افرادی که دچار آلزایمر یا زوال عقل می‌شوند، تغذیه برایشان به یک چالش تبدیل می شود. وقتی عملکرد شناختی یک فرد کاهش می‌یابد، ممکن است حتی فراموش کند غذا بخورد و یا از وسایل غذا خوردن، مثل قاشق یا چنگال استفاده کند. روش‌های تغذیه‌ ای زیر می‌تواند به سلامت فردی که دچار آلزایمر و زوال عقل شده کمک کند، تا وضعیتش را بهبود بخشیده و از طرفی به سلامت شما هم به عنوان پرستار آن فرد کمک کند.

 

دستورالعمل های تغذیه ای برای افرادی که آلزایمر دارند

– سعی کنید غذاهایی متعادل، با تنوع غذایی بالا آماده کنید. حتما از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لبنیات کم‌‌چرب و غذاهای پروتئینی کم‌چرب استفاده کنید.

غذاهایی را که چربی‌های اشباع‌شده‌ و کلسترول بالا دارند، کم کنید.

مصرف شکرهای تصفیه‌شده را به حداقل برسانید. این شکرها در عین حال که حاوی کالری هستند، اما فاقد فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌اند.

مصرف غذاهایی را که سدیم بالا دارند، کم کرده و کمتر از نمک استفاده کنید.

افرادی که دچار آلزایمر یا زوال عقل هستند، به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارند. برای این افراد هم به مانند دیگران، خوردن غذای متعادل و داشتن یک رژیم غذایی مغذی برای سلامت عمومی بدن، بسیار مفید خواهد بود. وقتی بیماری پیشرفت می‌کند، کم‌اشتهایی و کمبود وزن به یک نگرانی تبدیل می‌‌شود. در چنین مواردی، پزشک برای افزودن کالری، مصرف مکمل ها را در بین غذاها تجویز می‌کند. از طرفی هیدراته نگه داشتن بدن هم می‌تواند یک مشکل باشد. نوشیدن چند لیوان آب و یا سایر مایعات در طول روز و یا خوردن غذاهایی که محتوای آبی زیادی دارند، مانند میوه‌ها، انواع سوپ و اسموتی ها می‌تواند آب بدن را تأمین کند.

 

برخی از علل کم‌اشتهایی افرادی که آلزایمر دارند، عبارتند از:

– عدم شناخت و آگاهی درست فرد درباره‌ی غذا.

– جای نامناسب دندان‌های مصنوعی در دهان.

– مصرف دارویی.

– تحرک و ورزش کم.

– کم شدن حس بویایی و چشایی.
منبع:pezeshkin

5 1000
ارسال شده در 13 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • روش های درمانی رایج برای کمردرد
  • برای یافتن عشق ماندگار روشهای شگفت انگیز را بخوانید
  • 10 علائم هشدار دهنده گردش خون ضعیف
  • 6 راه برای مقابله با حسادت شوهر بخاطر موفقیت شما
  • زبان آموزی به کودک
  • اثر مکمل یاری با مولتی ویتامین بر کاتاراکت
  • دانسته های تکمیلی درباره ﮐﻠﻮﭘﻴﺪﻭﮔﺮﻝ ﻳﺎ ﭘﻼﻭﻳﮑﺲ
  • تاثیر دویدن و فعالیت ورزشی بر مشکلات قلبی
  • محبوبترین ها

  • چگونه با فیگور گرفتن می توانیم عضله بسیازیم؟
  • مقابله با سردرد در حین ورزش
  • ژنتیک! عامل اصلی ورزش کردن
  • یوگا چند نوع است
  • ممنوع بودن ورزش و اما و اگرهای آن
  • چگونه با دویدن وزنمان کاهش میابد؟
  • اگر نمی توانید شبها بخوابید ورزش سحرگاهی انجام دهید
  • اتفاقات پس از ورزش
  • رپورتاژ

  • کلینیک شنوایی افشین قرایی
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما