بدانید
  • استفاده از آهن سبب بهبود کارکرد ورزشی خانمها می گردد
  • ورزشی که در صبح انجام میشود چه اثرات مطلوب و نامطلوبی دارد
  • تاباتا تمرین 4 دقیقه ای با چربی سوزی فوق العاده!
  • تاثیر یوگا در سلامتی
  • برای لاغری و کاهش وزن این برنامه طناب زنی را یاد بگیرید
  • منظور از تمرینات دوره ای در بدنسازی چیست؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است