picsart_1477528077022

اعتماد به نفس! صفتی که اگر در شما وجود نداشته باشد هیچگاه به موفقیت دست پیدا نخواهید کرد. اصولا افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستند حتی با عدم وجود صفتی بارز و برتر همیشه جزء افراد موفق و محبوب در جامعه به حساب می آیند. با دکتر سلام همراه باشید.

دوپامین یک ناقل عصبی است که به شکل طبیعی از طریق مغز تولید می‌شود و احساس خوب بودن و اعتماد به نفس را به فرد منتقل می‌کند.

افراد در قبال فعالیت‌هایی همچون غذا خوردن و نزدیکی جریانی از دوپامین را در بدن خود دارند. بدون داشتن دوپامین کافی ممکن است شما احساس خستگی، افسردگی یا عدم تمایل به زندگی داشته باشید. مواد غذایی که در ادامه می‌آیند می‌توانند میزان دوپامین در بدن را افزایش دهند:

1. غذاهای حاوی تیروزین دریافت کنید: برای ایجاد دوپامین در بدن شما به ماده‌ای به نام تیروزین احتیاج دارید که بعد از سنتز و تغییراتی در بدن به سوختی برای شادی تبدیل می‌شود. بادام، آواکادو، محصولات لبنی کم چرب، گوشت و مرغ، لوبیا، کنجد و تخم کدو می‌تواند به بدن در در مسیر تولید دوپامین کمک کند. تیروزین را می‌توان در محصولاتی که از سویا (همچون شیر سویا و پنیر توفو) به دست می‌آیند، ماهی، لبنیات و گوشت‌ها نیز یافت. بااین حال بسیاری از محصولات لبنی و گوشتی از نظر چربی و کالری بالا هستند، بنابراین باید میزان کالری دریافتی را هم در نظر داشت.

2. افزایش دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها: دوپامین به‌راحتی با اکسیژن ترکیب می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌ها، میزان رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند و از این طریق سلول‌های مغزی می‌توانند به تولید دوپامین بپردازند. بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند:
بتا کاروتن و کاروتنوئیدها: سبزی‌ها، سبزی‌های نارنجی و میوه‌ها، مارچوبه، کلم بروکلی، چغندر
ویتامین C: فلفل، پرتقال، توت‌فرنگی، گل‌کلم، کلم بروکلی
ویتامین E: آجیل و تخم آفتابگردان، سبزی، کلم بروکلی، هویج.

3. سبک زندگی خود را تغییر دهید: یکی از مهم‌ترین تغییراتی که می‌توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید، ورزش کردن منظم است. ورزش منظم کلسیم خون را افزایش می‌دهد و همین امر به‌نوبه خود در آزادسازی دوپامین موثر است. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش‌هایی همچون راه رفتن و شنا کردن یا دویدن آهسته می‌تواند میزان دوپامین را در بدن افزایش دهد. این کار همچنین میزان اندورفین را نیز افزایش می‌دهد. خنده‌های از ته دل یا فعالیت‌های کششی هم می‌تواند باعث آزادسازی اندورفین شود که بسیار به کارکرد بالای دوپامین شباهت دارد. علاوه بر این خواب خوب و زیاد یکی از بهترین روش‌ها برای احساس پرانرژی بودن و آماده بودن برای شروع یک روز است. کمبود دوپامین با احساس ضعیف بودن ارتباط دارد بنابراین برای مقابله با این احساس دست‌کم ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه را از یاد نبرید. البته عکس آن نیز می‌تواند صادق باشد؛ محرومیت از خواب هم می‌تواند سطح دوپامین را افزایش دهد. در این صورت شما احساس خستگی، ضعف، سستی و بی‌حالی و تحریک‌پذیری خواهید داشت اما میزان دوپامین شما به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: شفا آنلاین

ارسال شده در 24 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • نداشتن فعالیت‌های جسمی مساوی با کمبود کلسیم
  • آمار استفاده از فضای مجازی در اقشار مختلف جامعه
  • همایش کشوری مدیریت عملکرد سلامت در حوزه پدافند غیرعامل
  • روش تهیه بیسکویت عصرانه شنی
  • افسرده شدن و این عوارض
  • نظریه پیاژه درباره مراحل رشد کودکان
  • تاثیر موسیقی شاد بر روحیه
  • عوامل خطر بیماریها و تغییر سبک زندگی
  • چهار راه وجود دارد که مطمئن شوید مجبور به تعویض مفصل ران نیستید
  • دانسته هایی درباره مراقبت از پوست اسکی بازان
  • چرا در اوج آسمان یا عمق دریا دندان درد میکند
  • تاثیرات مهم این نوشیدنی صبحگاهی
  • تعریف ساده ای از نحوه ایجاد واکنش های جسورانه و صریح
  • ماهی که شما را فلج کرده و می کشد
  • ویتامین A مسئول ایمنی بدن شما در زمستان و پاییز
  • محبوبترین ها

  • دریافت ویتامین دی کافی از طریق این مواد غذایی
  • چند نوع سیب داریم و کار برد هرکدام؟
  • مصرف هله هوله را کنار بگذارید
  • رژیم غذایی Dash پر امتیازترین رژیم غذایی انتخاب شد
  • کاهش وزن با برخی توصیه های موثر
  • لاغری با تخم کتان
  • گیاهان پرخاصیت برای درمان مشکلات قندی
  • پیتزا خوراکی محبوب اما بدنام
  • سیگاریها امگا 3 بخورند
  • توصیه طب سنتی برای سبزی پلو با ماهی
  • بهتر شدن خلق و خو با استفاده از این غذاها
  • لیست اسامی مواد غذایی غیر مجاز و توقیف شده
  • خوراکی های مفید و مضر برای سم زدایی کلیه ها
  • بهترین ساندویچ از نظر سلامت و ارزش غذایی
  • مواد غذایی که خوردن آنها شما را لاغر می کند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است