افرادی که دچار آلزایمر یا زوال عقل می‌شوند، تغذیه برایشان به یک چالش تبدیل می شود. وقتی عملکرد شناختی یک فرد کاهش می‌یابد، ممکن است حتی فراموش کند غذا بخورد و یا از وسایل غذا خوردن، مثل قاشق یا چنگال استفاده کند. روش‌های تغذیه‌ ای زیر می‌تواند به سلامت فردی که دچار آلزایمر و زوال عقل شده کمک کند، تا وضعیتش را بهبود بخشیده و از طرفی به سلامت شما هم به عنوان پرستار آن فرد کمک کند.

 

دستورالعمل های تغذیه ای برای افرادی که آلزایمر دارند

– سعی کنید غذاهایی متعادل، با تنوع غذایی بالا آماده کنید. حتما از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لبنیات کم‌‌چرب و غذاهای پروتئینی کم‌چرب استفاده کنید.

غذاهایی را که چربی‌های اشباع‌شده‌ و کلسترول بالا دارند، کم کنید.

مصرف شکرهای تصفیه‌شده را به حداقل برسانید. این شکرها در عین حال که حاوی کالری هستند، اما فاقد فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌اند.

مصرف غذاهایی را که سدیم بالا دارند، کم کرده و کمتر از نمک استفاده کنید.

افرادی که دچار آلزایمر یا زوال عقل هستند، به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارند. برای این افراد هم به مانند دیگران، خوردن غذای متعادل و داشتن یک رژیم غذایی مغذی برای سلامت عمومی بدن، بسیار مفید خواهد بود. وقتی بیماری پیشرفت می‌کند، کم‌اشتهایی و کمبود وزن به یک نگرانی تبدیل می‌‌شود. در چنین مواردی، پزشک برای افزودن کالری، مصرف مکمل ها را در بین غذاها تجویز می‌کند. از طرفی هیدراته نگه داشتن بدن هم می‌تواند یک مشکل باشد. نوشیدن چند لیوان آب و یا سایر مایعات در طول روز و یا خوردن غذاهایی که محتوای آبی زیادی دارند، مانند میوه‌ها، انواع سوپ و اسموتی ها می‌تواند آب بدن را تأمین کند.

 

برخی از علل کم‌اشتهایی افرادی که آلزایمر دارند، عبارتند از:

– عدم شناخت و آگاهی درست فرد درباره‌ی غذا.

– جای نامناسب دندان‌های مصنوعی در دهان.

– مصرف دارویی.

– تحرک و ورزش کم.

– کم شدن حس بویایی و چشایی.
منبع:pezeshkin

ارسال شده در 13 آذر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • کالری تخمه آفتابگردان
  • ماسک برنج و این فواید
  • سمت هوش شما کدام ور است؟
  • پرسش و پاسخهایی در مورد انسولین
  • کنترل اعصاب موقع رانندگی
  • تسکین میگرن : 5 روش برای درمان طبیعی
  • مراقبت های سلامتی هنگام سفر
  • به دنیا آوردن فرزند با روش هیپنوتیزم
  • نکاتی در مورد پفک و چیپس و دیگر تنقلات
  • خريد انواع محصولات و لوازم آرایشی چینی ممنوع شد
  • چگونه میوه ها را انجماد کنیم
  • سختگیری های بی دلیل والدین و تاثیر آن بر کودک
  • شیوه حساب کردن روز تخمک گذاری با استفاده از تقویم
  • حقایق خواندنی در ارتباط با ایدز در کل جهان
  • تاثیر ورزش کردن همراه دوست
  • محبوبترین ها

  • ورزش در زمان بیمار شدن
  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • ورزش کردن و این چکاپ های مختلف
  • چگونه عملکرد عضلات را بهبود بخشیم؟
  • با دکتر جیم استوپانی ورزش شکم را یاد بگیرید (1)
  • به شکل صحیحی پیاده روی کنید
  • خوش اندامی مثل دوران پیش از بارداری
  • ورزشی جهت افزایش سلامتی
  • تغییرات مهم در نحوه دویدن
  • در ورزش والیبال به بدن چه آسیبی وارد می شود؟
  • ورزش چگونه قند خون بیماران دیابتی نوع دوم را کنترل می کند؟
  • بر اثر اجرای تمرین حداکثر تحریک به چه میزانی است؟
  • روش دوپینگ خونی
  • چرا با فعالیتهای ورزشی انسان احساس شادی میکند؟
  • خطرات رایج در هنگام ورزش
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است