sleep

کم خوابی و مشکلات مربوط به خوابیدن عوارض بسیاری بر روی جشم و روح شما می تواند داشته باشد.اهمیت خواب آرام و راحت در شب بسیار زیاد است.حساسیت انسولینی در بدن ما انسان ها به قدری است که تنها یک شب کم خوابی معادل شش ماه خوردن غذاهای پرچرب می باشد.

انسولین، نوعی هورمون است که به حفظ میزان قند خون ما کمک می کند تا خیلی بالا (هیپرگلیسمی) یا خیلی پایین ( هیپوگلیسمی) نباشد. طبق مطالعات انجام شده، یک شب بدخوابی سبب پایین آمدن حساسیت بدن نسبت به انسولین شده که تاثیراتش مشابه شش ماه مصرف برنامه غذایی پرچرب می باشد.

وقتی حساسیت بدن نسبت به انسولین کم می شود یا مقاومت انسولینی رخ می دهد، یعنی بدن قادر نیست انسولین کافی برای حفظ ثبات قند خون تولید کند. این اتفاق می تواند در نهایت موجب دیابت نوع دوم شود، در این بیماری قند خون بالا رفته و واکنش انسولینی بدن به طور مناسب پاسخگو نیست. این تحقیق، اهمیت و ضرورت خواب کافی و مناسب را برای حفظ میزان طبیعی قند خون و کاهش خطر بیماری های متابولیسمی، مانند چاقی و دیابت را به اثبات می رساند.

دیابت، عوارض جدی زیادی برای بدن دربر دارد، مانند بیماری قلبی. هرچه حساسیت بدن شما در برابر تاثیرات انسولین کمتر شود، مشکلات بیشتری برای جذب مواد مغذی، گوارش کربوهیدرات ها و حفظ وزن متعادل به وجود خواهد آمد. آنهایی که برای حفظ وزن مناسب به دردسر می افتند یا افرادی که چاق هستند، در معرض ابتلا به مقاومت انسولینی و در نتیجه دیابت قرار دارند. این یک چرخه معیوب و ناخوشایند است که می تواند فقط از یک شب کمبود خواب شروع شود.

 

کمبود خواب چگونه حساسیت انسولینی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در پژوهشی، محققان برای مشاهده تاثیرات کمبود خواب و تغذیه پرچرب بر مقاومت انسولینی از سگ ها استفاده کردند. آنها میزان حساسیت انسولینی را قبل و بعد از تغذیه پرچرب به مدت شش ماه، در هشت سگ نر اندازه گیری کردند. پژوهشگران دریافتند، سگ هایی که یک شب کمبود خواب داشتند، حساسیت انسولینی شان تا 33 درصد کاهش یافته بود. این سگ ها بعد از تغذیه پرچرب، کاهش 21 درصدی در میزان حساسیت انسولینی شان داشتند.

هر چند این تحقیق روی سگ ها انجام شد نه روی انسان، اما به هم مربوط هستند. این نوع مطالعات علمی که روی سگ ها انجام می شود رایج بوده و نقشی اساسی در کمک به درک علل و پیچیدگی های چاقی همراه با شناسایی فرایندها داشته و برای کشف شیوه های جلوگیری یا درمان مفید است. پزشکان باید اهمیت خواب را به بیماران شان گوشزد کنند. خیلی از بیماران می توانند اهمیت و ضرورت تغذیه متعادل را درک کنند، اما ممکن است درک روشنی نسبت به نقش حیاتی خواب برای حفظ تعادل در بدن نداشته باشند.

 

پیامدهای کمبود خواب

یک شب بدخوابی یا کمبود خواب و شش ماه تغذیه با غذاهای پرچرب هر دو به یک اندازه موجب کاهش حساسیت انسولینی در سگ ها شدند. این یافته ها می تواند نشانگر مکانیسمی مشابه باشد که بواسطه آن هم کمبود خواب و هم تغذیه پرچرب، افزایش مقاومت انسولینی را در بر دارند. مطالعات زیادی نیز به تازگی انجام شده اند که ارتباط عوارض بیخوابی با حساسیت انسولینی را نشان می دهند. محققان نشان داده اند که، کمبود خواب و تغذیه پرچرب هر دو منجر به اختلال در حساسیت انسولینی می شوند، اما تا پیش از این معلوم نشده بود که کدام یک تاثیر شدیدتری روی مقاومت انسولینی دارند.

این پژوهش ها نشان داد، یک شب کمبود خواب می تواند به اندازه شش ماه تغذیه با غذاهای پرچرب، تعیین کننده حساسیت انسولینی باشد. این تحقیق، اهمیت و ضرورت خواب کافی و مناسب را برای حفظ میزان طبیعی قند خون و کاهش خطر بیماری های متابولیسمی مانند چاقی و دیابت را به اثبات می رساند.

 

نتیجه گیری

اگر یک نکته وجود داشته باشد که بتوان از این تحقیقات به آن رسید، این است که شما باید عادات خواب تان را جدی بگیرید. هر شب حداقل 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و اگر فکر می کنید یک ساعت کم خوابی یا یک شب بدخوابی چندان مهم نیست، روی فکرتان تجدید نظر کنید.تحقیقی دیگر که نتایج آن در  Diabetes Care منتشر گردیده نشان می دهد، دیابت نوع اول، چگونه بواسطه فقط یک شب چهار ساعت خوابیدن تشدید می گردد.

خبر خوب اینکه، بعضی از عوارض کمبود خواب مانند کاهش حساسیت انسولینی و سایر مشکلات متابولیسمی را می توان با خوابیدن کافی جبران کرد. بنابراین، نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید تا مدیون خواب تان نباشید! و الگوی منظمی برای خوابتان داشته باشید.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ

منبع: تبیان

 

ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • دانستنی هایی موثر در مورد چرخه خواب
  • خواص و فوائد داروئی بومادران (برنجاسف)
  • رژیم متناسب با خانم های باردار و جنین
  • بهداشت دهان و دندان سگ و نکاتی که از آن بی خبرید!
  • اشتباهات رایج که در رژیم های غذایی مرتکب می شویم
  • علل تلخی و مزه بد دهان در اول صبح چیست؟
  • راه حل های مراقبت از کودک در مقابل انواع عفونتها
  • تقویت اراده و رسیدن به هدف
  • برای رشد موهای جدید این توصیه های گیاهی مفیدند
  • شناخت بهتر ورزش سپک تاکرا
  • از جمله عوارض رژیم های لاغری سریع این بیماریست
  • بررسی انواع سرطان ها سالمندان
  • ورزش های استقامتی و این توصیه ها
  • این خوردنی باعث می شود که شب کوری از شما فرار کند
  • عوامل تاثیرگذار بر پیوند مغز استخوان
  • محبوبترین ها

  • آیا می دانید اندازه لازم چربی بدن تا چه اندازه است؟
  • تپش قلب به مدت طولانی خارج از بدن
  • تاثیرات و آسیب های مخرب امواج وای فای
  • بدن هدیه الهی است،آن را دوست بدارید
  • بررسی دلایل احساس خواب آلودگی در محل کار
  • مخفی ترین نشانه های سرطان
  • تاثیر فعالیت بدنی بر عدم تحمل به گرما در امراض مبتلا به M.S
  • بهبود سریع دیابت اتوایمیون در موشها با عفونت روتاویروس
  • کرسپل های روسی زیبا
  • چگونه قدرت یادگیری مغز دانش آموزان را افزایش دهیم
  • آرایش لنز پسند
  • چگونه بهترین صابون را انتخاب کنیم
  • اقداماتی در مورد خرخر خفیف
  • روبات های کوچک زیستی که قادر به راه رفتن هستند
  • 10 راه برای افزایش متابولیسم بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است