فشار خون رژیم غذایی ویژه فشار خون رژیم غذایی مناسب برای دیابت دیابت

دیابت و فشار خون از جمله بیماری های شایع در بین در بین افراد جامعه است و در هر خانواده حداقل 1 نفر به این بیماری مبتلاست. این بیماری ها علل متفاوتی دارند که از جمله می توان به عوامل ارثی، تغذیه و … اشاره نمود. هر بیماری رژیم غذایی مخصوص به خود را دارد این بیماری ها هم رژیم غذایی ویژه ای را طلب می کنند. با دکتر سلام همراه باشید.

متخصصان برای مبتلایان به فشارخون بالا و دیابت مصرف سه ماده خوراکی را توصیه می کنند.

التهاب مزمن علت متداول دخیل در بیماری قلبی، دیابت، آرتروز چاقی و سندروم متابولیک است. به دلیل وجود شماری از فاکتورهای زیست محیطی از جمله خوردن غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع، قند و مواد شیمیایی، التهاب شرایط خطرناکی است که موجب بروز مشکلات جدی دیگری می شود.

خوشبختانه شماری از مواد خوراکی طبیعی موجب کاهش میزان التهاب در بدن می شوند که می توان به میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات کامل، و برخی ادویه ها اشاره کرد. افزایش میزان مصرف اسیدهای چرب اُمگا-۳ در رژیم غذایی مهم ترین گام در پیشگیری از التهاب در بدن است. در ادامه به ۳ گروه مواد غذایی با خاصیت بالای ضدالتهابی اشاره می شود.

زنجبیل

زنجبیل دارای فواید متعددی برای سلامت است که از آن جمله می توان به تسکین درد معده، پیشگیری از بیماری حرکتی و کاهش التهاب اشاره کرد. درحالیکه هنوز علم مشخص نکرده است چگونه زنجبیل تازه موجب کاهش التهاب در بدن می شود، اما این ماده گیاهی موجب کاهش التهاب دخیل در بروز آرتروز و سرطان های مختلف می شود.

ویتامین C

ویتامین C موجود در گریپ فروت، پرتقال، لیمو و بسیاری از سبزیجات، به خاطر توانایی مقابله با سرماخوردگی معروف است. با این حال ویتامین C آنتی اکسیدان قوی ای است که موجب کاهش تاثیرات مضر استرس می شود و همراه با ویتامین E به عنوان یک ماده خوراکی ضدالتهابی بسیار موثر عمل می کند.

از آنجائیکه ویتامین C محلول در آب است در بدن ذخیره نمی شود از اینرو باید در طول روز مصرف شود تا میزان مناسب آن در بدن حفظ شود.

اسیدهای چرب اُمگا-۳

اسید چرب اُمگا-۳ و اسیدهای چرب ضروری از چربی های خوب سالم هستند که به پیشگیری از بیماری قلبی، درد مفاصل، مشکلات سلامت روان و التهاب کمک می کنند. معمولا افراد بیشترین چربی اُمگا خود را از طریق روغن ماهی تامین می کنند. اُمگا-۳ در ماهی های دریا، روغن ماهی، آووکادو و روغن زیتون یافت می شود.

نسبت ایده آل ضدالتهابی اُمگا-۶ به اُمگا-۳، ۱:۱ است درحالیکه معمولا این نسبت در رژیم غذایی غربی به طور میانگین ۲۰:۱ است. تحقیقات قابل توجهی اثبات می کنند که اسیدهای چرب اُمگا-۳ موجب کاهش التهاب شده و از مشکلاتی نظیر دیابت و بیماری قلبی پیشگیری می کنند، از اینرو مصرف ۱,۰۰۰ mg دو بار در روز توصیه می شود.

التهاب در بروز بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری از جمله دیابت و بیماری قلبی نقش دارد. از اینرو لازم است رژیم غذایی سرشار از مواد خوراکی ضدالتهابی نظیر آووکادو، ماهی، پرتقال، لیمو و زنجبیل باشد.

منبع: مهر

5 1000
ارسال شده در 16 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه | 187 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • اسراری که لب‌ها درارتباط با سلامتی فاش میکند
  • برطرف کردن نیازهای خردسالان
  • فشارخون و کنترل آن
  • احساس گناه پس از جداشدن
  • اگر همسرتان این رفتار را دارد به او اعتماد کنید
  • پیامد های استفاده از آفت کش ها برای سلامت انسان
  • تصاویری از چاقوی گاما
  • برچسب روی محصولات پوستی را با دقت بخوانید
  • محبوبترین ها

  • استفاده طولانی مدت از لوازم آرایش چه عوارضی دارد
  • رایج ترین سوالات آرایشی
  • اهمیت بخور صورت
  • مشکلات مو و علت هر یک
  • تکنیکهای ماهرانه استفاده از ماتیک قرمز
  • جوانترین پوست ها با با یک تکه یخ
  • واقعیتهایی درباره تقویت کننده های مژه
  • نحوه کاشت مو در زنان و مردان
  • رپورتاژ

  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • لیفتینگ با نخ
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما